kastrering = mindre pisslukt?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Canei
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 15 Jun 2008, 21:23
Location: Møre og romsdal

kastrering = mindre pisslukt?

Post by Canei »

Stemmer dette? Ei venninne av meg måtte nylig omplassere 2 hannrotter, (den ene kommer fra meg), og den nye eieren vil kastrere dem for at de skal lukte mindre. Jeg synes dette høres utrolig unødvendig ut ! :o
Stemmer det? Jeg vil ikke at hun skal kastrere de pga en slik grunn, men jeg har ikke noe å si i det egentlig :/

Canei
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 15 Jun 2008, 21:23
Location: Møre og romsdal

Re: kastrering = mindre pisslukt?

Post by Canei »

Begge rotter er friske og fine, og har ingen atferdsproblemer!
En av grunnene var visst at de også ville ha mulighet for at begge kjønnene kunne gå sammen, selv om de bare har 2 hanner nå.

:o

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: kastrering = mindre pisslukt?

Post by Larm »

Har aldri hørt at de lukter mindre når de er kastrert, men så har jo ikke jeg hatt noen kastrater heller :hm:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: kastrering = mindre pisslukt?

Post by Matmor »

Hvis ikke rottene markerer noe ekstremt fra før, eller har en veldig kraftig rånelukt, er forskjellen minimal...
Jeg har to kastrater og fire intakte hanner for tiden. Én av de intakte hannene lukter litt sterkere enn kastratene for min nese, men ikke sånn at jeg tenker på det annet enn når jeg stikker nesa ned i pelsen deres og snuser inn. Én av de intakte hannene (ikke den samme som han med ekstra lukt i pelsen) markerer litt mer enn de andre, men hvis man ikke tåler såpass, tåler man heller ikke at rottene blir gamle og inkontinente. For den gamle kastraten tisser nok mer på meg enn den yngre intakte hannen ;)

Men det skal sies at jeg har vært borti en han som luktet så sterkt at jeg måtte lufte i stua når jeg kom hjem for ikke å bli småkvalm!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: kastrering = mindre pisslukt?

Post by anita »

Som du selv sier, så har du nok lite å si i denne saken - men du kan ihvertfall oppfordre til bruk av veterinær / klinikkk med god kastreringserfaring på rotte for å unngå tap av liv. På landsbasis fremstår resultatene som svært variable; noen steder mister man aldri rotter under narkose på tross av at muligheten alltid er der, andre steder gjentar det selv, og førstegangskirurger er sjelden det beste - så der kan du sikkert bistå med litt undersøkelser hvis de lar deg, feks på forumet her.
Ellers høres ikke et liv som kastrat i en hyggelig dameflokk altfor urovekkende ut - muligheten for at de får flere goder enn de mister er absolutt tilstede. Og at eier er villig til å investere såpass mye i dem, ville jeg heller ikke tatt som et dårlig tegn. Men riktig klinikk er vesentlig - og prisen kan være deretter.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Canei
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 15 Jun 2008, 21:23
Location: Møre og romsdal

Re: kastrering = mindre pisslukt?

Post by Canei »

At ny eier ville bruke såpass penger på dem overraska meg også, det er det ikke mange som kunne gjort! :) Jeg tviler absolutt ikke på det nye hjemmet deres, jeg ble bare litt paff da jeg hørte det. Selvfølgelig skal de få lov til å gjøre det de vil med deres rotter, kastrasjon er vel ikke det verste som kunne skjedd dem.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kastrering = mindre pisslukt?

Post by tantepose »

Å kastrere pga lukt syns jeg blir for drygt,det er min mening.Rotteurin lukter stramt enten det er damer eller herrer som tisser den.Kan man ikke leve med den lukten bør man kanskje ha andre kjæledyr. :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: kastrering = mindre pisslukt?

Post by Woodgirl »

Av ganske bred erfaring vil jeg påstå at noe av det lykkeligste en hanrotte kan oppleve er vel å leve sammen med damer uten ballene sine. :mrgreen:
Ikke nok med at de kan ha seg hemningsløst i noen dager før instinktene blir lagt brakk men samspillet og kosen gutter og jenter har sammen er uvurderlig.
Så hvis hun vil kasterere hanrottene med tanke på å ha en blanda gjeng er dette bare positivt. Kastrere bare pga lukt er en smule merkelig da jeg ikke har merket noe forskjell på lukta hos kastererte og ukastrerte på urinen. :hm:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply