Hva er stress? - nybakt rottemor

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Hva er stress? - nybakt rottemor

Post by Anniken.HH »

Litt usikker på hvor jeg skulle plasere denne, så da blei det her.

Men jeg lurer på hva som kan være stressende for rottemor, og hvor lenge?
Har jo hørt skrekkhistorier om mødre som spiser barna sine fordi de er stressa, men hva forårsaker stress hos rottemor, og hvor lenge trenger jeg å være bekymret for dette?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

BiKa
Stjeler mat
Posts: 62
Joined: 20 Aug 2014, 00:16
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hva er stress? - nybakt rottemor

Post by BiKa »

min første tanke er at det varierer veldig!

Betty tåler alt, jeg har flyttet på buret hennes, tatt henne utav, lekt, kost og tatt på ungene hennes mens hun er der, kosa med ungene mens de dier, alt mulig. Støvsuger, klapper, tramper, bråker, hører musikk osv ofte for å lære ungene at lyder er OK, og Betty bare: Hey? Jeg vil ha koooooos!!!

Mens en vill rotte f.eks vil nok bli stresset hvis et menneske eller rovdyr kom for nærme reiret til ungene, selv uten å bråke.
<3 Mo'Nique, Betty, Ivy, Klorhexidin, Ronja, Axis, Flexor, Mio og Birk <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hva er stress? - nybakt rottemor

Post by kikky »

Det er veldig forskjellig fra rotte til rotte hva som er stress. Noen er bare overbeskyttende, spesielt hvis de ikke kjenner den som håndterer så godt. Det er veldig uvanlig at rotte mor blir så stressa at hun spiser sine egne barn.

Pleier å roe seg ved dag 9-11. Ett av kullene jeg hadde i arendal hadde en overbeskyttende mor som nafset hånda mi en gang helt i starten. Jeg fortsatte å fjerne mor for å veie og håndtere ungene uten at hun ble så veldig stresset av dette.

Det er bare å forsøke å fjerne mor med noe ekstra godt ett stykke unna ungene, og vurder hvor stresset hun blir av dette.

Edit : Tråden hører nok til under genetikk og avl.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply