Hjelpe dyrebutikk?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Hjelpe dyrebutikk?

Post by Eru »

Jeg holder litt på med dyrebutikken her i Mosjøen, for tilstanden der er for jævlig spør du meg. Grunnen er at jeg vil gjøre det jeg kan for rottejenta som er der nå og fremtidige rotter som kommer til å stå der.


Jeg pleier ikke dra til denne dyrebutikken av nettopp slike ting og enda flere. (Det er mye, mye negativt.) Jeg dro innom for å kjøpe nytt inventar til buret mitt siden jeg fikk 5 babyer og syns det var litt lite utstyr i buret. Ville ha det med en gang, derfor bestilte jeg ikke på nett slik jeg pleier. Da kom vi inn på rotter mens hun pakket varene mine, og hun fortalte at hun hadde fått ei lita jente hun skulle avle på. Spurte om jeg kunne få se på henne og det fikk jeg. Hun var såå stolt av denne lille syke jenta. Det boblet gult snørr ut av nesa hennes og hun nøys konstant. Jeg snakket med henne om veterinær og forklarte flere ganger at dette går ikke over av seg selv, og blir bare verre etterhvert. Etter litt om og men forstod hun dette og sa at hun skulle oppsøke veterinær.

Det er en svart-hooded jente på maks 7 uker som hun skal avle på med sin private alene-rotte som er innavl. Dette vet jeg da en bekjent av meg kjøpte søsken fra dyrebutikk som skulle være samme kjønn, vips rottebabyer og hun som driver dyrebutikken kjøpte en av disse små. Hun vet det veldig godt selv, og prøvde å snakke henne ut av det til ingen nytte. Eneste som vil forhindre innavl er at jeg låner ut en av mine, noe hun spurte meg om. Jeg sa tvert nei og forklarte hvorfor, som er at jeg ikke støtter avl i/til dyrebutikk. Hun ble litt snurt, men det fikk bare være.

Spurte også hvordan hun skulle gå frem med avl på denne jenta, og da fortalte hun at det skulle skje hjemme hos seg, noe jeg tviler sterkt på, så jeg fortsatte med å fortelle om hvor lite lurt det er å ha en nybakt mamma med skjøre små på bakrommet i dyrerommet der det er fugler som piper og hyler, marsvin som gnåler og generelt veldig mye støy. Selv får jeg vondt i hodet av 5 minutter der inne, tenk da på en stresset rottemamma med barn! Sa at mamma da kan finne på å drepe barna.

Anbefalte mye mer enn jeg skriver her, rett og slett fordi det blir for mye å skrive for meg akkurat nå.
Vi ble enige om at hun skulle dra til veterinær og at jeg skulle komme tilbake etter en liten uke for å se hvordan det går.
Vurderer å ta en liten tur nå, idag.



Det er bedre at jeg gir råd og viser til fakta o.l som fører til avl med bedre boforhold, fôr og generelt bedre livskvalitet hos rottene, enn forferdelige tilstander hos rottene hvis jeg ikke gjør noe, sant? Med tanke på avl i/til dyrebutikk?
Er det noe annet jeg evt kan gjøre? Vil så gjerne hjelpe alt jeg kan.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjelpe dyrebutikk?

Post by Tonje Lenore »

Det er veldig ofte at ansatte får en fin formening om avl og vil så gjerne avle frem gode og fine rotter, men de har jo null peiling.
Ville tatt å fått printa ut litt informasjon om feks avling (ntf sin avlsveiledning, fra matmor sine sider matmor.info) og forklart mest mulig.

Beste fremgangsmåten er å være behjelpelig på en hyggelig måte, om ansatte føler seg tråkket på iforhold til informasjon vil de bare avvise
deg og da kommer du ingen vei, det virker som du er på god vei, men det beste er å ikke gjøre ansatte sur på deg for da kommer du ingen vei.
Bit i deg at det er dårlig forhold og at hun vil avle på en så ung rotte, gi informasjon og vær heller behjelpelig når det kommer til informasjon om rotter.

Henvis til denne siden og si at her står det masse informasjon, om du ikke har ntf vissitkort, skriv ned adressen på en lapp så hun veit adressen,
det er veldig viktig å være på talefot med dyrebutikk ansatte, for det lønner seg til slutt for da forstår de mer av det du sier og er mer villige til å gjøre
litt endringer når det kommer til rottene og det er jo det som er utgangspunktet :cheerful:
Du kan jo også henvise til mattilsynets rottebrosjyre, om du ikke får printa ut den også (kan sende til deg om du vil med visittkort)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Hjelpe dyrebutikk?

Post by Eru »

Takk for svar! Det er hun som driver jeg snakker med, kun henne. Jeg har selv jobbet i praksis der, så jeg kjenner henne nok til å være hyggelig, men litt streng, om du skjønner! Vi har en god tone, men hun ruller litt med øynene fordi hun "vet alt" ser du :sarcastic:

Jeg skal ha visittkort som jeg fikk med medlemskortet et sted, men hvor! Siden vi har flyttet :huh:
Tenkte også på dette med å skrive ut, men jeg er tom for blekk.. Typisk? Men jeg kan skrive en liste over linker og slikt til henne!
Skal ta med meg noen babyer for å vise henne hvordan friske sunne rotter ser og høres ut! (Får ikke møte jenta med mindre hun er helt frisk, noe som er lite sannsynlig.)



Igjen, tusen takk for svar så raskt! Nå skal jeg kle på meg fillene og dra bortover for å sjekke! *Spion* :sneak:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjelpe dyrebutikk?

Post by Tonje Lenore »

Aah, jammen det er hvert fall en fordel at du kjenner henne litt mer enn bare et "hei" i butikken :cheerful:
Da kan du som du sier være litt streng, men er ikke lett å overbevise alle som kan ´alt´ :thhpt:

Hehe, du finner dem nok vettu, men ikke dumt å skrive ned en liste som er verdt å gå innom, men om hun gjør det
er jo en helt annen sak igjen.

Du kunne jo heller invitert henne til deg for å se på rottene, så kan du jo i tillegg vise flere sider og forklare litt nærmere,
da ser du jo om hun er interessert eller ikke, og samtidig se på rottene.
Vet ikke om det er så lurt å drasse med seg de nye du nettopp har fått, men det må jo være opp til deg :cheerful:


Håper du kommer gjennom til henne slik at hun endrer litt mening ang rotter og rottehold!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Hjelpe dyrebutikk?

Post by Eru »

Drasser dem med litt over alt når det er varmt nok ute, de er veldig trygge på meg disse svenskene (de jeg tar med) så det føler jeg går kjempe greit :) Jeg vil nødig invitere henne hjem, da kommer jeg til å få angst! Jeg klarer ikke denne damen, for å være helt ærlig :flau:


Men da stikker vi! Tjohei :D
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjelpe dyrebutikk?

Post by Tonje Lenore »

Haha, da skjønner jeg :nottelling:
Du får ha lykke til da med både bartene og overbevisningen :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Hjelpe dyrebutikk?

Post by Eru »

Da har vi vært på dyrebutikken, og skuffet ble jeg. Hun som driver er på ferie og har latt de ansatte som ikke har noe erfaring med rotter ta seg av medisineringen. Snakket en god halvtime med to av ungjentene som er der og hun som har ansvaret når sjefen er borte sa selv at det var veldig ubehagelig å prøve å gi henne antibiotika, så hun hadde fått beskjed om å sprute det i vannskålen til rotta med biiiittelitt vann bare?! Så nå har ikke lillejenta vann å drikke, om hun ikke drikker vann som smaker hjemmebrent da.
Hun har gått på kuren siden mandag og er ferdig i morgen, men nesa og brystet piper som bare det, så jeg prøvde å få henne til å ta kontakt privat med sjefen som er på ferie for å høre om hun kunne ordne med veterinæren om å få mer antibiotika. Viste henne hvordan hun skal holde og hvordan hun skal gi det oralt. Sa at om det ble ordnet ny kur kunne dem ringe meg hvis de ikke fikk til. De begge var veldig interesserte i å høre om råd og slikt og spurte masse. Det er jeg veldig fornøyd med! Også hadde de tatt henne ut fra skuffen i dyrerommet i et lite bur inn på kontoret, det syns jeg er veldig bra initiativ av dem!

Vi snakket om alt mulig innenfor rotter og de fortalte om hvordan sjefen gjør ting som de er ufornøyde med. De skulle prøve å snakke med henne når hun kom tilbake. Ble ønsket velkommen igjen iallefall :smile:
Skal ta turen innom igjen om en uke når hun er tilbake for å snakke direkte med henne.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply