vil skaffe meg rotter!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Hei, jeg har i det siste tenkt mye på å skaffe meg en ny gnager. Har aldri hatt rotter før, men er vant med dyr og eide kanin omtrent hele barndommen, så jeg tror jeg vet hva det innebærer og ha et dyr. Jeg er femten, og moren min er ikke helt imponert over rotter, men jeg tror hun vil la meg få to hvis de kan være på rommet mitt, går dette bra? Jeg har et ganske stort rom, og god plass til et bur, samtidig som temperaturen pleier og være ganske grei, ikke varmt, men ikke kaldt.

Jeg har tenkt og kjøpe to hanner, men lukter de veldig sterkt? Isåffal ville det ikke vært passende og ha de på rommet, ville det vel?..

Siden jeg ikke har hatt rotter før lurer jeg på en del, har gjort en del research men det er fortsatt ting jeg lurer på;
-som hvor mye tid de vil kreve pr. dag, og hvor mye og hva de spiser og hvor jeg kan få kjøpt det (helst på en dyrebukk, og ikke over nett).
-Lurer og på om det er stor sjangse for at de ikke blir tamme. Da jeg hadde kaniner gikk det greit, lærte dem komandoer og koset med dem uten vansker.

Håper på svar og tips, tar imot alt som kan lære meg litt mere om se småtassene :cheer:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by Tonje Lenore »

Heisann og velkommen til forumet! :cheerful:

Gøy at du vurderer å kjøpe deg rotter, men en ting først før du skaffer deg dem,
er at du lager avtale med din mor om en av rottene blir syke, slik at hun kan kjøre deg dit!

På vår hjemmeside står det masse god fakta om rottehold som er verdt å lese, om du ikke har
lest den fra før :cheesy:
http://tamrotter.com/rottehold.php

Ellers ville jeg anbefalt deg å skaffe rotte fra oppdrett og ikke butikk, grunnen til det er fordi
at fra oppdrett veit du at du får tamme og gode rotter, mens fra butikk er det ikke sikkert
du får tamme rotter.

Men om du velger å kjøpe fra butikk, velg da to rotter som kommer til deg med en gang,
er nysgjerrige og har lyst til å hilse, det er oftest de som blir tamme.

Rotter skal MINST være ute 1-2 timer om dagen, helst mer om du har tid.
De krever ikke mye, men litt utfordringer så de får brukt hjernen sin setter de pris på :cheerful:
Det er bare å bruke fantasien hva du lager, bruk gamle pappesker/skoesker og lag feks labyrint,
hus, hinder osv! :peewaggle:

Mat kan du få kjøpt på dyrebutikk eller i vår nettbutikk.

Hanner markerer seg, og det kan lukte litt mer enn jenter, men hvis du putter en stein i bunnen,
markerer de på den, og den kan du vaske annen vær dag, så det ikke blir lukt.
Rens også buret hvert fall en gang i uka, om ikke to ganger.

Hvis du vil ha de tamme, må du bruke litt tid med dem i starten, la de bli kjent med deg og de deg,
ikke stress dem første dag, men heller la de bruke sitt tempo, da blir de også mer trygge på deg.
Ellers kan du bruke gensertrikset ved at du putter de i genseren, dette gir dem trygghet og om
det da skal være noe som gjør de redde, vil de automatisk komme til deg!

Har du mer spørsmål, er det bare å spørre :jepp: :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Takk for svar ! :boing:

Jeg lurer på hva slags stein du mener, sånn veldig stor eller små stein :hæ: ??
Det med genseren var smart! Trur jeg har lest noe lignende en gang før engang :)

Men lurer jeg også på hva slags underlag jeg bør ha i buret :hmmm: ??
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by wollf »

det er ikke sikkert stein funker. her funker det ikke i allefall

strø som ikke støver, helst resirkulert avispapir som yeasderdays news eller toa lett. back to nature også
ikke strø laget av bartrær.

du kan også bestille strø i vår nettbutikk sammen med mat. da blir frakten den samme om du bestiller en sekk strø og en sekk mat

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by Tonje Lenore »

Bruk en stor stein som vil passe i buret, ikke sånn at den tar hele bunnplassen i buret, men litt mindre en :cheerful:

Når det kommer til bunn, så ikke bruk flis, men enten avispapir, teppe, yesterday news, wood bedding (100% tørket trespon)
back 2 nature, Beekay bedding!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Takk for flere utfyllende svar! :smile:
hvis jeg bruker avispapir, skal jeg bare legge en avis oppi eller rive den i biter??
Lurer fortsatt på om det går greit for rottene og stå på rommet mitt da :confused: ???
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by wollf »

avispapir funker, men lukter veldig fort. og bør byttes hver dag. blir mye gris med det også

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by torasrotter »

Jeg pleier å legge en hel avis i bunnen og så rive opp et par på toppen som de kan herje litt med. Rottene kan nok stå fint på rommet ditt, men du bør tenke på at vannflasken kan bråke litt om natten :crazy: Og så vil de nok lukte litt raskere når de står på rommet ditt, men hvis du bruker avis så er det bare å krølle den sammen enten en gang og dagen eller annen hver dag, så bytter du bare litt ofte :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

ok, vil egentlig helst ha noe som kan kjøpes på en dyrebutikk og ikke over nett, hvem er igjen da?? :hæ:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Haha, takk igjen :smile:
tåler bråk om natten, har tilbrakt mang en natt til min venninne med hamster på rommet og det rullende hjulet ble bare som en god søvndyssende sang :) :thhpt:

hvis jeg tar med meg to brødre hjem, er det stor sansynlighet for at de ikke kan være sammen ettervert? Skulle helst sett att rottene ikke må bo alene, siden jeg etter en god stund med lesing har forstått at det ikke er det som er best, og det ville blitt mye mere klusj når det gjelder det meste... :sadpace:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by Niana »

Jeg bruker Alspån, kjøpes i dyrebutikk :) kjøper også Care+ fôr der. og rottene kan fint stå på rommet om buret skiftes på en gang i uka, eller mer hvis du synes det lukter :) mine står på mitt rom, jeg hadde fire gutter på en gang og da måtte buet vaskes og strøet skiftes et par ganger i uka.

Brødre og andre rotterkompuser går som regel fint sammen hele livet med mindre en av dem utvikler atferdsproblemer.
Last edited by Niana on 19 Jun 2012, 22:00, edited 1 time in total.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by Marit Fosen »

I stedet for avispapir til å leke og herje med, kan jeg anbefale ansiktspapir. En eske koster en tier, og gir mye arbeid og underholdning til rottene. Det er stas når de kommer inn i et rent og ryddig bur og kan gå løs på den nye eska. Og ikke lukter det heller om det tisses på.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Takk og takk, hva slags ansiktspapir mener du??
Og forresten, er det noen gode oppdrettere her i trondheim eller i nærheten?? :hmmm: :hmmm:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by torasrotter »

Ja det var lurt Marit! Sånn firstprice kleenex boks liksom??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

ÅÅÅååå!!!!!! :boing: :boing: :boing: :boing: :boing: :boing: :bounce: :bounce: :bounce: :roflmao:
Mor er helt enig i at jeg kan få meg rotter!!!
nå er det bare igjenn innskjøp av utstyr og leting etter rotter, håper på å få kjøpt hos oppretter :grin:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Post Reply