Bitt skader og legevakt

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Bitt skader og legevakt

Post by Nikita »

Nå kom jeg nettopp hjem fra legevakten etter å blitt bitt av en rotte jeg overtok for ca en uke siden. Han har vært helt fin hele tiden. Eneste er at han har vært litt dominant. Men i dag skulle han også dominere meg. Er dette vanlig på 6mnd gammel hanrotte?

Helt pluttselig bare hogg han i ene pekepingeren min da jeg hadde han ute, så gikk han på den andre pekepingeren min da jeg skulle ta han bort. Jeg prøvde å riste han av meg, men det funket dårlig så jeg måtte "rive" han av fingeren min :?

Jeg sitter nå med to bandasjerte hender og skal gå på antibiotika i 14 dager. Kjipt.. Er kjempe hoven og det gjør kjempe vondt!!
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by heidiii »

Uff da! God bedring!

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Nikita »

Takk. Forresten, synes dere dette er en avlivnings grunn? Eller skal jeg gi han flere kjanser? Jeg er jo på en måte redd han nå, og det merker han nok. :S
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Atyla »

vel..du må bare se ann oppførselen hans da... slik som med Lynet-han ble mer og mer aggressiv så han ble avlivd (men han kunne ikke gå med andre rotter heller...)

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Nikita »

han her går heller ikke med andre rotter :S
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Atyla »

da må du nesten se ann. hvis han bare blir mer og mer aggressiv slik som Lynet. om han noen gang kommer til å kunne være sammen med andre rotter. lykke til :s

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Bitt skader og legevakt

Post by bip »

Usj det hørtes ikke noe godt ut i det hele tatt! :?
God bedring!
Og lykke til, håpe det ordner seg for deg

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Bitt skader og legevakt

Post by anita »

Ikke noe å se an i det hele tatt etter min mening - ett sted må grensen gå, og velment overskridelse gir ingen fordeler for noen. Livskvaliteten og fremtidsutsiktene til en slik hann er og blir dårlige, og det er ikke bare denne gangen du må på 14 dagers antibiotikakur, men hver eneste gang han får inn et skikkelig hugg på deg - i tillegg er det fare for nerveskader og annet. De andre hannene i huset har heller ikke godt av å være nær et slikt uromoment - de kan påvirkes i betydelig grad, og dominansen hans vil stadig næres av deres tilstedeværelse. Flytting av unge hanner er vanskelig; ikke fordi de nødvendigvis blir noe annet enn de var fra før av, men fordi de plutselig kan slippe løs det de har i bagasjen - og spesielt der det bor mange hanner fra før. Det er noe en bestandig må ha med i bertaktningen og kanskje til og med regne med - noen av disse igjen kan bli bedre av kastrering og dermed få et verdig liv, men det er ikke noe du kan ta for gitt i det tilfellet her. Jeg ville derfor latt ham slippe av hensynet til alle, inkl ham selv.
God bedring - au'er meg bare ved tanken ... :(
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by oliver;) »

Jeg må si meg helt enig med Anita. Jeg har ikke hatt rotter så lenge, men opplevde det samme som deg på torsdag. Lynet ble med meg hjem etter rottetreffet for litt over fjorten dager siden. Han var en kjempe søt rotte, aktiv, sosial og elsket å være sammen med meg på sofaen. Onsdag forrige uke beit han meg en gang når eg skulle sete inn mat i buret hans,jeg tenkte at han var en teritoriel rotte. Så begynte han å buste seg når jeg eller samboeren min kom i nærheten av buret. På torsdag når jeg hadde han ute av buret i sofaen, var han skikkelig god, han gikk rundt og var nysgjerrig. Han begynte å gnage på skjorta mi, og det har han ikke lov til, så jeg skulle sette han tilbake buret. Da beit han meg tre ganger i pekefingeren. Han ville ikke slippe taket, så jeg måtte riste han av meg. Jeg går også på antibiotika, men Lynet ble avlivet fredag.

Jeg vil ikke si hva du skal gjøre, men den rotta har det tydeligvis ikke bra. (Bra hos deg,men ikke med seg selv) Kanskje det er bedre for både deg og rotta at han får slippe? Ikke minst de andre rottene dine?
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by wollf »

jeg har en regel som heter en gang er greit, det kan være uhell eller noe. men 2 gang er jeg strengere

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Larm »

Du må lage høy pipelyd for å få rotten til å slippe. Å slite den vekk fra fingen er ingen løsning. :(
Piping betyr at noe er vondt og at du vil at den skal slutte på rottespråk. ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Matmor »

De rottene som virkelig biter for at det skal skade bryr seg overhodet ikke om piping. :( Det kan til og med anspore dem til å fortsette. Jeg har klart å få en slik rotte til å gi slipp ved å tappe den på snuten en gang, ikke ved å pipe.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by torasrotter »

Her er det bare en ting å gjøre Nikita.. :( Jeg har også blitt bitt av rotter, men jeg mener at man kan lett se forskjellen på om rotta biter med et uhell, og om rotta er aggressiv.. Sånn som du forklarer det høres det ikke bra ut.. han beit ikke bare en gang, men han fortsatte å "jage" deg for å ta deg en gang til.. Og han nektet å slippe.. Dette virker på meg som en aggressiv rotte, og ikke en rotte som kanskje bommet litt.. Jeg er helt enig med Anita, og man kan ikke gå rundt å være redd for dyrene sine.. Jeg tror også at dyr som er aggressive har det ikke bra med seg selv på noen måte.. Jeg tror ingen her inne ville dømt deg om du hadde avlivet.. :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Lyngrottene »

Er faktisk enig i det som blir sagt her, men må også si det at jeg selv har ei jente, første som kom inn i huset, som beit meg hver gang jeg var i nærheten. Men jeg lot meg ikke bli redd henne, og idag er hun den roligeste, bitefrie og sosiale jenta :D

Men selvfølgelig, dette kan jo komme av at hun ikke var helt tam, at hun forsvarte seg selv, men nå har blitt trygg på meg ;)
Er jo forskjell på aggresjon og det og ikke være tam...
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Bitt skader og legevakt

Post by Nikita »

Takker for alle innlegg, og jeg må bare si det at jeg har virkelig ikke dårlig samvittighet for å nå kunne si at han aldri får bitt noen igjen.

Jeg hadde aldri rukket og pipe til han + at han er en rotte på 6mnd som da sikkert aldri før er blitt pipi til, han ville nok ikke skjønt det. Men jeg kan jo si at jeg hyla bra, men han hogg bare mer. 4 bitt totalt i begge pekefingre, og kloremerker på høyre hånd. Er kjempe hoven.

Det som er synd er at han ikke var den søte snille rotta som han så ut til å være. Etter i går, fortsatte hn å være aggressiv mot meg. Bare jeg skulle skifte vannflaske eller fylle opp maten hans, hogg han virkelig etter meg, selv om han var inni buret og jeg utenfor.

Har tatt noen bilder, ikke bra bilder men legger ut det ene jeg tok av høyrehånda mi. Dette er da tatt ca 24timer etter bitingen og kloringen skjedde.
Attachments
Kjempe hoven, rød og vondt i hånda.
Kjempe hoven, rød og vondt i hånda.
Bitt.jpg (26.96 KiB) Viewed 3426 times
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Post Reply