Dere som har hatt rotter en stund.....

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by linjak »

Hvordan har dere tilrettelagt huset så de kan være mest mulig ute uten at man må bekymre seg ihjel?
Foreløpig holder de seg tett til meg etter å ha vært her en uke, løper litt rundt i sofaen når jeg ser på tv men går ikke langt alene. Men jeg ser meg jo rundt og tenker at det kommer en dag de er modige nok til å fly litt mer rundt på egenhånd... Hvordan tilrettelegge best mulig så jeg slipper bekymre meg for at de blir borte hvor som helst? Er det snakk om å tett rundt alt av bokhyller osv eller finner man de stort sett igjen? Nå tør jeg jo ikke gå på do engang uten å sette dem i buret imens selv om de bare ere i sofaen :trist:


Takker nok en gang hvis noen tar seg tid til å svare. Jeg har sikkert hundre fler spørsmål i tiden som kommer. Men man har jo lyst til å kune vite at de kom til rett hjem med masse fritid ute av buret....

Nå etter å ha lest enda mer rundt på forumet ser jeg at de må ha dokasse?? dette viste jeg ingenting om... Hvordan får man dem til å fortstå at det er der de skal gjøre fra seg??

Takker igjen.

MissGuardian

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by MissGuardian »

Jeg har flexrør på alle ledninger, og ryddig rom. Ledniger til tv, xbox etc har jeg på en hylle et stykke over gulvet(mest for at jeg ikke gadd sikre ALLE ledninger)..
Andre har sikkert mer utfyllende svar enn meg :cheer:

De ikke ha dokasse, men de kan lære seg å bruke det.
Jeg f.eks, har fleece i bunnen, og dokasser med strø i(jeg bruker toalätt, men varierer hva en bruker).
Enkleste måten å lære de det, er å ikke ha samme strø i kassene og resten av buret.

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by Usagi-Zakura »

Huset vårt har en del løse ledninger så det er få rom i huset som faktisk egner seg.
Så jeg slipper dem løs på badet. Der er det ingen ledninger de kan tygge i seg, og det meste jeg må passe på er å dekke et hull under badekaret så de ikke forsvinner inni veggen og vannrørene, og passe på at de ikke går løs på klærne som henger til tørk der inne :roflmao:
Jeg har dem også i sofaen av og til, og passer på hele tiden at de ikke hopper ned eller spiser av selve sofaen. Jeg kan ikke gå fra dem der alene.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by Matmor »

Jeg tar heller ikke sjansen på å la rottene være ute når jeg ikke er i samme rom, og passer på.
I starten på rotteholdet mitt luftet vi rottene i en gang, hvor det ikke var noe de i utgangspunktet kunne krype inn i. Hadde jeg visst mer om rotter hadde jeg sørget for at de hadde noen hus og slikt å gjemme seg i når de var ute. Siden jeg ikke gjorde det var rottene såpass oppsatte på å lage seg krypinn at de prøvde å gnage seg inn i veggen... De spiste dessuten i stykker listverk.

Så luftet jeg dem på et spesialbygd bad, med innebygget badekar så de ikke skulle krype innunder, bare flis og eikelister, siden rottene ikke spiser noe særlig på eik. Der gjemte de seg inni en badekåpe som det ble stadig mindre av, bak vasken og prøvde å gjøre håndklene klare for hullsøm. Rottene åt også opp silikonfugene. Jeg lærte dessuten senere av andres erfaring at badet kunne være et farlig sted for små rotter, som klarer å komme ned i doskålen selv om lokket er på!

Etterhvert gav jeg opp å ha dem på gulvet noe sted, og lærte dem opp til å bare holde seg på et bord. Da spiste de fornøyd voksduken, og gnog på hjørnene av bordet, men var lykkelige fordi de fikk et større utvalg av leker.

Nå har de et dedikert rottebord i form av en putekasse i plast. Den er ikke interessant å tygge på, så de gnager bare på teppet/håndkledet jeg har lagt over som en duk. De klatrer også på meg, som har dedikerte rotteklær som stadig blir mer luftige, og på stolen jeg sitter i, som er dekket med rottetepper. Får de en sjanse krabber de innunder teppene og tisser direkte på stolen. Og selv om rottene ikke prøver å hoppe ned på gulvet, hender det en av dem ramler ned. Da er det fare for at de herpeserer stofflageret mitt eller biter over ledningen til ovnene (andre ledninger er plassert godt oppe på veggen eller gangs taket.)

Ikke alle rotter gnager hele tiden, men når man har 5-8 stykker er det nesten bestandig noen som må prøve tennene. Jeg ville ikke tatt sjansen på at rottene lot noe som helst i fred hvis jeg snudde ryggen til. Når jeg en sjelden gang lufter gjengen på et skrivebord som står inntil vinduskarmen spiser de på vinduskarmen. Jeg har stor forståelse for at noen gav dem navnet gnagere...

linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by linjak »

Så de fleste har et veldig avgrenset område de får løpe på?
Hadde vært så flott å la de få ha hele stua og bevege seg på....

MissGuardian

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by MissGuardian »

linjak wrote:Så de fleste har et veldig avgrenset område de får løpe på?
Hadde vært så flott å la de få ha hele stua og bevege seg på....
Mine har hele rommet mitt(23m2).. For meg er det ikke noe problem.. men har fjernet alt de kan gjemme seg i som de ikke skal, og sikret alt de kan skade seg på..

linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by linjak »

MissGuardian wrote: Mine har hele rommet mitt(23m2).. For meg er det ikke noe problem.. men har fjernet alt de kan gjemme seg i som de ikke skal, og sikret alt de kan skade seg på..
Ja det er sånn jeg helst vil kunne ha det. Høres flott ut... Jeg sliter for hver gang jeg går forbi og de så desperat vil ut. Synes jeg har de ute og med meg hele tiden men ser at de hadde hatt glede av enda mere utetid..

MissGuardian

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by MissGuardian »

Viktigeste er å sikre alt.. Mine har gnagd litt på listene, men ikke så mye at det er åpenbart..
Ledninger er derimot en kjempehit :suspicious:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Dere som har hatt rotter en stund.....

Post by Tonje Lenore »

Jeg pleier å bruke hele stua, men nå er rottene mine veldig glad i å bare gå rundt og finne steder de kan være, heldig der at jeg har rotter som ikke gnager, men det er mulig å ha kabelskjulere osv, men om du har et soverom som ikke har så veldig mange ting du er redd for kan du også la de være på soverommet, det gjør jeg om jeg skal være borte mye om dagen, lar jeg de være på soverommet.
Da lukker jeg vinduet, har kjøpt inn sånn 'barnesikring' til stikk kontakt og lagt ut litt ting de kan kose seg med!
Og det elsker dem, bare ta bort dyne og pute og legge et teppe eller noe over senga slik at de ikke tisser og bæsjer i sengetøyet, haha :nottelling:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply