To nye rottegutter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

To nye rottegutter

Post by monlan »

Da er jeg blitt den lykkelige eier av to nye rottegutter. Ble raskt kalt for Rasmus og Loffen av ungene. Rasmus er svart og Loffen er svart og hvit med svart stripe ned ryggen. Så fine!

Men jeg gjorde noe jeg ikke skulle gjøre, å kjøpe store rotter fra dyrebutikken. Jeg hadde bestemt meg for at neste gang jeg kjøper rotter så skulle jeg kjøpe veldig unge og fra en kjent oppdretter. For jeg har hatt litt dårlig erfaring med en omplasseringsrotte som jeg brukte ett år på å få tillitsfull. For så å oppleve at han ble lam og syk og måtte avlives. Stakkars Findus.

Men jeg er nok litt avhengig av å ha et dyr å stelle med og kose med, så siden jeg ikke kunne finne to smårotter hos noen oppdretter og jeg fikk høre at de hadde to rottegutter på dyrebutikken så måtte jeg bare reise inn for å se. Da var jo jeg solgt, selvsagt. Det viste jeg egentlig før jeg gikk inn døra. Men der lå det to store rotter å sov inne i et rør, i et lite bur uten noen annet å gjøre på enn å sove og spise. Stakkars. Så jeg kjøpte de uten å vurdere det noe mer.

Nå er jeg spent på hvordan det går fremover med Rasmus og Loffen
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: To nye rottegutter

Post by wollf »

det er jo veldig snillt gjort av deg da. så ga du de to guttene en fin sjanse i livet. rotter er fantastiske dyr

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: To nye rottegutter

Post by Crazyratlady »

Hei og gratulerer med to nye venner :) Jeg kjøpte selv 3 gutter som var over et halvt år gamle, de fortjente å få seg et større bur etter så lang tid i det lille dyrebutikk-buret de hadde sittet i så lenge.. De er 3 snille gutter hvor en av de er veldig tam og tillitsfull, de andre to er ikke så glade i hender, men de liker å klarte rund på meg, og blir mer tillitsfulle for hver dag :) En ting som er positivt med det er at du har noe å jobbe med, et mål å strekke deg etter:) Lykke til med de små (store) :) Håper å få se bilder etterhvert:)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To nye rottegutter

Post by Siv M »

åå så flott av deg :cheer: gratulerer med guttene å lykke til. da gleder jeg meg til å se bilde av guttene snart :bounce: :bounce:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: To nye rottegutter

Post by monlan »

Å takk :-) Så koselig å høre fra rottevenner :-)
Et hjertesukk: Jeg synes det er så frustrerende at ingen i familie og slekt eller noen av vennene våre liker rotter. Ikke bare ikke liker. De føler avsky. Jeg blir så lei av (og lei meg) av alle æsj og fysj. Folk sier faktisk rett til meg at rotter er ekle og er et skadedyr osv. Jeg sier ikke til dem at den stinkende og slafsende hunden deres er ekkel. Mener det ikke heller, men det er dette at folk kan si hva de vil om det dyret jeg er så glad i. Sånn. Måtte bare skrive om det.

Jeg skal legge inn bilder av Rasmus og Loffen etterhvert :-)

Så vil jeg bare takke Tonje for mange gode rotteråd!!
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: To nye rottegutter

Post by monlan »

Men lurer på litt forskjellig.
Butikkeier sier de er brødre og ca 12 uker gamle. Men for meg ser det ut til at de er fullvoksne i størrelse, i alle fall den ene. Hvor lang tid går det fra en unge blir utvokst, eller tilnærmet?
Den ene er tydelig større og kraftigere enn den andre. Er det vanlig at det er stor forskjell mellom brødre? Det er tydelig at det er den minste som er sjefen, og er den mest nysgjerrige.
Begge virker rolige og nysgjerrige. Ikke skvetne og kommer frem til hånda når vi tar den frem. Begge tar i mot godbiter. Og begge har spist og dukket masse etter at de kom i det nye buret. Ser veldig bra ut!

Men Loffen klør seg mer enn Rasmus og Rasmus nyser mye. Jeg har bestilt time til veterinær for å få en grundig sjekk. men jeg har på følelsen at veterinæren min ikke er så erfaren med rotter. Hun viste for eksempel ikke at rotter lett får luftveisinfeksjoner. For det får de, ikke sant? Tror Rasmus sliter med noe slikt. Men det kan jo være stress, eller noe. Og siden det bare er Loffen som klør seg mens Rasmus ikke gjøre det, så kan det vel ikke være noe utøy? Begge ville nok ha slitt med det samme?

Men er det noe jeg må huske på spørre veterinæren om? Ting som hun må sjekke?
Jeg spurte også dyrebutikken om hvor de kommer fra. De var veldig vage, det var noen i Høyanger.. Kjenner dere til hvem det kan være?

Ellers så ser de flotte ut. Blanke og fine, myke. Fine negler. Blanke øyne. Bruker faktisk doen sin allerede. Jeg har pellets kun der jeg vil de skal gå på do. Bruker aviser og papir ellers. Skal legge inn utslitte klær fra oss om noen dager så de blir mer vant med våre lukter. Nå skal de få være i buret mens vi sitter ved siden av og snakker med de og gir godbiter. Ser frem til å få to store koseklumper om en stund :-)
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To nye rottegutter

Post by Siv M »

Du er ikke alene om å oppleve å ikke dele rotte gleden med resten av familien, jeg har en mann som ikke er noe spesielt glad i de, han ser ikke kosen i dem å sier de er skade dyr som du sier, måtte noen diskusjoner til for å få lov til å ha først 2 voksne rotte jenter å så senere to små baby rotter i hjemmet :confused: det er ikke gøy det er helt sikkert, det meste av rotte stellet må jeg gjøre helt selv , men jeg har sett mann min har snakket med de å laget lyder til jentene mine nå i ettertid :sarcastic: ingen andre i familien er noe for rottene heller dessverre .

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To nye rottegutter

Post by Siv M »

monlan wrote:Men lurer på litt forskjellig.
Butikkeier sier de er brødre og ca 12 uker gamle. Men for meg ser det ut til at de er fullvoksne i størrelse, i alle fall den ene. Hvor lang tid går det fra en unge blir utvokst, eller tilnærmet?
Den ene er tydelig større og kraftigere enn den andre. Er det vanlig at det er stor forskjell mellom brødre? Det er tydelig at det er den minste som er sjefen, og er den mest nysgjerrige.
Begge virker rolige og nysgjerrige. Ikke skvetne og kommer frem til hånda når vi tar den frem. Begge tar i mot godbiter. Og begge har spist og dukket masse etter at de kom i det nye buret. Ser veldig bra ut!

Men Loffen klør seg mer enn Rasmus og Rasmus nyser mye. Jeg har bestilt time til veterinær for å få en grundig sjekk. men jeg har på følelsen at veterinæren min ikke er så erfaren med rotter. Hun viste for eksempel ikke at rotter lett får luftveisinfeksjoner. For det får de, ikke sant? Tror Rasmus sliter med noe slikt. Men det kan jo være stress, eller noe. Og siden det bare er Loffen som klør seg mens Rasmus ikke gjøre det, så kan det vel ikke være noe utøy? Begge ville nok ha slitt med det samme?

Men er det noe jeg må huske på spørre veterinæren om? Ting som hun må sjekke?
Jeg spurte også dyrebutikken om hvor de kommer fra. De var veldig vage, det var noen i Høyanger.. Kjenner dere til hvem det kan være?

Ellers så ser de flotte ut. Blanke og fine, myke. Fine negler. Blanke øyne. Bruker faktisk doen sin allerede. Jeg har pellets kun der jeg vil de skal gå på do. Bruker aviser og papir ellers. Skal legge inn utslitte klær fra oss om noen dager så de blir mer vant med våre lukter. Nå skal de få være i buret mens vi sitter ved siden av og snakker med de og gir godbiter. Ser frem til å få to store koseklumper om en stund :-)
hvis dyrebutikken brukte vanlig sagflis og høy i buret som guttene var kan det være en av grunnene til at de klør å nyser .

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: To nye rottegutter

Post by Asterix »

Gratulerer så mye med rottene! Dere får det sikkert flott sammen :boing:

Jeg er så enig når det gjelder avsky fra omgivelsene, det er trist. Jeg takler at naboene sier "æææsj", selv om jeg synes det er både uforskammet og latterlig. Det verste for oss er at moren min har satt seg fullstendig på bakbeina. Det er trist å se hvor skuffet døtrene mine blir når hun nekter å høre snakk om rottene, bokstavelig talt kaster telefonen fra seg når de prøver å vise bilder, nekter å komme på besøk... Det er rett og slett litt vanskelig å forstå :sjokka:

Men vi får nyte rottene og prøve å ikke ta andres uvitenhet inn over oss!

Gleder meg til å se bilder av guttene :cheerful:
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: To nye rottegutter

Post by monlan »

Takk for tilbakemeldinger.

Fryktelig trist når bestemor føler så sterkt mot rottene at hun ikke orker å komme. Da har du det verre enn meg. Mamma og Svigermor liker de ikke men det er ok så lenge de er i buret. Føler med deg Asterix

Når det gjelder strø i buret på dyrebutikken, Siv, så brukte det en type som jeg tror er bra. Papirpellets, litt vridde, på en måte. Og det var rent og fint i alle burene. Så det er nok ikke grunnen. Jeg får se det an.
Min mann er heller ikke så begeistret. Men han er mest redd for sofaen sin (den dyre skinnsofaen han absolutt skulle ha... :-)) og våre nye gardiner som kan bli gnagd hull i. Men tenker det går bra.

Nå sover de begge to. På hver sin plass merkelig nok. Regnet med at de ville søke trygghet hos hverandre.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To nye rottegutter

Post by Siv M »

monlan wrote:Takk for tilbakemeldinger.

Fryktelig trist når bestemor føler så sterkt mot rottene at hun ikke orker å komme. Da har du det verre enn meg. Mamma og Svigermor liker de ikke men det er ok så lenge de er i buret. Føler med deg Asterix

Når det gjelder strø i buret på dyrebutikken, Siv, så brukte det en type som jeg tror er bra. Papirpellets, litt vridde, på en måte. Og det var rent og fint i alle burene. Så det er nok ikke grunnen. Jeg får se det an.
Min mann er heller ikke så begeistret. Men han er mest redd for sofaen sin (den dyre skinnsofaen han absolutt skulle ha... :-)) og våre nye gardiner som kan bli gnagd hull i. Men tenker det går bra.

Nå sover de begge to. På hver sin plass merkelig nok. Regnet med at de ville søke trygghet hos hverandre.
ja mann min ble ikke særlig blid når jeg skrudde inn ett pat kroker i taket på ene rommet for å henge opp noen leker til mine jenter å de får ikke løpe på samme rommet som buret står pga vegg til vegg teppe å det går å ikke an å få rotte tiss på det da :bleh: de har aldri vært på sofaen for vi har to katter som er inne nesten hele tiden nå på vinteren så jeg er oppe hos de flere ganger om dagen å ser til de å har lufte turer med de.
Ikke tenk på at de sover hver for seg, det hender det mine gjør også :smile: de er som oss noen ganger er det greit å ha litt plass andre ganger kan man sitte oppe på hverandre å kose :giggle:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: To nye rottegutter

Post by Niana »

Hei og velkommen til forumet, og gratulerer så mye med nye familiemedlemmer :grin:
Jeg synes det er kjempeflott gjort av deg å kjøpe eldre rotter, desverre blir disse ofte stående i månedsvis i butikkene :sorry:

Ser du har fått noen svar allerede, men man kan aldri få for mange gode råd :nottelling:
monlan wrote:Men lurer på litt forskjellig.
Butikkeier sier de er brødre og ca 12 uker gamle. Men for meg ser det ut til at de er fullvoksne i størrelse, i alle fall den ene. Hvor lang tid går det fra en unge blir utvokst, eller tilnærmet?
Den ene er tydelig større og kraftigere enn den andre. Er det vanlig at det er stor forskjell mellom brødre? Det er tydelig at det er den minste som er sjefen, og er den mest nysgjerrige.
Begge virker rolige og nysgjerrige. Ikke skvetne og kommer frem til hånda når vi tar den frem. Begge tar i mot godbiter. Og begge har spist og dukket masse etter at de kom i det nye buret. Ser veldig bra ut!
Mine rotter har nådd ca voksen lengde i 6 måneders alderen. Men de legger seg gjerne mer ut og blir kraftigere over de neste månedene også.
Det er litt variasjon på hvor store rottene kan bli, gjennomsnittet på en voksen hannrotte på rundt året er ca 500gram. Men 100gram over og under er heller ikke uvanlig. Innenfor kan det også variere en del i størrelse, det er ofte en smårolling som er mindre enn de andre, uten at den er syk eller svak av den grunn. Men dyrebutikkrotter kan være mindre og sykere, så det er lurt å holde øye med den minste og veie dem begge med jevne mellomrom :cheerful:
monlan wrote: Men Loffen klør seg mer enn Rasmus og Rasmus nyser mye. Jeg har bestilt time til veterinær for å få en grundig sjekk. men jeg har på følelsen at veterinæren min ikke er så erfaren med rotter. Hun viste for eksempel ikke at rotter lett får luftveisinfeksjoner. For det får de, ikke sant? Tror Rasmus sliter med noe slikt. Men det kan jo være stress, eller noe. Og siden det bare er Loffen som klør seg mens Rasmus ikke gjøre det, så kan det vel ikke være noe utøy? Begge ville nok ha slitt med det samme?

Men er det noe jeg må huske på spørre veterinæren om? Ting som hun må sjekke?
Jeg spurte også dyrebutikken om hvor de kommer fra. De var veldig vage, det var noen i Høyanger.. Kjenner dere til hvem det kan være?
Ja, rotter får lett LVI (Luftveisinfeksjon). De kan få det av trekk, feil strø, gener, svigning i temp o.a.
Desverre er det veldig vanlig at dyrebutikkrotter har både lus og luftveisplager. Nysingen kan komme av stress rundt flytting og nye omgivelser, behøver ikke være LVI, men det er greit å få det sjekket.
Dette med lus er ikke alltid lett å oppdage, og rottene trenger ikke virket veldig plaget av å ha det. Men det er helt klart plagsomt, og skadelig over lang tid. Da jeg kjøpte rotter i dyrebutikk for to år siden fikk jeg de ikke sjekket, og disse levde med midd i flere måneder før jeg oppdaget det :justice: Jeg oppdaget også i går igjen at alle mine 7 gutter har lus, og dette fikk de fra en annen rotte jeg reddet fra en dyrebutikk i november :suspicious: Så det er veldig lurt å få de til en dyrlege og sjekke det, for rottene klør seg kanksje mer enn du ser.
Er de tamme nok til å håndteres kan du ta de ut og sjekke etter sår i huden deres, og muligens også se lus/luse-egg.

Men ellers virker dette veldig lovende, masse lykke til med de små :bounce:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: To nye rottegutter

Post by Crazyratlady »

Mine og hadde lus lenge før jeg oppdaget det stakkar :\ tror de var så flinke å stelle pelsen sin at det ikke var synlig, men ble mye sår etterhvert.. Heldigvis var det fort over etter medisinering :) Så sikkert lurt å sjekke de ja. :)

Hører jeg har vært heldig med reaksjoner fra folk rundt meg, de har vært skeptisk til rotter da, men og vært nysgjerrige og har innrømmet at de var søte:) så vi får satse på folk tar til vett etterhvert og gir disse dyrene en sjanse. Da får de se hvor søte og sjarmerende de er, folk som har fordommer mot rotter går glipp av noe ;)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To nye rottegutter

Post by Siv M »

jeg lukket ørene til alt negativt folk sa om rotter da jeg tatooerte en stor tattoo av en favoritt rotte jeg hadde i 2007-2008 :rofl: det var portrett tattoo av min dypt savnede rotte jente sharon :cheer: bak på ryggen min

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: To nye rottegutter

Post by Crazyratlady »

Kult :cool: Kan du legge ut bilde av den på tråden din?
Når du går rundt med noe sånt på ryggen kan folk si hva de bare vil :giggle: Vi rotte folk må jo vise hva vi står for :)

Post Reply