Skaffe meg 2 rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Steffen
Pinky
Posts: 7
Joined: 06 Feb 2012, 02:28

Skaffe meg 2 rotter

Post by Steffen »

Har sett en stund på tamrotter som husdyr og jeg har bestemt meg for å skaffe meg 2 stykker :) Sånn at de aldri er alene :')

Men hva bør jeeg tenke på? Har lest igjennom på nettsiden men hva ellers?
Hva bør jeg ha i buret, hva liker rotter? Burde jeg skaffe 2 jenter eller 2 gutter? Hva kan jeg ha i buret for at de skal kunne tygge på? Kan jeg la de gå fritt på rommet mitt? (Når jeg er der)

Også er det jo det at vi har en katt i huset, men tror ikke det er et problem ettersom jeg vil ha buret på et rom det katta ikke kommer seg inn. Men hva tror dere om det?

Burde jeg ha buret på en hylle? Skal buret være stort?

Hvordan mat bortsett fra frø kan jeg gi til rotta? Litt luksus mat må de da få i helgene :)

Ettersom jeg ikke vet om noen steder jeg kan få skaffet rotter i finmark så blir jeg å skjekke en dyrebutikk som er i Vadsø. Støtter ikke helt salg over disk men det får gå for denne gangen :)

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by Lyngrottene »

Hei Steffen :D Velkommen :D

Når det gjelder hvilket kjønn du skal skaffe deg, så er det opp til hva du ser etter i rotter :)
Gutter blir som regel mere late/kosete med alderen, blir som regel større enn jentene, og lukter mere.
Jenter er mere aktive, men har tid til litt kos når de føler for det, blir gjerne mindre enn gutta, men lukter mindre :)

Og når det gjelder bur har jeg gjerne en greie med at buret blir aldri for stort :D Men selvfølgelig kan faren være større at buret er for lite, men finner du ett bur du liker, kan du sjekke ut størrelsen på burkalkulatoren her på forumet :) Men rotter er glad i og klatre, så ett bur med høyde er topp :D

Når det gjelder mat igjen, så er vi alle forskjellige. De har mat de selger her på nettbutikken som har alle like biter, så de ikke favoriserer hva de skal spise, mens andre bestiller andre steder, eller kjøper i dyrebutikk.

Jeg har noen sider på min hjemmeside over mat de får, og ikke får om du tar en titt :)

Utetid er ett must for de små :) At de går fritt på rommet ditt (uten katten til stede) er supert :D Mere tompleplass, men pass på kabler eller andre ting du er redd de skal gnage på. Noen er flinke og ikke gnager, mens andre gnager på ALT :crazybonk:
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by Niana »

Hei og velkommen til forumet :cheerful: Så hyggelig at du vil skaffe deg rotter, alle her inne vil være veldig enige i at de er flotte dyr :grin:

Som Lyngrottene skriver er det opp til deg hva du foretrekker om du skal ha jenter eller gutter. Jeg selv har 4 gutter fordi jeg ville ha koserotter, men jente rotter kan også være kosete. Det har litt med personlighet å gjøre også. Generelt sett så er alle unge rotter mye mer lekne enn kosete, og gutterotter roere seg ned tidligere alder enn jenter. Jenterotter er oftere mer fartsfylte lengere enn gutter :P
Det er smak og behag :cheerful: Uansett anbefaler jeg å kjøpe rotter fra en oppdretter, da disse rottene som regel er mye friskere enn dyrebutikkrotter, pluss at de kommer med stamtavle (så du vet hvilke, hvis noen, sykdommer du evt kan forvente) de er allerede sosialisert og de har gjerne mange spennende pelsvariasjoner :) Det er flere oppdrettere som har planer om kull i den nærmeste framtid, og det går an å samarbeide med noen her om å hente unger fra flere steder i landet. Jeg selv fikk en unge fra Kristiansand og jeg bor utenfor Oslo.

I forhold til bur: jo større og høyere, jo bedre. Rotter liker å hjere i buret, klatre og leke, så de må ha nok plass. Minimumskrav til to rotter et et bur på 80x50x80cm, men vi anbefaler å kjøpe større. I burene kan man utnytte plassen med hengekøyer, solide hyller og klatretau og annet gøy. Egentlig kan du dekorere burene akkurat som du vil, vær kreativ :peewaggle:
Mange bruker fleecepledd som trekk på hylller og bunn, mens andre bruker kanskje trekk på hyller mens de bruker spon/strø på bunn (det er mange fine bildetråder her inne hvor du kan se mange flotte du, bl.a tråden "Buret ditt!" som du kan finne under "søk" menyen)
Bare pass på at om du bruker strø i bunn av buret så må det ikke være fra bartrær. Sagflis er fyfy. Jeg selv bruker Alspån som jeg kjøper i dyrebutikken, ellers selges det strø som er laget av resirkulert avispapir (Yesterday's News) eller mange andre merker. Du kan søke på strø her på forumet :)

Når det er snakk om mat er ikke "frø" bra nok som rottemat. Rotter trenger et balansert kosthold, og du bør bruke gode tørrfór som basis mens rottene også skal få frukt, grønt, kylling og hva enn du har lyst til å gi dem som ikke er for mye salt og krydder i/på :) Forslag til tørrfór for rotter er RM1 og RM3 som man kan kjøpe på NTF sin side om man er medlem av NTF (av selve foreningen, ikke bare her på forumet. Det koster 100kr i året for medlemskap og det er virkelig verdt det) eller Altomin (jeg tror det er flere typer av dette strøet), Care+ eller andre typer strø hvor alle bitene inneholder det samme, og det er riktige næringsverdier. Nesten alt er bedre enn gnagerblanding fra Rema 1000 og lignende. Da ender de som regel opp med å bare spise solsikkefrøene osv.

Ellers så trenger rotter tid utenfor buret til å virkelig herje rundt, undersøke ting eller bare være sosiale med deg. Bare pass på å rottesikre rommet de skal være i :goofy: Og ikke la katten være der mens rottene er løs :nottelling:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Steffen
Pinky
Posts: 7
Joined: 06 Feb 2012, 02:28

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by Steffen »

Er i oslo flere ganger i året, kan man ta rotter med på flyet? eller blir det litt stress for de?
Skal skjekke ut om det er noen i området her som har før jeg kjøper, men sistevalget blir å dra i en dyrebutikk (noe vi har lite av:P).

Men hva bør jeg spørre om når jeg kjøper rottene? Og hva er prisene på en vanlig tamrotte, de vanligste rasene.

Leste på siden din nå Lyngrottene:) Mye fint som står der,

ang. det med babygrøt, koker jeg den bare vanlig opp når jeg gir den?
Og kan rotter spise det samme som f.eks, kanin og hamster?

anni

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by anni »

Ang mat til rotter så kan de spise nesten alt som vi spiser, bortsett fra sterkt kryddret mat.
Mine får middag hver dag, det jeg spiser får de, i tilegg til tørrfor som de alltid har tilgang til.
Favorittmat til mine rotter er mais og youghurt.
Babygrøt lager du som står på pakken.
Rotter koster som regel fra 200 til 300 kr pr stk.

Lykke til som rotteeier.
:cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by wollf »

rotter bør få et grunnfor.. gode typer er rm1 som selges her på ntf, care +, oxbow, og Rat Complete. mer info finner du her: http://matmor.info/ under rottehelse og for til rotter.
rotter har samme ernæringsbehov som hamsteren, men ikke kaninen. men du bør kjøpe et for som er tilegnet rotter, det beste er for som har hele biter. da vet du at rotten får i seg all den næringen den trenger og det er mer økonomisk for deg.
rotter koster mellom 100-300 kr. du kan kjøpe rotter fra finnland fra oppdretter, er nærmere og mange gode oppdrettere der. problemt er vel bare å få tak på dem;) men google translate bruker å hjelpe noe på, ellers kan de fleste engelsk.
nå blir vel nærmeste oppdretter fra deg tromsø...


babymat på glass er populært;)

Steffen
Pinky
Posts: 7
Joined: 06 Feb 2012, 02:28

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by Steffen »

Går det greit om jeg har buret i gangen? Da kan jeg kjøpe et større bur :p
Eneste er at det er varme i gulvet og vsrmepumpa blir å stå i samme retning som buret, er det er problem?

Er deten fordel å venne rottene til å bade også? Så en video hvordan man skulle få rotter til å like vann :p

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by wollf »

under varmepumpen er det ikke like mye varme som noen meter fra..
så lenge døra ikke blir stående oppe så gjør det nok ikke noe:)
om de vil så er det sikkert bare å venne dem til det, men er ikke nødvendig

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by Lyngrottene »

Steffen wrote: Leste på siden din nå Lyngrottene:) Mye fint som står der,

ang. det med babygrøt, koker jeg den bare vanlig opp når jeg gir den?
Og kan rotter spise det samme som f.eks, kanin og hamster?
Takk takk :)

Jeg bare blander grøt i lunka vann, jeg varmer den ikke opp i micro, eller blander med kokende vann. Tror det står noe sånt på pakkene.

Om du tar SAS, så kan du ha med gnager på fly ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by sanca »

Lyngrottene wrote: Jeg bare blander grøt i lunka vann, jeg varmer den ikke opp i micro, eller blander med kokende vann. Tror det står noe sånt på pakkene
Litt på sida av tråden her, men jeg ville ikke blandet grøten til rottene med lunkent vann fra springen, vannet fra varmtvannsberederen inneholder fryktelig mye bakterier og andre lumske greier. Mennesker skal aldri drikke varmtvann fra springen, og sikkert ikke bra for rottene heller. Bland bare grøten med kaldtvann, eller varm litt vann i micro, vannkoker eller kjele (behøver ikke koke vannet, det er bare viktig for spedbarn som bør ha all næring så steril som mulig)

Velkommen hit Steffen! Kjempebra at du gjør deg så kjent med rottehold før du skaffer dyra. Jeg kanskrive under på at det er herlige dyr, du kommer nok ikke til å angre! Lykke til! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by wollf »

sanca wrote:
Lyngrottene wrote: Jeg bare blander grøt i lunka vann, jeg varmer den ikke opp i micro, eller blander med kokende vann. Tror det står noe sånt på pakkene
Litt på sida av tråden her, men jeg ville ikke blandet grøten til rottene med lunkent vann fra springen, vannet fra varmtvannsberederen inneholder fryktelig mye bakterier og andre lumske greier. Mennesker skal aldri drikke varmtvann fra springen, og sikkert ikke bra for rottene heller. Bland bare grøten med kaldtvann, eller varm litt vann i micro, vannkoker eller kjele (behøver ikke koke vannet, det er bare viktig for spedbarn som bør ha all næring så steril som mulig)

Velkommen hit Steffen! Kjempebra at du gjør deg så kjent med rottehold før du skaffer dyra. Jeg kanskrive under på at det er herlige dyr, du kommer nok ikke til å angre! Lykke til! :cheer:

hø? hvo har du dette fra? er det sant?


jeg blander med aloeverajuice:) da får de i seg masse ekstra næring, flott pels, og holder seg friskere

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by HeleneH »

wollf wrote:
hø? hvo har du dette fra? er det sant?
Fikk jeg også vite av en rørlegger. Har jeg egentlig alltid visst, fikk beskjed når jeg var liten at jeg ikke fikk drikke varmtvann fra springen..
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by wollf »

hm... ja, er ikke godt med varmt vann uansett da :goofy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by Matmor »

Varmt vann fra springen inneholder dessuten store mengder kobber og eventuelt andre tungmetaller som kadmium. Det er ikke bra å få i seg for mye av.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Skaffe meg 2 rotter

Post by Lyngrottene »

Lunka for meg er gjerne det at jeg ikke venter på ordentig kaldt vann i springen, ikke at jeg bruker varmtvann for og justere varmen på vannet :oops:
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Post Reply