Rotte krangel endte i død *cry*

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
May og Feros
Pinky
Posts: 24
Joined: 28 May 2011, 12:07
Location: Bjerka- Nordland

Rotte krangel endte i død *cry*

Post by May og Feros »

Hei og hå...
Er med tungt hjerte at jeg må medele at vår albino hunnrotte Snow White er død.

Hun havnet i en krangel som endte med at magen ble revet opp og tarmene kom ut.

R.I.P kjære Snow White, :sadpace:

Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by Julirottene<3 »

Ble magen revet opp!? :gasp: Stakkars!!! :sadpace:

Kondolerer!

R.I.P. Snow White :angel:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

May og Feros
Pinky
Posts: 24
Joined: 28 May 2011, 12:07
Location: Bjerka- Nordland

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by May og Feros »

Ja >: Hun forvillet seg inn i huset hans og det satte han ikke pris på >: Kastrert hann (Ikke vår, bare passer for en venninne). Tok ca 3 sekunder før jeg rakk å ta henne ut >:

Så det gikk ikke bra... nå står han alene, tar ikke sjangsen på å miste flere av våre damer :sadpace:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by tantepose »

Å så grusomt!!! :cry2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by miriam »

Uff a meg så tragisk :oops:
-Miriam

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by Woodgirl »

Fryktelig tragisk og trist.

Man må passe på at man aldri kan passe på andres rotter i samme bur som sine egne.
Skal man passe andres rotter må man holde de adskilt. Det samme gjelder lufting av rottene.

Trøsteklem.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

May og Feros
Pinky
Posts: 24
Joined: 28 May 2011, 12:07
Location: Bjerka- Nordland

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by May og Feros »

Vet det nå :/ Litt forsent >:

Vi passer 2 stk rotter, begge hanner.

Ene av de er veldig rolig av seg, andre er en morder -.-"

Vi vurderer å låne den ene for å sette rotte bebiser på min "Glee" (Husky), men bare hvis jeg finner meg private folk som har lyst på :P

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by wollf »

er de guttene brødre?

May og Feros
Pinky
Posts: 24
Joined: 28 May 2011, 12:07
Location: Bjerka- Nordland

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by May og Feros »

nei, er faktisk far og sønn

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by wollf »

var det sønn som bet? :goofy:

May og Feros
Pinky
Posts: 24
Joined: 28 May 2011, 12:07
Location: Bjerka- Nordland

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by May og Feros »

Nei, det var far. Han er kastrert, veldig stor kar.

Tror de brukte 2100,- på å få han kastrert og ser ikke ut....

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by Matmor »

Kondolerer i forhold til albinojenta. Selv med agressive rotter er det eksepsjonelt at møter mellom voksne rotter får dødelig utgang. Og at en hanrotte og kastrat dreper en hun er nok enda mer sjelden :sad:

Nå går jeg ut fra at det er en stund til dere planlegger å parre Glee, slik at dere har god tid til å se dere om etter en han. Ut fra det du har skrevet her på forumet høres det ut som om det er huskyjenta dere fikk i mai (og hun som døde, søsteren hennes.) Tenker du fortsatt å bruke den yngste gjesten i avl når du vet at faren er ekstremt agressiv overfor andre rotter? For alt jeg vet har du full oversikt over ungene hans, og disse er over året. Noen av dem har kanskje til og med vært parret uten at det har oppstått problemer. Hvis du derimot ikke vet noe særlig om slekten er det et stort sjansespill du beveger deg ut på ved å velge denne hannen. Spesielt siden du vet så lite om agresjon slekten til Glee. Hun kommer jo fra et UPS-kull hvor dere gav bort faren og alle de andre søsknene enn albinojenta og husky'en, og uansett er Glees søsken for unge til at dere vet noe om temperament.

Noen hanner blir først agressive etter en parring. Andres erfaring tyder på at dette er temmelig arvelig. Det gjelder ikke nødvendigvis alle hannene i kullet, men ingen kan vite på forhånd hvilke av dem det gjelder. Pappa kastrat må nødvendigvis ha hatt baller da han lagde unger, så ut fra det du har fortalt er det ikke urimelig å tenke at denne kastraten kanskje ikke tålte å bli pappa. Hvis er slik det var, risikerer du å "ødelegge" sønnen hans og rotta til venninnen din ved å parre ham, uansett hvor snill han er nå. En annen sak er at hvis sønnen står alene, eller bare sammen med far, vet du også lite om hvordan han er med andre hanrotter. Snill mot mennesker, og snill mot egne familiemedlemmer behøver ikke bety snill mot andre rotter.

Det er andre former for aggresjon som også er arvelige. Hvis det er snakk om arvelig agresjon vil det typisk ramme fler i et kull, og det dukker opp under liknende omstendigheter. For eksempel at flere hanner blir agressive mot andre rotter på omtrent samme tid: når hormonene deres blomstrer (vanligvis 4-8 måneder), eller avblomstrer (det skjer en endring i hormonnivå når de er ca. 12 måneder også.) Dette er former for agresjon som i mindre grad er synlig på hunnene i familien, men trekkene kan nedarves via hunnene.

Damene har sine egne problemer. Noen blir sinte rett før løpetid. Det ser man naturligvis ikke på hannene i slekten. Men døtre av en han som har slike hormonelle søstre ser ut til å kunne arve problemene likevel.

NTF arbeider for at rotteeiere skal tenke på slikt før de velger avlspartnere. Nå kan jeg tenke med at det ikke er enkelt å finne partnere der du bor, og de fleste som har hanner der oppe har trolig aldri hørt om NTF. Men du har mulighet til å avertere i lokalavisa og kanskje i butikken hvor Fruen jobbet. Hvis du ikke kan få tak i en hanrotte med kjennskap til slekten i flere generasjoner anbefaler jeg at du ser deg om etter et brødrepar eller en trio som kommer til å være 1 1/2 år gamle når hunnen din er 6 måneder gammel. Aller helst skal disse rottene bo sammen med rotter som ikke er nære slektninger, eller de skal ha vært introdusert for andre hanner. Så velger du den beste av disse og håper på klaff.
:rat:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by tantepose »

Men la ikke flere rotter få møte "the ripper"... :trist:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by Woodgirl »

Hvis du har hatt to søstre og etter dette sitter du igjen med en jente burde du skaffe en eller to venninner til henne så fort som mulig. :happy:
Og som skrives i Matmors innlegg, vil jeg uansett ikke anbefale å bruke sønnen til den ekstremt agressive,kastrerte hannen.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

May og Feros
Pinky
Posts: 24
Joined: 28 May 2011, 12:07
Location: Bjerka- Nordland

Re: Rotte krangel endte i død *cry*

Post by May og Feros »

Vi har Glee, Beuty, Tail-less og Bella igjen :)
Når det kommer til alv så har vi bestemt å ikke gjøre dette av den grunn at slekten til begge virker agressive. Glee er en ekstremt rolig hunn rotte men skal avvente lenge før vi begynner med avl. Skal heller se meg om her etter en ny rotte for å fylle tomrommet til Snow white, og en fin rolig hann med familie historie :) Men det blir avventet uansett :)

"The ripper", faktisk... Jeg lo faktisk når jeg leste det, trist nok.

Jeg takker for all info jeg får, vi er tross alt nye på dette og tar til med lærdom så fort som vi kan :)

Dyrebutikker har jo ikke historie på rotter så det er jo ikke smart å kjøpe rotter for avl der.

Men kommer tilbake til det senere :)

Post Reply