Ed og Charlie med på jobb for første gang!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Ed og Charlie med på jobb for første gang!!

Post by monlan »

I dag ble Ed og Charlie med meg på jobb for første gang. :smile2: Her er jobben min: http://www.florafauna.no/index.php?opti ... &Itemid=63 Et visningssenter med naturen i sentruim + utstopping av dyr. (Stopper ikke ut godguttene mine.... :nei: vi har egen gravplass oppe i skogen der Jerry, Findus og Rasmus ligger)
Florafauna- Byakvariet heter visningssenteret og ligger midt i Florø sentrum.

Jeg har lenge tenkt på om jeg skulle ta med guttene når jeg har barnehager på besøk. Og nå følte jeg at Ed og Charlie var så godt kjent med meg at de ikke ville bli alt for stressa over å være på et nytt sted og med masse unger. Samt at Urokråka (hun som jeg fikk guttene av) sa at de var godt vant med folk. Dette er også min klare erfaring.

Jeg spurte først den ene barnehagetanta om det var greit at jeg hadde to store rotter på skulderen, så ungene kunne få hilse på. Hun kom da med den nesten forventa reaksjonen som mange har mot rotter :trist2: og sa at det var greit så lenge hun ikke måtte ha de på skuldrene. Blir like lei meg hver gang jeg får en slik tilbakemelding. Blir aldri vant med det. Så jeg blir mer og mer bestemt på at dette vil jeg gjøre noe med. Så da er det best å begynne med barn i barnehagen som er her på besøk med profesjonelle voksne og ikke sammen med sine foreldre med alle fordommer som de har mot rotter.

I alle fall, så satte jeg en gutt på hver skulder (og guttene er diiiigre og er naturfarga, som ville norske rotter) og litt mais i hver hånd. Hadde på meg en stor genser og et vidt skjerf rundt halsen så de skulle ha lett tilgang til gjemmesteder. Barna ble bare kjempebegeistra. Akkurat slik jeg hadde håpet de skulle bli. Ingen som uffa seg eller sa æsj og nei og ekkel. Bare en masse spørsmål og kommentarer om øynene og halen og ørene og hva de het og masse anna :lovey:

Guttene ble litt stressa og ville ikke smake på maisen i begynnelsen og gikk ganske fort ned i genseren. Ed var den som ble mest usikker. Så jeg satte meg ned med noen få av barna. De andre gikk inn til akvariet og til finkene eller lekte med lekene. Da jeg satte meg ned så kom Charlie fort fram igjen og satte seg opp på skulderen og fikk masse mais mens ungene klappa han. Jeg er litt usikker på om jeg skal la ungene få klappe. Men han virker så rolig. Og jeg tenker det at når han spiser så er han ikke redd. Etter noen minutter stakk Ed hodet opp fra halsen på genseren og ville ha mais han også. Men ville helst holde seg neid der :giggle:

Har dere erfaring med å la mange barn få hilse på rotter? Selv om de ikke biter oss når de er hjemme så kan de jo bli stresset over tid om jeg tar de med på jobb hver dag... Dessverre så sover jo rottene på denne tida og det er kanskje ikke så bra om de blir forstyrret midt på dagen? Eller vil de venne seg til det? De var våkne når vi gikk i dag og var våkne ca 2 timer lengre enn vanlig på en formiddag. Hva tenker dere om dette? kan det bli for mye stress for guttene mine? Jeg var nok litt for brå i dag. Skulle ha tatt de med ned uten at det var barn her og hatt de med på skulderen slik at de ble vant med det nye stedet. Er litt sint på meg selv fordi jeg ikke tenkte over det før. :klaskepanne:

Men dette var en fin opplevelse for meg og ungene, i alle fall. Litt usikker på hva Ed og Charlie syns om å ikke få soveluren sin hjemme, på trygt sted. Nå sover de i reiseburet, stapp fulle av mais....
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Ed og Charlie med på jobb for første gang!!

Post by rottegal »

Det hørtes ut som en fin dag for rottene og de voksne. Min erfaring er at rotter som vokser opp med barn elsker oppmerksomheten de kan få (tenker tilbake på barnebursdagene mine når rotta hang i buret og bare ville ut til oss), så hvis du etterhvert skaffer deg en tredjemann som du kjøper med tanke på å ha med på jobb så kan du sosialisere han godt med barn og gjøre han trygg på mas og kjas, så han blir den fødte "terapirotta" :cheerful:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Ed og Charlie med på jobb for første gang!!

Post by monlan »

Ja, det skal jeg jammen gjøre. Jeg har lyst på en eller to små om ikke så lenge og da skal jeg tilvenne han/ dem til akkurat dette.

Det med terapi, var jammen en god ide!! Jeg har ofte besøk av barn med ulike handikap. Kanskje en stor koserottegutt som er vant med å stadig hilse på fremmende kan være til hjelp for barn som sliter med ulike utfordringer, enten fysisk eller psykisk. Rotter er jo fantastiske koseklumper. Og bare det å få stryke et dyr er beroligende. Og enda bedre om en kan holde de i armkroken. Men det er klart at her må en se an hvordan barnet er så ikke rotta blir for hardt håndtert.

Dette skal jeg tenke mer på :jepp:
Klem :kiss:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Ed og Charlie med på jobb for første gang!!

Post by Sandratravolta »

Jeg jobber i dyrebutikk og ofte kommer det barn inn, rottene vi har har alltid vært veldig snille, så jeg lar mest mulig unger få hilse på, så rottene skal bli vant med det. Og så lenge jeg forteller de at de må være veldig forsiktige så syns de det er helt greit. Virker ikke som om de rottene i butikken plages noe som helst av at de får all oppmerksomheten, så da bare kjører jeg på jeg:) God trening for dyra mener nå jeg.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply