Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Post by Slovene »

Hvor mye feildiagnosering skal man finne seg i før man klager?

Jeg var hos dyrlegen med mine to jenter og fikk beskjed at de hadde ørebetennelse. De fikk antibiotika. Jeg hadde hele tiden mistenkt svulst og slo meg ikke til ro med at de ikke var blitt bedre etter noen dager. Dro til Stend dyreklinikk og fikk konstatert svulst i øreti i tillegg til ørebetennelse. Begge dyrlegene gjorde ikke noe annet enn å se inn i øret. Eneste forskjellen var at på Stend bedøvet de rotten før de kikket inn og fikk dermed sett bedre etter. Rottejenten min måtte avlives.

Jeg gikk og klaget på den første dyrlegen. Jeg ville ha pengene igjen, da jeg ikke syns denne dyrlegen hadde gjort jobben hun fikk betalt for. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake når både eieren av klinikken og dyrlegen som hadde utført undersøkelsen var til stede. Avtalte tidspunkt og kom igjen på dette tidspunktet.
For det første var det bare eier av klinikken som møtte opp (10min for sent vel og merke). Hun sa hun hadde snakket med nevnte dyrlege. Hun oppførte seg svært uproffesjonelt, himlet med øynene når jeg snakket, og kalte meg frekk som kom for å klage. Jeg ble ganske satt ut av oppførselen hennes, særlig siden jeg selv var helt rolig og saklig. Unnskyldningen for de ikke hadde funnet svulsten var at
1. jeg hadde nektet dyrlegen å bedøve rotten, slik at hun kunne se bedre etter. Noe dyrlegen ikke spurte om å få gjøre engang...
2. Svulsten hadde vokst i løpet av de 6 dagene som hadde gått mellom de to dyrlegebesøkene. Hallo?!
2. Stend dyreklinikk hadde hatt flaks som fant svulsten. FLAKS!!!!????

Til slutt sa jeg: " Det virker som du allerede har bestemt deg, så det hjelper vel ikke uanett hva jeg sier. Vi kommer ingen vei." Hun svarte at det gjorde vi visst ikke. "Jeg får slutte å gå her og heller gå på Stend, da," sa jeg. "Ja, det får du bare gjøre!" var svaret jeg fikk da. Så det skal jeg altså gjøre, og jeg skal samtidig oppfordre alle til å UNNGÅ OSØYRO DYREKLINIKK. Makan til oppførsel hos en voksen person er det lenge siden jeg har sett! Og når de ikke klarer å konstatere svulst i øret - Thomas på stend sa svulsten var lett å se - er det ikke noe stort tap å slutte å gå dit. Det plager meg at min stakkars lille rottejente gikk seks ekstra dager og led, på grunn av en ubrukelig vetrinær. :cry:

Når jeg først er i gang, skal jeg også nevne at eieren av dyreklinikken (også en vetrinær) tok livet av en kanin jeg hadde. Kaninen skulle inn og trekke en tann, men fikk for lite bedøvelse, så han døde av sjokk/redsel når dyrlegen skulle dra ut tannen. Alle kan gjøre feil, men å gi FOR LITE bedøvelse er ikke tilgivelig i mine øyne...

Jeg blir så sint når dyrleger kan la være å gjøre jobben sin skikkelig og så forvente at vi dyreeiere bare skal finne oss i det! Vi betaler for en tjeneste, så man må vel kunne forvente en viss standard? Hva syns dere?

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Post by Itchigo »

Skjønner ikke hvorfor man blir dyrlege om man ikke vil dyrene det absolutt aller beste.... På stend har jeg ikke møtt EN dyrlege som ikke har vist forståelse eller iallefall prøvd så godt hun/han kan. Bare dra dit så slipper du å bli skuffet. Ikke at alle legene er flinke på rotter, men man får ialefall følelsen av at de prøver.
Aurora

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Post by rattie19 »

For en historie! Nei, noen burde ikke være veterinærer altså...! Skal love at når jeg blir vet. så skal jeg ta alt alvorlig, blir så forbanna når jeg hører om dyrleger som ikke tar yrket sitt seriøst og verdsetter dyrenes liv. :mad:
Thea og Prikken <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Post by Larm »

Jeg er helt enig med deg Slovene. Jeg kjenner deg og vet at du er en stille person som ikke er noe utagerende, og jeg vet derfor at du ike er av den som klager høylytt og lager en scene.
Måten de oppførte seg på synes jeg var svært uproffesjonelt.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Post by tantepose »

Dette skal liksom vær voksne mennesker som har et serviseyrke! :hmmm: Noen av dem tror at de er gud....
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Post by Tonje Lenore »

Dessverre så fins det slike veterinærer og det er veldig veldig synd :/
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dyrlege, hva skal man finne seg i?

Post by Matmor »

Jeg synes ikke dette var en god kundebehandling, nei. Alle kan gjøre feil, og selv om du skulle ha misforstått/ikke fått med deg informasjon fra veterinæren er det jo nyttig informasjon for klinikken at du og veterinæren var uenige om hva som ble sagt. Klinikken burde uansett hatt bedre rutiner for å ta imot klager når du har fått en avtale for å legge fram klagen din.

Håper du slipper å oppleve det igjen. Hvis du skulle være så uheldig - ta med et ark hvor du har klagen skriftlig til veterinæren. Be eventuelt om møtereferat så du får anledning til å skrive at du er uenig i veterinærens fremstilling. Men kan kontakte distriktsveterinær hvis man føler at man har en alvorlig klagesak, men man skal alltid prøve å klage til veterinæren selv først.

Rent bortsett fra det kommer du neppe noen vei ved å klage videre i denne saken. Der er mulig for en svulst å vokse kraftig på 6 dager - og mange veterinærer er så vant med at rotteeiere ikke vil spandere billeddiagnostikk på rottene sine at de ikke tenker på å tilby det. Dyrlegens største feilvurdering sånn sett han ha vært at du var villig til å betale for eksta diagnostikk. Svulst i øret som gir den typen symptomer du beskrev kan sjelden behandles. Det er lite sannsynlig at resultatet hadde blitt annerledes hvis den første dyreklinikken hadde funnet riktig diagnose.

Det tok litt tid hos min veterinær før de skjønte at jeg faktisk gjerne ville betale for prøver, så nå spør de automatisk hvis de tror det kan hjelpe på diagnosen selv om de ikke tror rotta kan reddes.
:rottehode:

Post Reply