To nydelige rottejenter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Jeg har lest masse om rotter før jeg fikk dem, og var rimelig sikker på at jeg visste hva jeg gikk til.
Jeg har hatt både katt, hamster og har nå to marsvin.. Ingenting kan sammenlignes med denne lukten. Hvis det lukter slik hele tiden klarer jeg rett og slett ikke å ha dem. Hadde det bare luktet litt, men det lukter så enormt sterkt.
De står i en stor stue, så er ikke noe innestengt eller noe... :(

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lyngrottene »

Jeg har selv 8 jenter stående i stua, og det lukter ikke. Skifter på bunnen 1 gang i uken ( oftere om jeg ser at det er blitt mye avføring), vasker huset deres og bytter hengekøyer (legger den brukte i vaskemaskinene og henger opp en ny)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Radney »

Det kan være strø typen du bruker som gjør at det blir en stram lukt når jentene tisser. Prøv heller med avis papir og bytt hver dag i noen dager så ser du om det bedrer seg. Du kan også bruke haandkler som underlag og bytte hver eller anenhver dag. Med to jenter skulle det gått helt fint å klare dette uten så alt for stram lukt.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Derfor jeg synes det er så rart at det lukter så stramt. Hvertfall siden jeg synes det luktet etter at jeg hadde byttet underlag OG vasket alle hus...

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Radney »

Har du vasket sprinklene og hyllene også, samt byttet evt hengekøyer ? Prøv det jeg skrev og se om det fungerer. Uansett er det helt umulig å få et luktfritt bur. Rottene markerer rundt med en gang du skifter på det for å trives der :D Sånn er det med de herlig dyrene :bravo:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: To nydelige rottejenter

Post by Tellus »

Hvilket bur er det du har da? Jeg har hatt to jenterotter før, men det har omtrent ikke luktet noen ting. Men det kommer jo litt an på hvor stort bur man har. Nå for tiden har jeg bare en rotte, og selv om jeg bruker avispapir, lukter det ikke før det har gått ca en uke. Men hun har også mange hyllerog hengehus.

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: To nydelige rottejenter

Post by MereteAH »

Jeg har kjøpt brukt bur (+ tre jenter) med tydelig lukt, fikk tips om å vaske buret med klorin. Jeg synes forøvrig at lukten ble mindre etter endel lufting av rommet, vasking av tiss på hyller etc, og kjøp av hjørnedo med kattesand Evercleen i håp om at de vil bruke den. (Passer på å legge bæsjen deres i doen.) Ellers har de fleece og Yesterdays News, og jeg er optimistisk mht lukt. Man kan også gi rottene et forsiktig bad? Tror jeg venner meg til litt lukt :o)
MereteAH

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by heidiii »

Jeg synes ofte nyinnflyttede rotter lukter mer enn de allerede fastboende, og det er nok fordi rotter jo markerer mer når de er på nye steder, og vil at omgivelsene skal lukte av dem, så de overkompenserer litt. Derfor kan hyppig vasking også virke mot sin hensikt. De som kommer rett fra dyrebutikk (gjorde dine det?) har jo også gjerne en ganske stram lukt synes jeg, som ikke går bort på ett par uker, om de ikke bades med litt uparfymert babysjampo i vannet, men jeg synes det er bedre å holde ut. Jeg skumleste kun tråden, så det kan hende noen alt har skrevet det uten at jeg har registrert det.

Jeg bruker håndklær i bunnen av buret, og synes det fungerer veldig bra - naturfibre lukter heller ikke like raskt som syntetiske fibre (fleece, polyesterplagg) eller papir/tre. I perioder hvor jeg har hatt mye plastutstyr i buret (jennyhyller, kurver etc) synes jeg det har luktet raskere enn når jeg bruker en kombinasjon av metallkurver (baderomstilbehør fra IKEA) og hengekøyer, sovehus i stoff og stoffrør.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by tantepose »

heidiii wrote:Jeg synes ofte nyinnflyttede rotter lukter mer enn de allerede fastboende, og det er nok fordi rotter jo markerer mer når de er på nye steder, og vil at omgivelsene skal lukte av dem. Derfor kan hyppig vasking også virke mot sin hensikt.
Enig!Klor,eddik og sitron kan også gjøre at de blir ekstra ivrige på tissingen.For dem er det viktig at bolet lukter av dem. ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Larm »

Hvis du bruker det strøet som heter toalett, så STINKER det noe helt forferdelig. Jeg orker ikke å ha det i leiligheten i det hele tatt. :spy:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Kesia »

Hvis lukta ikke går burt uansett hva du gjør og hvor mye du vasker så kan du jo prøve å lukte på selve rottene da.. Kanskje de har fåttt gnidd pelsen sin i urinen..
jeg merker at min rotte(hannrotte) lukter litt urin i pelsen og det er veldig ekkelt, men har ikke tørt å bade han enda.. (hatt han siden 21 august).. Men det må jo bare gjøres for det er jo sikkert ikke bra å ha urin i pelsen lenge..

hilsen Kesia
:bravo:
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Itchigo »

Tror alle rotter lukter litt tiss i pelsen :) Man må nok venne seg til det. Jeg vasker jenny hyllen og tar ut bæsjen av doen hver dag. Pluss at jeg har et vindu åpent hele tiden (på andre siden av buret så de får ikke trekk) Det lukter veldig lite :)
Aurora

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Jeg synes ikke selve rottene lukter noe vondt. Så tror ikke det er de som lukter så veldig.
Jeg har ingen hengekøyer enda. Har røyr og hus og 3 etasjer(hyller). Disse vaska jeg og tørka over med våtservietter osv igår og har funnet ut at jeg skal tørke over med våtservietter på de hyllene hver dag. Kluter inne i husene har jeg byttet, og sprinklene har blitt vasket.

Jeg har brukt pellets i bunn, tror jeg skal prøve meg på fleecetepper nå?
Tror egentlig ikke det er dette som lukter mest, i og med at det luktet etter at jeg hadde byttet pelletsene. Idag synes jeg ikke det lukter så sterkt, men igår fikk jeg faktisk skikkelig vondt i nesen og hodet av lukten.
Nesten så jeg vurderte å se om noen ville ha dem, men den tanken la jeg fort fra meg. Klarer andre å ha rotter må da søren meg jeg også klare det... :(

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: To nydelige rottejenter

Post by renya »

Eg er velsigna med veldig dårlig luktesans, så eg har definitivt ikkje det samme problemet.

No har jo ikkje du hatt verken bur eller innhold så lenge, men om du har noko av trevirke, så skal det ikkje så mykje til før det byrjar å lukte. (Det har til og med eg kjent) Om du har bur med sprinkler som ikkje er lakkerte, så bør du og gjør det. Det er nok ikkje det som lukter akkurat no, men det kjem til å gjere det seinare.

Om du går over til fleecetepper så vil eg framleis anbefale at du har ein form for toalett med strø i, då gjer dei (forhåpentligvis) i fra seg i den, og du kan bytte ut den daglig/annankvar dag, alt ettersom kva nasen din foretrekker. Ein isboks i eit hjørne f.eks funker fett.

Gå over hyller med våtserviett kvar dag, legg tøykluter/filler i botn av hengekøyer eller der dei likar å ligge, dei kan byttast ut kvar dag medan sjølve køyene framleis har "deiras lukt" i seg og det vil (forhåpningsvis) få dei til å ikkje føle at dei må markere alt på nytt.

Og så er det vel som dei seier her over, dei stinker gjerne litt ekstra i starten for å flytte inn. ;)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Takk for utrolig mange tips og råd alle sammen.
Er fremdeles litt satt ut av denne lukten, og veldig veldig lei meg for at jeg føler at jeg ikke takler det!
Vi har en do med strø, men det er ikke her tisselukten kommer fra..

Buret er helt nytt med hvite sprinkler, så da antar jeg at de er lakkerte.. :lol:

Post Reply