Alenetid etter kastrakjson

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MissGuardian

Alenetid etter kastrakjson

Post by MissGuardian »

Er ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge dette, så er bare til å flytte den..

Jeg kastrerte mine to hannrotter den 1. juli eller noe sånt(er tre uker siden på torsdag.)
Hvor lenge må de være alene etter de ble kastrert, før jeg kan introdusere de for jenten min?
Har hørt 2-3 uker, stemmer dette? Vil være HELT sikker på at jeg ikke ender opp med noe ops kull..

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by Larm »

Mener at det er minst 14 dager, så tror du skal være trygg på 21 dager, men noen andre må gjerne svare også for jeg er ikke 100 % sikker.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by MissGuardian »

Larm wrote:Mener at det er minst 14 dager, så tror du skal være trygg på 21 dager, men noen andre må gjerne svare også for jeg er ikke 100 % sikker.
Har hørt noenlunde de samme svarene..
Men kan jo være de sier noe annet i Norge enn Usa for alt jeg vet..

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by renya »

Eg har lenge høyrt at to veker er lenge nok, og det verkar vere det "vanlegaste" rådet. (Min dyrlege sa og at to veker var nok.)

Har derimot i ettertid lest at det er til dels store variasjoner i kor lang karantenetid det vert rekna rundtom i verda, frå åtte dagar til seks veker...

Ratbehavior viser til ei undersøking som viste at 8 dagar var lenge nok.
Debbie “The Rat Lady” Ducommun skriv på Ratfanclub at det er 3 veker. (Og seier og at det er greit å kastrere så unge som 4 veker gamle hanner :gasp:)
Petinfopacket - It is important to remember when neutering a male to be kept with intact females that the male should be kept separate for at least four weeks after the surgery as they can retain sperm.

4-6 veker har eg sett anbefalt på diverse amerikanske forum.

..og eg introduserte min eigen kastrerte hann til jentene etter to veker. :)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

MissGuardian

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by MissGuardian »

Tror egentlig 3 uker bør være nok men..

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by BlackNenne »

Min dyrlege sa tre uker den gangen jeg fikk Eldar kastrert. Sikkert best å være føre var. :)

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by Cleo »

på andre dyr produseres det sædceller i 3 månter etter at dyret er kastrert, er usikker på hvordan det er med rotter.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by renya »

Cleo wrote:på andre dyr produseres det sædceller i 3 månter etter at dyret er kastrert, er usikker på hvordan det er med rotter.
Stemmer det da? Trudde produksjonen av sædceller meir eller mindre stoppa rett etter kastrering, og at grunnen til fortsatt fruktbarhet hadde med overlevande sædceller å gjere, og at antall dager før "sikker" intro til damene beror på kor lenge sædceller kan overleve.
...uten at eg har noko som helst belegg for å påstå at det er slik det er, har gløymt absolutt alt eg lærte i naturfag for snart 100 år sidan. :]
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

MissGuardian

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by MissGuardian »

renya wrote:
Cleo wrote:på andre dyr produseres det sædceller i 3 månter etter at dyret er kastrert, er usikker på hvordan det er med rotter.
Stemmer det da? Trudde produksjonen av sædceller meir eller mindre stoppa rett etter kastrering, og at grunnen til fortsatt fruktbarhet hadde med overlevande sædceller å gjere, og at antall dager før "sikker" intro til damene beror på kor lenge sædceller kan overleve.
...uten at eg har noko som helst belegg for å påstå at det er slik det er, har gløymt absolutt alt eg lærte i naturfag for snart 100 år sidan. :]
Tror du har rett renya.. Er i alle fall det jeg har hørt..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by Matmor »

Nå finnes det jo flere kastreringsmetoder, men jeg har ikke hørt at rotter kan ny-produsere spermier etter at de er kirurgisk kastrert.

Dette er hentet fra Ann's rat page:
http://www.ratbehavior.org/Neutering.htm
After neutering, sperm move rapidly through the epididymis (Sujarit and Pholpramool 1985). The epididymis atrophies, becomes hostile to sperm, and slowly destroys them (Arya and Vanha-Perttula 1985). Within 3-4 days after castration the sperm in the epididymis lose their mobility, lose the ability to fertilize, and die (Dyson and Orgebin-Crist 1973).



A natural experiment

A rat rescue organization, Rattenvermittlung, which is part of the Swiss rat club named Club der Rattenfreunde Schweiz, neuters all healthy male rescue rats before finding homes for them. The neutered males are placed in cages with females 10 days after surgery. Over 100 males have been neutered and placed with females in this way. No pregnancies have occurred (C. Schenk, pers. comm.).
De fleste av mine rotter har blitt kastrert på en måte som fjerner "lagringsenheten" for spermier: epidydermis. Dermed skulle det ta enda kortere tid før hannene blir sterile, enn hvis epidydermis ikke fjernes. Jeg ville ikke betenkt meg på å følge praksisen til den sveitsiske rotteredningsorganisasjonen med 10 dager.

MissGuardian

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by MissGuardian »

Matmor wrote:Nå finnes det jo flere kastreringsmetoder, men jeg har ikke hørt at rotter kan ny-produsere spermier etter at de er kirurgisk kastrert.

Dette er hentet fra Ann's rat page:
http://www.ratbehavior.org/Neutering.htm
After neutering, sperm move rapidly through the epididymis (Sujarit and Pholpramool 1985). The epididymis atrophies, becomes hostile to sperm, and slowly destroys them (Arya and Vanha-Perttula 1985). Within 3-4 days after castration the sperm in the epididymis lose their mobility, lose the ability to fertilize, and die (Dyson and Orgebin-Crist 1973).



A natural experiment

A rat rescue organization, Rattenvermittlung, which is part of the Swiss rat club named Club der Rattenfreunde Schweiz, neuters all healthy male rescue rats before finding homes for them. The neutered males are placed in cages with females 10 days after surgery. Over 100 males have been neutered and placed with females in this way. No pregnancies have occurred (C. Schenk, pers. comm.).

Da bør det jo være trygt etter 21 dager..
De fleste av mine rotter har blitt kastrert på en måte som fjerner "lagringsenheten" for spermier: epidydermis. Dermed skulle det ta enda kortere tid før hannene blir sterile, enn hvis epidydermis ikke fjernes. Jeg ville ikke betenkt meg på å følge praksisen til den sveitsiske rotteredningsorganisasjonen med 10 dager.

Arisia
Stjeler mat
Posts: 46
Joined: 25 May 2010, 19:22
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by Arisia »

Jeg venta tre uker med å sette de sammen for å være sikker. Den siste uka brukte jeg på å få de til å bli kjent, under oppsyn selvfølgelig. Funka kjempefint :happy:
Arisia

Rifter, Tengel, Balder, Spock, Valemon og Tiril

MissGuardian

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by MissGuardian »

Arisia wrote:Jeg venta tre uker med å sette de sammen for å være sikker. Den siste uka brukte jeg på å få de til å bli kjent, under oppsyn selvfølgelig. Funka kjempefint :happy:
Hos meg har de kun fått snust på hverandre gjennom gitteret. Vil tro det bør være trygt nok da..

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by BlackNenne »

renya wrote:
Cleo wrote:på andre dyr produseres det sædceller i 3 månter etter at dyret er kastrert, er usikker på hvordan det er med rotter.
Stemmer det da? Trudde produksjonen av sædceller meir eller mindre stoppa rett etter kastrering, og at grunnen til fortsatt fruktbarhet hadde med overlevande sædceller å gjere, og at antall dager før "sikker" intro til damene beror på kor lenge sædceller kan overleve.
Tror nok du har rett Renya. Var omtrent det samme dyrlegen min sa. :)

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Alenetid etter kastrakjson

Post by Elisabeth »

Hvis det er kirurgisk kastraksjon, altså fjerning av testiklene, så lurer jeg veldig på hvordan rotten skal klare å produsere nye sædceller... Siden det er i testiklene de blir dannet.
Såvidt jeg vet blir sædcellene lagret i bitestiklene, og hvis disse ikke fjernes kan det nok ta litt tid før alle levedyktige sædceller er borte. Hvor lenge vet jeg ikke... Men hvis de tar både testikler og bitestiklene så burde det nok holde med karantene på 14 dager.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Post Reply