Rotte og hund.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Dodraugen
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 11 Sep 2010, 17:02

Rotte og hund.

Post by Dodraugen »

Hei.

Vi har tre rotter nå, å frøknen i huset har veldig lyst på hund :P

Trenger masse historier om hvordan det er å ha hund og rotte :D

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Rotte og hund.

Post by Titovn »

Har hatt totalt 2 hunder og 5 rotter i hus, på rommet mitt :crazy: Slik har vi liksom bodd, hehe.

For oss har det gått bra. Rottene har gått i senga eller noe mens de får hilst på hundene og slikt. Rottee brydde seg fint lite, hundene var mer nysgjerrige.

Eldte hunden min, som forsatt bort her nå er en Border Collie/Picard mix, altså han er 100% gjeterhund! Så gjeterinstinktet han er stort. Hvis rotta er nysgjerrige på han og vil oppi tryne, trekker han seg som regel unna, men jeg stoler aldri 100% på han.

Yngste tispa som bodde her er en Alaska Husky, hun er 1 1/2 år og forsatt i trass alder og hele pakka. Hun har nok et stort jaktinstinkt (aldri fått sjekket dette ordnetlig) så hun hadde lavere terskel for å "bite"/nappe etter rottene. Men hun var mest nysgjerrig, gikk aldri inn for å drepe liksom. Var rottene nysgjerrig åp henne, og de ble for mye barter i tryne kunen hun finne på å "ta igjen", men ikk enoe ekstremt, eller hun rakk aldri å ta igjen skikkelig ekstremt, da vi korigerte henne :crazy: Men hun var så dum at hun stakk ofte snuta bort u buret og har blitt biti flere ganger - hun skjønner bare ikke tegninga! Og da skulle hun liskom bite tilbake, men dette ble hun korrigert for.

Vi lot aldri våre hunder og rotter være alene, løse, og jeg anbefaler det heller ikke. Det går vel greit å ha dem alene i samme rom .fkes når rottene er i bur, men jeg ville sett det ann hund. Tispa her kunen jo finne på å stikke snten bor i buret og nappe etter dem, eldte hunden bare kikket. Så det er vel inviduelt med hund her.

Men selv om det gikk/går bar med disse hundene, så betyr det ikek at det aldri kan gå galt! Bare fordi jeg har positive erfaringer med dette, vet jeg om noen som har negative også. Hund og rotter forsovet) er forsatt dyr, og jeg stoler aldri 100% på mine hunder, i noen sammenheng og situasjon (med mindre jeg deler mine dypeste hemmeligheter da :nottelling: )

Du får ha lykke til med valg og evt. videre hvis det blir hund! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte og hund.

Post by wollf »

her går det flott, hunden slikker rottene om de blir for nærgående da han ikke liker det for mamma blir så nærvøs. han leker med dem da de er inne i buret på trygg avstand, der de jakter på han da han løper forbi buret, virker som rotter og hund synes det er gøy. men man må aldrig stole på de større rovdyra, hunden min endte opp med å bite en rotte så hardt (et uhell da rotta fallt ned fra buret og over hunden snute, der hunden bet i reaksjon) at rotta rett og slett måtte avlives.

men har hatt rotter siden 2007 og det har hendt en skade (tragisk sådan) på den tiden.

jeg har også siberian husky bare for å nevne det, og der er det mye jakt og mord instinkter, men rottene er en del av husstanden på lik linje som katt. og det virker som om alle dyrene er inneforstått med. bare ikke velg deg en rottejeger så skal det nok gå fint

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotte og hund.

Post by Tonje Lenore »

Jeg har en liten dachs og det går kjempe bra, han elsker å leke med rottene!
Den største hannrotta og hunden syns det er kjempestas å leke med hverandre, da går de rundt å tusler og har det gøy, utrolig morsomt å se på de to tasse sammen :nottelling:

Så det går kjempebra, hunden passer på at rottene har det bra og om de "sloss" for mye, løper hunden bort til buret og slenger labben sin på og sier i fra at nå er det nok :rofl:

Om rottene syns han blir for plagsom, klasker de han på snuta så skjønner han at nok er nok, hihi! :aww:
Men det er jo som noen her også sier, jeg stoler heller ikke 100% på hunden og har et lite øye med han når rottene er ute, for plutselig kan det jo skje noe :worry:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Rotte og hund.

Post by oliver;) »

Har ikke hund nå lenger men hadde før. Jeg tok i mot ei tispe på 6 år, og hun syntes rottene var ekle og det tok oppmerksomheten til mor :crazy: men på dette tidspunktet hadde jeg Munti (hanrotte) og han var ikke redd henne i det hele tatt, og de hilste på hverandre og det var Munti som ikke ville la hun være i fred. En dag kom jeg hjem fra jobb og jeg oppdaget at munti ikke var i buret sammen med de andre, og tenkte at nå hadde hunden spist han. jeg begynte å rope og da hørte jeg krasling i stolen til hunden (ikke noe særlig bortskjemt hund :nottelling: ) munti lå og sov under hunden min :kisses: Men man skal aldri stole på hunder og rotter alene. Det var munti som var sjef og han bestemte over hunden. de gikk løst sammen men aldri uten tilsyn :cheer:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Rotte og hund.

Post by rattie19 »

Har buhund/ border collie-blanding, tispe på 5 år... så om hun ser rottene gå fri på rommet mitt/ gangen (har rom i 2 etasje), og hun er på vei opp eller er på et av de andre rommene i etasjen, så knurrer hun og jeg har faktisk sett henne bite etter rottene når de vil hilse (de springer etter alt som beveger seg nowadays)... Heldigvis et engangs-tilfelle, hun fikk ikke tak i rottene og hun har ikke fått være i samme etasje som rottene (når de er ute) igjen. So much for jakt-instinkter!
Heldige dere som har hunder som leker med dem, men man vet aldri! :sjokkert:
Thea og Prikken <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte og hund.

Post by tantepose »

Dette emnet er det skrevet endel om på forum før.Søk og les om dere er spesielt interessert. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Rotte og hund.

Post by Søstrene Halvorsen »

Vi har både hund og rotte og det går da helt fint.
De holder fred og ro med hverandre. Det er faktis hunden vår som er mest iverig etter og leke med dem og få dems oppmerksomhet. får han go biter så skal det bort der buren står så han er sikker på at alle rotten våre kan se at han har gobit. vil han ha oppmerksom het går han bort til buret legger nesen så tett han kan til bure og piper helt til en av rotten kommer da blåser han i nes også er leken i gang. det vil si rotten prøver og stelle og liksom jage han, går han under detter ser du at rotten blir fornærmet.
Men som sakt jeg har det alltid i bakhode at hunden har et instinkt og det har rotten også.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

MissGuardian

Re: Rotte og hund.

Post by MissGuardian »

Har dobermann her(han har lite til moderat jaktinnstinkt)..
Han er skjeptisk til rottene, og skal helst bjeffe på de..
Er fortsatt hysterisk med snusing på alt de har vært borti..
Jeg tror ikke han hadde gjort de noe med vilje, men jeg ville aldri latt de gå løs sammen med hunden..
Det hadde jeg heller ikke gjort hvis det var en annen hund som oppførte seg bedre..
Ting kan skje, og det er ikke noe jeg er villig til å ta sjansen på i alle fall..

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Rotte og hund.

Post by Søstrene Halvorsen »

Er rotten løse her når hunden er inne så er dem som regel på meg eller mannen. Min har også et litt sånn jaktinstinkt så vi løser det med at hunden får ute tid når rotten skal få løpe litt. Det er hvist noe hunden haer har for vane for så fort han hører burdøre så går han til døren og vil ut.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply