reising og rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

reising og rotter

Post by iasulf »

hei. jeg har ett par spm. det første gjelder reising med rotter. det virker ikke til at rottene mine misliker kjøring, men jeg vet ikke. de oppfører seg helt normalt, å jeg har de stor sett i genseren min, så de kan sove med meg. på lengre kjøreturer som fra telemark til trondheim har jeg de litt på meg, å litt i reiseburet. er dette greit? Passer på å gi de mat å vann med jevne mellomrom, å de oppfører seg ikke anderledes enn ellers på biltur.


Det andre jeg lurer på. Når jeg har rottene i genseren, å de har lagt seg for å sove, da tisser de alltid. er det liksom da rottene tisser? Når de slapper av å koser seg? Jeg å mannen har nemmelig gjort det til vane å putte rottene i senga med oss en liten halvtime hver kveld :P veldig koselig, men de tisser så. ikke sånn skvetting, men vi må ofte bytte på laken å dyne. i det siste har jeg fulgt med på de, å så fort de "skvetter" så tar jeg de inn i buret. så nå har de heldigvis ikke bidratt til daglig klesvask på en stund :P

Det siste jeg lurer på er mer ett dilemma som jeg håper jeg kan få litt råd på. Jeg har to rotter, de hadde i starten ett ganske lite bur, type det største hamsterburet, men jeg syntes litt synd på de, så jeg klina til med ett ferplast furret tower :giggle: her lever de livets glade dager, å de har GOD plass. det er jo bare to :P

Men nå har jeg lyst på en til. eller to. eller tre. helst fylle opp :P Men jeg lurer på. hva i alle dager gjør jeg hvis jeg får meg to rotter til. en rotte går greit i det hamsterburet (vi bruker det som reisebur nå) men det går greit bare om jeg har de ekstra mye ute. mener jeg i hvertfall. så tenker jeg, 4 rotter i det buret er kanskje ikke lurest. da blir resultatet at de må være 4 stk i storeburet alene innimellom i helgene. Hva er best. 4 rotter som noen helger må være alene, eller 2-3 rotter jeg tar med meg? Mens jeg skriver så skjønner jeg hva som kommer til å skje... jeg kommer til å skaffe max en til, kanskje ingen. men jeg digger de dyra så grenseløst, å skulle ønske jeg hadde MASSE rotter... vær så snill noen. snakk meg ut av å få meg for mange. jeg har nemmelig ikke flust i barnevakt, å jeg vil jo rottenes beste. :P
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: reising og rotter

Post by iasulf »

jeg svarer på mitt eget innlegg jeg... glemte å skrive at årsaken til at jeg vurderer flere rotter er slike annonser som dette: http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/ ... e=35737515

de knuser hjertet mitt :grine:
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: reising og rotter

Post by tantepose »

Hei,her hørtes alt kjekt ut syns jeg. :cheerful: Du steller nok veldig bra med dem. :jepp: Angående 2-3 dager i hamsterbur så går det bra,på tur klumper de seg bare sammen likevel. :giggle: Når det gjelder Finn,løp og hent!!!!! :cheeeers:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: reising og rotter

Post by iasulf »

JAA! jeg vil løpe å hente!!! Men... hva i all verden finner jeg på om den jenterotta ikke går sammen med mine to? Tror de er litt sære... men, kan jeg spørre om en ting til.

de to rottene jeg har, de vasker hverandre, men den ene piper hvær gang ho blir vaska... greia med det da? har sett på de. tror nok ikke hu har vondt. kan det være at hun bare er irritert? eller kanskje koselyd? Når hu leker emd meg eller er i genseren, så gnisser ho tenner, trodde det bare var det som var koselyd jeg...
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: reising og rotter

Post by Tonje Lenore »

Å ha dem i et reisebur til tr.heim er ikke noe stress, så lenge du passer på at de ikke stresser, at de har tilgang
Til vann og eventuelt noe mat.

Hvis du skal skaffe deg flere rotter må du også tenke på at det er ikke sikkert introduksjon med dine jenter går
Så bra og dermed ender opp med to flokker, som vil si to store bur som du må ha plass til :cheerful:

Jeg snakker av erfaring da jeg nå har for tiden gaaaaanske mange (20 stk med pass) :nottelling:
Det er kjempekoselig men en stor jobb også da alle bartend trenger oppmerksomhet.
Men du virker som du tar godt vare på Rottene dine og tviler på at det skader med fler :cheer:

Når det kommer til piping når hun blir vasket er fordi hun egentlig ikke vil bli vasken av hun andre,
Litt sånn tvanngsvasking og er ikke noe farlig, bare litt plagsomt for den som blir vasket!

Lykke til og hold oss gjerne oppdatert om du tar inn flere rotter,
Og hvordan det går :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: reising og rotter

Post by tantepose »

Det kommer mest sannsynlig til å gå veldig bra.Å sette sammen jenter går som oftest smertefritt. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

muri
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 25 Jan 2012, 16:46
Kjønn: Kvinne
Location: Sogn og Fjordane

Re: reising og rotter

Post by muri »

Når man kjører bil er det ikke alltid at det er så lett å få i dem vann.. da er et lite tips å ha med agurk, druer eller lignende som er endel vann i. Ellers er det alltid stas med litt nøtter og tørrfor i reiseburet, som kan knaskes etter behov. I tillegg kan også rotter bli bilsyk, så veldig fint med pauser der de får komme ut av reiseburet og trekke litt luft. Jeg hadde en jente som ble skikkelig dårlig, spesielt om det var svingete, da bustet hun pelsen og brakk seg stakkar.

I tillegg kan det være greit å merke seg hvor man plasserer rottene i forhold til aircondition i bilen. Ellers så pleier mine jenter å ta reising med den største ro. Første natten på et nytt sted kan føre til litt porfyren, men det går fort over!

God sommer :smile2:

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: reising og rotter

Post by iasulf »

takk. dere er så snille som skriver svar. gubbelure er også i humør for en rotte til, men jeg gidder ikke stikke å kjøpe en rotte, skal jeg ha en til, må det være for å redde en stakar fra finn.no

jentene mine har vært med på tur til trondheim en gang, å det gikk greit på reisa. den eneste reisa der jeg vet de har vært redd er fra der vi kjøpte dem å hjem, men den turen var tross alt i en kjip papp eske uten noe spesielle hull. men turen varte bare i 4-5 minutter. hvertfall hu jeg henta. hu siste var det gubben som henta på vei hjem fra jobb... å han sykla :O tro om jeg fikk sjokk når jeg kom hjem å han bare hadde putta ho inn i buret med hu første, uten noen form for tilvenning. han ble litt bleik da jeg forklarte om introduksjoner å sånn, men de har heldigvis vært bestiser fra første sekund. å ingen mer sykling mer rotter... stakar. må jo ha vært helt vettaskremt jo :S

Men. nå er det bare å holde ett øye med finn fra jeg er hjemme etter ferien i september, da kan jeg ta meg tid til en introduksjon ;)
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Post Reply