Masse spørsmål om å ha rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Aasnar
Pinky
Posts: 6
Joined: 14 Feb 2016, 16:54

Masse spørsmål om å ha rotter

Post by Aasnar »

Hei!
Jeg har lenge vurdert å skaffe rotter og har lest endel på dette forumet og lært masse, det er likevel endel ting jeg lurer på. Jeg vil være helt sikker på at rottene får det godt hos meg før jeg evt. skaffer meg noen nye venner. Jeg har MASSE spørsmål, har aldri hatt rotter før, håper det går bra!

Jeg bor i en liten leilighet og det eneste stedet det er plass til bur er i stua, den er på ca. 15 kvm. og det er inkludert kjøkken. Siden rotter ikke skal være i trekk lurer jeg på hvordan det blir mulig å lufte? Buret vil evt. stå på den andre siden av rommet som vinduet. Hjelper det å legge et teppe over buret under lufting?

Det andre jeg lurer på er støy. Vi er et rolig par, men i helgene hender det vi har besøk og hører på litt musikk og tar noen øl. Vil rottene bli redde og usikre ved mange mennesker i samme rom? (vi har ikke ofte besøk av flere enn 3 personer samtidig) det er ikke nok gulvplass på soverommet til å flytte burdet inn dit når vi har gjester.

Siden jeg er veganer spiser jeg mye soyaprodukter. Tåler rottene dette? Tenker hovedsaklig på yoghurt siden jeg leste at det kan være en fin ting å gi de fra skje i starten. Leste også her et sted at de kunne drikke soyamelk blandet med vann. så regner med det går fint.

Jeg juicer endel og er litt dårlig på å bruke pulpen (det som blir igjen av frukten/grønnsakene) og lurer på om det er noe jeg kan tørke og gi til rottene? Det jeg pleier å juice er gulerøtter, appelsin, rødbet, eple, lime, ingefær, søtpotet, ananas, agurk. Jeg leste at de ikke skal ha appelsin, så regner med at lime også er fyfy også regner jeg med at ingefær er en dårlig ide, men er resten greit? (rødbet, søtpotet, eple, ananas, agurk)

Stemmer det at de trenger ca. to timer lek utenfor buret hver dag? Jeg fant en tråd her med masse fine leker og aktiviteter, men tror ikke jeg kommer til å ha tid til å sitte å aktivisere de to timer hver dag så lurer på om det holder å slippe de ut og la de gå fritt rundt? Selfølgelig vil jeg oppholde meg i rommet, men komme ikke itl å kunne sitte å leke med de hele tiden.
Det beste hadde jo vært å kunne ha buret åpent hele dagen når jeg er hjemme, så de kan gå ut og inn som de vil.
Sånn jeg har forstått det vil de holde seg unna ledninger og møbler hvis man setter frem mange leker, men hvor stor fare er det for at de likevel vil tygge på ting? Har ikke mulighet til å skule alle ledninger i stua.

Jeg lurer også på dette med valg av kjønn, gutter er som regel mindre aktive og mer kosete men tisser mer, så man må vaske buret oftere?
Er det vanlig å sterilisere rotter, og kan det evt. anbefales så de markerer mindre og man evt kan ha rotter av ulikt kjønn?


Puh. Det ble endel, som dere skjønner har jeg lite erfaring og prøver å lære mest mulig. Takk til dere hvis dere gidder å lese gjennom alt og komme med svar! Jeg legger kanskje til flere spørsmål etterhvert :P

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by J&J »

Rotter trenger minst 1 time utenfor buret hver dag ikke to. :justice: :boing:

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by J&J »

Hvis du velger gutter så kan du lære de å gå på do da trenger du ikke å vaske buret oftere. Men det er ikke alle som lærer det da. :happy:

Aasnar
Pinky
Posts: 6
Joined: 14 Feb 2016, 16:54

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by Aasnar »

Ok! Takk for svar! Trenger de å bli aktivisert hele den timen, eller holder det å sette frem forskjellige aktiviteter som tuneller, klatrestativ, maisdukking osv og følge litt med?

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by J&J »

Du trenger egentlig bare å sette de ned på gulvet så er de fornøyd :happy: Men før du setter de på gulvet må du sikre rommet så de ikke gnager på ledninger eller skader seg eller noe :change:

Aasnar
Pinky
Posts: 6
Joined: 14 Feb 2016, 16:54

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by Aasnar »

J&J wrote:Du trenger egentlig bare å sette de ned på gulvet så er de fornøyd :happy: Men før du setter de på gulvet må du sikre rommet så de ikke gnager på ledninger eller skader seg eller noe :change:
Ok! Har bare et sted med diverse ledninger jeg ikke kan flytte, men skal klare å finne noe jeg kan sette forran.
Hvordan er det med gnaging på møbler og lister? Er egentlig ikke så farlig med møblene, men siden jeg leier er det kjipt om de går løs på det som ikke er vårt. Trenger det mye øvelse til for å holde de unna slikt?

J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by J&J »

Jentene mine har aldri gnagd på lister og møbler så jeg vet egentlig ikke :hæ:

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by jilleide »

Jeg har et eget rotterom til mine hvor de får gå fritt mesteparten av tiden. Er ikke alltid jeg sitter inne med dem mer enn en viss tid, men har døra åpen og klarer se inn. Setter frem noe leker (boks med makuleringspapir, tuneller, grein, hus osvosv) og de holder seg opptatt med dette en stund. Etterhvert finner de seg en plass for å sove. Mine gnager ikke på noe utenom papir og slikt ( har hatt et tilfelle hvor de gnagde på en ledning som var pakket bort, så dette kan skje)
Jeg ville ikke ha sluppet dem løs i stua for å gamble på at de ikke gnager på noe. Så lenge du overvåker dem og har kontroll så går det nok fint :-) fins sikker noe du kan sette foran ledninger osv.
JE' Rattery

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by WillyWonka »

1) Lufting er ikke det samme som trekk :) Jeg lufter også mye og har døren stående åpen mye av tiden. Men jeg ville kanskje ikke hatt både vindu og døren åpen pga gjennomtrekk. og kanskje ikke rett inntil vinduet.

2) Jeg har alltid buret i stuen, uansett om det er folk der eller ikke. Hører selv på musikk hver dag. Om rottene er i stuen, blir de vant til lydene som er der. Mine blir ikke redde av noen lyder med unntak av høya/skarpe lyder som kommer brått (brannalarm f.eks). Folk, latter, snakk, musikk, raketter (nyttårsaften, støvsuger osv er ingen problem her.

3) Det går nok fint vil jeg tro. Jeg må helt ærlig si at jeg er lite kjent med soyaprodukter og rotter, men vet at rottene kan stort sett spise det samme som oss. Alt i moderate mengder. Kan være greit å huske på at enkelte rotter tåler ikke melk så godt og kan bli dårlig i mage av melkeprodukter. Jeg har hatt en rotte som ble løs i magen av melkeprodukter/yoghurt, mens de andre går dette helt fint med. Mine er heller ikke vant til å få så mye utenom grunnforet sitt.

3) Ja de kan få det meste av det du ramser opp der. Det er ett stoff i sitrusfrukter (om jeg ikke husker helt feil) som kan gi nyresvikt, men det er ikke sånn at de vil bli syke bare av å ha smakt det.

4) Det sies at de bør ha hvertfall en time utetid daglig. Litt større område å bevege seg på, litt annen stimuli. Får de gå løs i stuen regner jeg med at det er en god løsning. Pass bare på at de ikke biter på ledninger f.eks som kan skade dem. Do-lokket bør også være nede :P
Mine er lite opptatt av leker når de er utenfor buret, så jeg ville passet på ledningene mine. Møblene bruker ikke være ett problem da mine ikke biter på det.

5) Hannene er ofte roligere. Om de tisser mer, vet jeg ikke, men de kan markere mer. Jeg har selv hanner og har alltid hatt det. Føler ikke at lukt er ett problem. Problemet var når jeg hadde 9 stykker. Nå når jeg bare har 4, er ikke lukten ett problem om jeg bytter på buret.

6) Ja du kan ha ulik kjønn, men det resulterer i plutselig kull, så det er absolutt ikke å anbefale. De går tre uker drektige og hannen kan parre henne på nytt med en gang ungene er ute og ungene risikerer å bli drept. Det er også en stor belastning for mor og ha mange kull og det er fare for komplikasjoner. Mye og ta hensyn til om man blander kjønn og får kull. Hold deg til ett kjønn av gangen.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Aasnar
Pinky
Posts: 6
Joined: 14 Feb 2016, 16:54

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by Aasnar »

Takk for gode svar!
Planen var aldri å ha samme kjønn med mindre det går ann å sterilisere de eller lignende og være sikra mot kull.

Nå har jeg spurt huseier om tillatelse, så venter spent.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by WillyWonka »

Det er selvfølgelig mulig. Jeg er egentlig litt i mot og skulle kastrere/sterilisere uten at det er noen medisinsk grunn.
Men om det skulle ende opp med at dere gjør det, så vil jeg anbefale at hannen kastreres framfor å chippes. Chip er en kjemisk kastrering der de får inne en liten "brikke" i nakken som skiller ut hormoner. Ofte går dette veldig bra, men det er flere eksempler der chip ikke har vært god nok og det likevel har endt opp med kull :)

Jeg fortalte mine husverter at jeg hadde 2 stykker (hadde egentlig 7, men 2 er mindre avskrekkende), at de hadde mye og si for trivselen min, at de alltid var i bur og aldri hadde ødelagt noe :P Da var det greit :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Aasnar
Pinky
Posts: 6
Joined: 14 Feb 2016, 16:54

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by Aasnar »

Ok. Hvor ofte vasker du buret med fire rotter? Jeg tenker å starte med to, men kjøper nok bur med plass til fler i tilfelle jeg får lyst på fler.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by WillyWonka »

Jeg må vaske hele buret denne uken. Er nå 1,5 mnd siden sist Men jeg har byttet ut deler av strøet, og de teppene jeg har i buret byttes ukentlig.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by malap »

Jeg ville ikke hatt buret like ved dør/vindu pga trekk, men å lufte litt av og til går greit- gjennomtrekk er vel det verste, og spesielt lufting på vinteren når det er kaldt ute.

Litt musikk, folk og skravling tåler de fint. Men full fest og høy musikk er ikke greit, rotter hører mye bedre enn oss, så jeg tenker på det når vi ser film og spiller musikk her hjemme. Skal man ha mer bråk kunne du hatt et mindre ekstrabur på soverommet f.eks der du setter de akkurat når det er mest bråk.

Jeg er også veganer og gir de veganske produkter innimellom, veganost, soyayoghurt bla. rismelk, jeg tror du kan gi det meste, men i moderate mengder som med mye annet.

Man skal være forsiktig med frukt, da mange lett reagerer på det med dårlig mage. Hold deg spesielt unna sitrusfrukter; lime, appelsin, ananas er også ganske surt, ingefær tror jeg heller ikke jeg ville gitt. Sitrusfrukter gjelder spesielt hannrotter, hunnrottene kan få smake litt en sjelden gang i blant.

Jeg synes man skal ha de løse/ute av buret MINST 2 timer daglig, helst mer. Det betyr ikke at du må sitte å leke med de i strekk i 2 timer. Jeg har fremme masse forskjellige leker og hus/pappesker til de, basseng osv som de kan kose seg med. Og ja, rotter er tidkrevende og aktive dyr, de krever mye mer enn f.eks et hamster eller marsvin.
Det er heller ingen garanti at de ikke vil gnage på ledninger og møbler, de er jo GNAGERE- så ledninger spesielt ville jeg sikret. Man kan også lage en innhegning til de som man kan bruke når man ikke har mulighet til å følge med, så de kan være utenfor buret da også.
Eventuelt om de holder seg i sofaen så de kan være der, jeg er heldig å har rotter som holder seg der og derfor kan jeg ha de med meg der også når jeg ikke kan følge nøye med - trekker bare gamle laken over sofaen.

Hannrotter er større og mer bedagelige enn de aktive og energifulle jentene - men som med alle så finnes det individuelle forskjeller. Vil du ha det litt mer rolig så er kanskje voksne guttebasser noe for deg ; )
Hannene lukter litt sterkere og man må kanskje være litt mer nøye med å rydde/vaske over buret oftere.
Jeg har et stort bur med 4 jenter (snart + 1 gutt) og vasker hver 4.-5. dag, men jeg vil si MINST 1 gang i uken - avhengig av bur, kjønn og antall rotter- du finner etterhvert ut hva som passer i fht dine egne (noen markerer mer enn andre, uavhengig av kjønn også). Jeg vasker ikke like nøye hver eneste gang, men annenhver gang vasker jeg grundigere i tillegg til å rydde i buret/dokassene daglig og skifte hengekøyer/fleecepleddbiter som lukter når det trengs (lukter på de her dag for å sjekke, noen tisser mer enn andre i køyene/på soveplasser).

Jeg vil unngå kirurgiske inngrep på så små og skjøre dyr så langt det er mulig. Hvis du vil kastrere så velg heller kjemisk kastrering (chip i nakken), og vær sikker på at veterinæren KUN bruker gass på rotter. Jeg ser ikke nødvendigheten med å kastrere med mindre vi snakker om adferdsproblemer eller å ha gutter/jenter sammen. Jeg tar i mot voksne hanner som ikke går med andre gutter, chipper og setter han sammen med jentegjengen min - det funker veldig bra : )
Malena

Aasnar
Pinky
Posts: 6
Joined: 14 Feb 2016, 16:54

Re: Masse spørsmål om å ha rotter

Post by Aasnar »

Tusen takk for godt svar!

Jeg har bestemt meg for å vente med å få meg rotter til jeg har en litt større leilighet med bedre muligheter for å la de gå løst og kunne ha en bedre burplassering, men kommer til å fortsette å følge med her på forumet og andre steder så jeg forhåpentligvis kan gi de et godt og trygt hjem når den tid kommer. Tusen takk for alle gode svar!

Post Reply