Varmen og aktivitet

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Varmen og aktivitet

Post by Rubisco »

Dette er første sommeren som jeg har rotter og har merket at på dagen når sola skinner og det er ganske varmt (har tak vifte på + ventilasjon gjennom huset osvosv) er alle guttene mine mye mindre aktive enn før. Ville bare spørre om dette er naturlig pga varmen/sesongen og at de ikke begynner å bli syke. Spør siden Yoshi nøs noen ganger i stad, men har sluttet.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Varmen og aktivitet

Post by WillyWonka »

Jeg vil tro det er varmen. Jeg merker det litt på mine også de gangene det har vært varmt på rommet :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Varmen og aktivitet

Post by Urokråka »

I liket med hundene mine så passer jeg på at de får i seg nok væske og mulighet til å kjøle seg ned litt. Baby grøt i kaldt vann,akurk,salat o.l :) Og er bolle der de kan fiske etter mais og erter. Det er alltid populært,men ekstra nyttig i varmen :)

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Varmen og aktivitet

Post by Karro »

Alle 4 guttene mine, både de gamle og unge ligger flate nesten hele dagen. Det er nok pga varmen, de drikker også mye mer enn vanlig. Så det er nok helt normalt :cool:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Varmen og aktivitet

Post by Eirorinon »

Urokråka: Rotter skal ikke ha belgfrukter, som erter, fordi de eser opp i magen deres eller noe i den duren, og kan derfor være farlig for dem. Tenkte bare jeg skulle si det :)

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Varmen og aktivitet

Post by Usagi-Zakura »

Mine har vært litt slappe i det siste de og, glad jeg ikke er den eneste, jeg blir litt nervøs når de oppfører seg rart, spesielt lille Coco, ettersom Luna var over alle kanter i buret når hun var på samme alder i Desember-Januar.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Varmen og aktivitet

Post by Matmor »

Eironinon: ertefiske med tinte, frosne erter eller hermetiske eller ferske er en helt grei aktivitet for rotter i varmen. Det er ikke nødvendig å være så redd for gassdannelse at man ikke gir rotter belgfrukt i det heletatt. Rotter klarer fint å prumpe :sick: :thhpt: Det er bare rape de har problemer med, og det er ikke viktig for belgfruktspising.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Varmen og aktivitet

Post by wollf »

Vannmelon. Badekarr og grønnskaks is er konge

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Varmen og aktivitet

Post by Eirorinon »

Matmor: Ok. Jeg har unngått det, fordi det står i den boka jeg har om tamrotter at belgfrukter ikke skal gis til rotter. Men igjen, i boka der står det at høy kan brukes i rottebur, såeh... :lolface:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Varmen og aktivitet

Post by Eirorinon »

Fy søren så varmt det er for tida! Tror dere det kan ha negativ innvirkning på rottene om jeg setter en vifte et sted i stua?? Jeg har rottene ofte ute av buret, så jeg kan ikke ha vinduene vidåpne, siden jeg bor i 11.etasje og er redd for at de skal hoppe ut. Har begynt å ha vinduet litt åpent nå da, selv når de er ute. Men jeg tør rett og slett ikke å ha det vidåpent, siden rotter er utrolig flinke til å klatre og hoppe. Men det er nesten 25 grader her inne!!! Sørger for å ha skåler med vann tilgjengelig for småttisene slik at de kan nedkjøle seg om de vil, men har ikke sett at de bruker dem så mye :S Er ikke det litt rart når det er så varmt? Likevel vil jeg gjerne få ned temperaturen her inne, og da er det vel bare vifte som er aktuelt. Blir bare litt skeptisk siden rottene så lett påvirkes av miljøet (trekk osv). Og de får jo lett litt trekk på seg, selv om jeg plasserer vifta mange meter unna buret, siden de springer mye fritt :| Innspill? Hva gjør dere med varmen?

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Varmen og aktivitet

Post by Vitania »

Vi har ofte vifte på de aller varmeste dagene. Men da står den slik at den ikke blåser mot rotteburet, og om rottene er løs blåser den vekk fra området rottene er på.
Jeg tør heller ikke ha vinduet åpent da vi har et tre som vokser inntill veggen og stopper med vinduet vårt, så der er det fritt fram å klatre ned.
Men ingen av mine har fått noe plager fra viften iallefall.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Varmen og aktivitet

Post by Urokråka »

Det finnes foresten et type gitter som kan settes i vindusåpningen. Beregnet til katt,så er litt usikker på avstand mellom sprinkler. Men det er da en mulighet :)

utmeldt

Re: Varmen og aktivitet

Post by utmeldt »

Vi merker ingenting til varmen her oppe, her må man være forsiktig med å ha vinduer åpne enda pga kaldt trekk :suspicious:
Så egentli har dere et lite luksusproblem :nottelling: skulle ønske vi her i nord kunne fått varmen deres, vi setter iallefall pris på den. Tihi! :blrp:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Varmen og aktivitet

Post by Vitania »

Anniken wrote: Så egentli har dere et lite luksusproblem :nottelling: skulle ønske vi her i nord kunne fått varmen deres, vi setter iallefall pris på den. Tihi! :blrp:
Du kan gjerne få all min varme! Jeg blir syk av varme, så setter absolutt ikke noe pris på den og det har jeg aldri gjort. Vinteren setter jeg mer pris på. :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

utmeldt

Re: Varmen og aktivitet

Post by utmeldt »

hehe! jaaa! send all varmen opp hit til meg :ratgreen:

Post Reply