Trenger erfaringer :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Trenger erfaringer :)

Post by Vicky »

BUR????

Jeg har da 3 JennyDK, 1 standard Jenny og ett furet tower (som skal på bosshaugen straks)

Jeg vurderer Royal Suite, men trenger erfaringer rundt stort rottehold. Det siste året har det vært mellom 15-20, men jeg er nå opp i 23. Det vil si 12 gutter, og 11 jenter. Tenker selvfølgelig 2 av disse burene.

Hva er deres tanker når man har så mange rotter i hus? Jeg har jo god tid til dem og det går på skift på kjønn og frihet, som er hele døgnet! Alle lever godt i hop, bortsett fra en alene hann på ca 18 mnd (snill mot oss, men ekstremt dominant mot resten av gutta), han vil alltid forbli alene.

Jeg har 12 års erfaring, men trenger allikevel innspill når det gjelder dette.

Så planen er da å fordele hele gjengen på kjønn å vert sitt bur (stoooooort), men som er praktisk for meg å rengjøre.

Meninger om buret eller linker til ander bur av intr?

Takker for tilbake meldinger :cheer:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Marit Fosen »

Royal Suite er et supert bur. Det er enkelt å innrede og enkelt å rengjøre, stødig og solid. Om det skulle være nødvendig, kan åpningen mellom etasjene stenges med stigen, og en har 2 bur. Ved å sette inn ekstra hyller, får en veldig mye gulvplass. Hyllene går i helen bredden på buret, noe som jeg ser som en fordel.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Vicky »

takk, de skal bestilles fra lux på mandag, å jeg må bare være sikker mtp penger, plass og praktisk rengjøring :boing:
Så flere innspill tar jeg gledelig imot, eller tanker som kan få meg på andre tanker :cheesy:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Trenger erfaringer :)

Post by wollf »

inne på bur og aktivitet finner du masse

her er bilder av andres bur

viewtopic.php?f=10&t=7884

her er flere diskusjoner ang andres bur erfaringer

viewtopic.php?f=10&t=14438

viewtopic.php?f=10&t=13229

viewtopic.php?f=10&t=13997

her er et om bunnen på RS

viewtopic.php?f=10&t=14025

jeg personlig liker ikke det buret men dette best:

http://www.burexperten.no/product-info.php?pid20.html

jeg synes det er enkelt å dmontere for å vaske i dusj eller ute, enkelt å holde rent, enkelt å innrede, god plass, perfekt størrelse på lukene, lett å holde overivrige rottedamer inne, ingen klemfare for haler og poter, jennyhyller passer i det, jeg liker masse hengekøyer så slik er det perfekt, sputniken går i taket, rottene mine liker å ligge høyt fra bakken, plexiglass nederst så strø osv ikke faller ut og det holder også rottene vekk om jeg ønsker å hindre dem fra å klattre helt ned på gulvet selv om lukene er oppe, og de sparer en nysgjerrig hundesnute som vil lukte på maten, tar ikke stor plass, og er lett å få reservedeler til om noe ryker eller må skiftes ut. firma er norsk, veldig lett å få tak på og billige

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Vicky »

Off, nå er eg forvirra!!

Han endelig overtalt samboer til å betale ett av dem, og føler jeg må bestille kjapt før han ombestemmer seg :cool:

Hva blir billigst? Jeg skal ha rottene stående i stua alltid og ønsker at det skal se litt pent ut i forhold til rote jeg har nå, også for at jeg ikke skal få så dårlig samvittighet om jeg har litt dårlig tid til dem en dag.. så plassen dems er viktig for meg!

Er det ikke veldig stor avstand på gitteret i venecia buret wollf? Som furet tower?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Trenger erfaringer :)

Post by wollf »

jeg har jenterotter i det og har hatt babyrotter på 3 uker i det. ingen problemer da.
men det er mine erfaringer med buret. venezia er billigere. mye billiere. du sparer nok 1000- 1500 på hvert bur.
men alle har forskjellige erfaringer;)
jeg liker venezia i allefall...
se litt inne på mine bur tråden, så ser du hvordan folk innreder sitt

husk at om du bestiller fra dk kommer toll og transport i tillegg. og om jeg ikke husker feil blir det vel 4000,- for et bur?

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Vicky »

hm, du sier jo noe der ja!!
Men frakt innen for norge da? Hva blir total prisen da?

Stemmer, kommer på 4300 ett eller annet for RS.

Og jeg elsker innredning, og det kan seff være en ulempe med de store dørene på RS da.

Det viktigste er plassen, vil gjerne ha alle tottene på en plass, og god kontroll på jenter og gutter!

(sambo klør seg oppgitt i hode :rofl: )

MissGuardian

Re: Trenger erfaringer :)

Post by MissGuardian »

Ville uten tvil kjøpt rs. God kvalitet, veldig solid, enkelt å innrede og vaske.
Jeg Hater små dører. Aldri hatt problemer med rotter i klem.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Niana »

Grunnen til at jeg liker Venezia fremfor RS er at jeg liker å ha hyller på tvers i buret, og ikke bare jennyhyller i hjørnene. Og det kan man ikke ha hvis hele dørsiden lukkes opp. Ellers ser jeg fordeler og ulemper med begge typene :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Trenger erfaringer :)

Post by wollf »

det er fordeler og ulemper med begge ja. men for min del synes jeg lukene til veneziaer er mer enn store nok. klemfaren er nok ikke så stor på de som bare har 3-4 rotter, men da man har nesten 10 og ofte 15 små babyrotter så er klemfaren større. man kjenner jo selvsagt sine små best. men her ville jeg nok klemmt frast flere av de overivrige damene som henger i lukene.

og en annen ting med venezian som jeg elsker.

om et bur ikke er nok, så kan man fjerne ene siden og kobble to bur sammen;) så får man et dobbelt bur;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Trenger erfaringer :)

Post by wollf »

om du bor på østlandet kan du hente buret selv hos burexperten, blir bunn, hyller, skruer, hjul osv ødelagt kan man bestille nye. jeg fikk ny bunn gratis av dem.
reservedeler får man ofte eller kjøper veldig billig.
mitt bur er like fint enda og jeg kjøpte det i 2008. har hatt en MASSE bur før og etter, men sverger enda til venezia.

noen bilder jeg fant av mitt bur:

Image

Image

Image

Image

har i dag to store køyer i midten og flere små oppe. jeg har delt buret slik: neders er det leker og aktiviteter. så er det stor hengekøye, herfra drikekr de vann da vannflasken henger i denne høyden, så kommer det en stor hengekøye til, dette er fall køya om noen sover for tungt og faller ned, denne står de også på da jeg åpner luka, og toalettet henger rett under den så hengekøya skjuler doen litt (ingen vil bli sett på do vettu) neste avdeling kommer matskål (på veggen) eple og maskolber henges fra taket, og soveplassene er her. oppå buret leker de, matrester og grisette ting legges her også. jeg har lagt spisebriketter oppå buret så det er lett å ta av og vaske da de griser dem til. slik ungår jeg masse møkk og tiss og mat ned i buret og i sprinklene. som egentlig er lette å rengjøre da de er lakkerte.

buret til ekornet
Image

dette er en eldre modell som nå willy wonka har

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Vicky »

Fantastisk Wollf :cheeeers:

Tror faktisk sambo liker dette bedre :cheesy: (han tenker penger)

Men en ting, trehyller?????

Er rimelig sikker på at vi går for 2 venecia :cheesy:

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Vicky »

VENEZIA :crazybonk:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Trenger erfaringer :)

Post by wollf »

jeg bruker de ikke selv. men man kan lakke de, kle de med voksduk og ha trekk over av fleece.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Trenger erfaringer :)

Post by Niana »

Jeg bruker trehyller med fleecetrekk over, men mine hyller er ikke så godt lakkert, så etter flere måneders bruk lukter det litt av treverket. :crazy:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply