Urin lukt og do problemer

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MillaM-S
Pinky
Posts: 5
Joined: 24 Feb 2019, 22:47
Kjønn: Kvinne

Urin lukt og do problemer

Post by MillaM-S »

Hei alle sammen :D
Jeg er endelig en lykkelig eier av to hannrotter på ca 8 uker som heter Rotti og Dumbo. Rotti er en hetterotter og Dumbo er en siamesisk dumbo rotte. Men saken er det at jeg sliter med urin lukt av døm pga. av at døm ligger i do og sover, liker også å ta med seg maten sin i doen! Dombo kan også tisse der han ligger, i huset og lignende.. Jeg har en hjørnedo med alspån og sten, resten av buret går døm på fleeceteppe. Jeg bytter og vasker buret hver dag så det ikke lukter noe urin noe annet sted enn på stenen i doen. «Rosinene» døm etterlater seg noen ganger rundt i buret legger jeg i doen. Jeg har buret stående inntil sofaen, lagt på tisselaken og pledd der døm holder til mest, men til sommeren må jeg vaske sofaen min for fult, for Rotti skvetter litt her og der. Er det noen her inne som har noe råd til meg?
Rottemor til Rotti, George, Jerry og lille engelen min Dumbo<3

LenaJ
Pinky
Posts: 2
Joined: 04 Nov 2019, 00:51

Re: Urin lukt og do problemer

Post by LenaJ »

Nå er det jo lenge siden du skrev denne her, men tenker siden jeg har samme problem så skriver jeg her jeg og.
Jeg fant ut at en av feilene jeg gjorde var og gjøre reint alt for ofte. Når det blir for reint og de ikke lukter seg selv, så markerer de seg bare dobbelt.
Som deg plukker jeg buret reint for små rosiner hver dag, og når jeg bytter på doen deres lar jeg alltid noe av den gamle avføringen ligge slik at de lukter at det fortsatt er do der.
Når jeg skal ha de inn eller ut av buret så putter jeg de i do og roser de for og gå på do, slik at de skal skjønne at det er på do de skal gå, og ikke ute på gulvet eller andre steder. Og det har hjulpet veldig.
Hvordan jeg skal få de til og slutte og tisse i senga si og gni seg i det, er meg helt uforståelig.
Så siden det har gått en stund så har du kanskje fått det til og har et tips eller to til en nybegynner som meg ;-)

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Urin lukt og do problemer

Post by Annoli »

Eg føler det luktar urin her hjå meg heile tida men då eg hadde besøk av gutterotteeigere så sa dei: oi, luktar ikkje her jo.
Neser kan vere forskjellige og når ein først er observant på ein ting så kan det vere vanskeleg å ikkje få det med seg.

Når det er sagt så er det lurt, som nevnt, å ikkje vaske altfor mykje med såpe.
Eg vaskar ikkje med såpe alltid, men berre byttar underlag i løpet av veka, halvannan. Eg brukar dei gamle dørmattene frå Ikea og skiftar kun der dei tissar mest inni mellom burskrubben.
Tømmar doen nesten kvar dag då eg ser dei brukar den mindre dersom det er for mykje i den, her er vi på individnevå då andre rotter gir blanke i om doen er tom eller full. ;) Eg har óg ein gut som aldri tissar der han søv, brukar omtrent alltid doen. Hjå han bytter eg ikkje køyer like ofte som hjå gutta som tisser overalt.

Ikkje bruk treverk og bytt køyer dei tissar i dagleg. Tørka tiss på plast luktar ikkje nevneverdig. Tiss på tre og i tøy (f.eks fleece) luktar masse.
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Post Reply