Veterinærutdannelse + rottehold

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Veterinærutdannelse + rottehold

Post by Ida Davidsen »

Jeg har et par spørsmål jeg har grublet litt over, men ikke fått noen konkrete svar fra de jeg har spurt. Derfor tenkte jeg å sjekke om noen her har peiling. Jeg har helt side jeg var liten drømt om å bli veterinær. Noe jeg fortsatt er bestemt på. Hvis mann selv er utdannet veterinær og på samme tid har rotter, kan mann da selv behandle rottene, eller er mann nødt til å gå til andre veterinærer. Det er jo ikke så lett å finne en veterinær med god peil på rotter, og hvis mann selv har det og er veterinær, må det jo være mye tryggere å behandle selv. Hva med operasjoner og lignende. Er det noe mann kan gjennomføre selv også?
Og hvordan ligger mann an med betaling da? Hvis du selv behandler rottene der du jobber, er prisen den samme som om du dro til en annen veterinær?
Dette har jeg lurt på lenge, og blir veldig glad for svar :cheerful:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Veterinærutdannelse + rottehold

Post by Hoyst_87 »

Selvsagt kan man, som utdannet veterinær, behandle rottene/dyrene sine selv, bare man har kunnskapen om behandlingen.

Om man kan operere dem spørs jo på om man har kirurgisk kunnskap og erfaring, og om man ønsker å gjøre dette selv på egne dyr. Svært få veterinærer jeg kjenner er spesielt glad i å operere dyr de selv eier eller kjenner godt.

Om det blir like dyrt spørs jo på policyen til klinikken. Som regel må man jo uansett betale medisiner og utstyr, som er ganske dyrt. Men man slipper hos de fleste klinikker, hvis man jobber der, å betale honorar til andre ansatte. Noen vil nok ta tilnærmet full pris.

Resepter og slike ting vil man jo kunne skrive ut selv, uten å ta betalt for det.

Jeg vet at de fleste veterinærer heller ikke vaksinerer/skriver i vaksinekortet til egen hund, da det blir litt "feil". Bedre å få en kollega til å gjøre det.

Uansett, så vil det jo komme an på hva du velger å fokusere på i utdanningen, i forhold til hva du kan behandle dine egne dyr for
Jeg liker å bruke den veterinæren som kan sitt område best, på hver spesifikke ting. Men nå er jeg ganske bortskjemt med å jobbe på vet.høyskolen, så jeg har mange veterinærer å velge i. ;P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Post Reply