human avlivning?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

human avlivning?

Post by jennpenn »

Når jeg var på dyrebutikken å kjøpte Mimse, kom jeg i snakk med dama som jobber der, om folk som får med seg drektige rotter hjem ved uhell. Kom da også inn på avlivning, hva som var best osv. Hun sa hun hadde vært på et kurs om rotter/gnagere, og at det var en veterinær der som hadde sagt at den mest humane måten å gjøre det av med dem, var å putte de nyfødte ungene i fryseren med en gang de ble født. Jeg synes dette hørtes helt groteskt ut, kan det virkelig være riktig?
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: human avlivning?

Post by tantepose »

Det er helt grusomt!!!! :evil: Har hørt om det før også.De skulle vært en tur i fryseren selv!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: human avlivning?

Post by jennpenn »

Enig!
Håper ikke det er mange som hører på slikt å praktiserer det fordi de tror det e beste måten å gjøre det på, for meg høres det nå ut som dyremishandlig!
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: human avlivning?

Post by bip »

nei huff.... at noen skulle klare å gjøre noe slikt, det hørtes grotesk ut :( :cry:

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: human avlivning?

Post by iselinfl »

Jeg har hørt det selv og vet om en som faktisk gjorde det. Rotta var ikke bra nok for han og hadde hørt at rotta sovnet vanlig inn og kjente ingenting.
Jeg sa det rett til han at det er det mest grusomme jeg har hørt noen gjøre mot det stakkars dyret.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: human avlivning?

Post by sessan »

Huff, har hørt butikk gjøre det.
Er jo en "renslig" måte ... man slipper å gjøre noe annet enn å legge de der, og kaste de etter noen timer, uten å se på de en gang .....ute av øye ute av sinn ....

MEN tenk å ligge der og sakte fryse ihel !! Det tar tid, og det er kaldt !! Vi vet selv hvor grusomt det er å ha for lite klær på seg ute å fryse ....

Ikke en human måte i mine øyne :evil:
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: human avlivning?

Post by wollf »

det er nok helt riktig det hun har hørt. det er raskest og mist smertefullt. de sover bare inn på noen sekunder. mye bedre slikt enn å slå dem ihjel synes jeg

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: human avlivning?

Post by iselinfl »

Uff, jeg synes det er bedre å kunne sitte med dem i fanget mens dem blir avlivet hos veterinær.
Det er godt mulig det stemmer at fryseren er best, men jeg tror aldri jeg kommer til å klare å få det godtatt i meg. Det er foreløbig for taboo og gjøre føler jeg.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: human avlivning?

Post by heidiii »

Det mest humane vil vel være å ikke drepe dem.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: human avlivning?

Post by Itchigo »

heidiii wrote:Det mest humane vil vel være å ikke drepe dem.
helt rett Heidi.... Vet ikke om "humant" lenger er et positivt utrykk. Tenk å drepe for ingen grunn!
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: human avlivning?

Post by Matmor »

Frysing er ikke en godkjent avlivningsmetode for forsøksdyr i Norge, heller ikke for rotteunger. Og når det er snakk om frysing til avlivning på en forsvarlig måte, dreier det seg om å slippe rotteungene direkte i flytende nitrogen, ikke å legge dem i en fryseboks!
http://oslovet.veths.no/compendia/fdyr/KAP24.pdf

http://research.uiowa.edu/animal/?get=e ... ts/Rodents <125gm

Å legge rotteunger i fryseren for å drepe dem er dyreplageri.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: human avlivning?

Post by wollf »

da vet vi det:)
matmor avklarer det. glad jeg ikke har vært der da. men hva er en human måte å avlive så små røde på?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: human avlivning?

Post by wollf »

men hørt de på klinikken har flere ganger sagt at det er humant om man gjør det innen de første timene av en rotteunges levetid. så de har fått pels og slikt er det noe annet

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: human avlivning?

Post by heidiii »

Itchigo wrote:
heidiii wrote:Det mest humane vil vel være å ikke drepe dem.
helt rett Heidi.... Vet ikke om "humant" lenger er et positivt utrykk. Tenk å drepe for ingen grunn!
Ja, egentlig er det helt meningsløst å bruke ordet "humant" i slike tilfeller. Det er vel egentlig blitt et ord som brukes for å få overgrep til å høres litt mindre forferdelige ut.
wollf wrote:men hva er en human måte å avlive så små røde på?
Hvorfor skal man drepe dem overhodet?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: human avlivning?

Post by wollf »

les det jeg skrev over.

Post Reply