Photo shooting oppsett

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Photo shooting oppsett

Post by Sara Syversen »

Hei jeg ser det er noen som er litt ekstra flinke på å ta bilder av rottene sine.

Jeg bare lurte på hvordan det ser ut bak kulissene når dere tar bilder ? Jeg selv er ingen fotograf. Jeg tar mange bilder på lekeplassen her og et bilde av tusen er kanskje bra nok.
Men jeg tenkte spesielt også kanskje på noen av dere som har kull og babyer har jeg sett mange pene bilder fra.
Fester dere en duk/pledd til en vegg å tar bilder på et bord ?


Når jeg drev med skreddersydde temakaker som hobby osv så var det mange som brukte et fototelt. kan dette være noe som man kan bruke en gang innimellom ?
Jeg tenkte det siden Rottene liker å gjemme seg i noe så kanskje denne kunne bli brukt eventuelt.
Og ja. blir sikkert knaska på. hehe
Image

Image


Og hva er deres mening om blits på rotteøyer ? Jeg prøver å ha kameraet langt unna å heller bruke en bedre linse jeg kan some inn med. Men ja har lest litt om lys sensitivitet så tenkte bare spørre her om deres meninger om emnet.
Jeg vurderer å kjøpe en blits som går opp i taket også siden jeg så dette i butikken. kan jo være et alternativ eventuelt.
Og ja tar helst bilder i dagslys her egentlig men. Fortell gjerne hva du/dere gjør
[HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Photo shooting oppsett

Post by Vimsy »

Jeg har selv et Nikon D7000 med et eldre kitobjektiv og et 50 mm objektiv. Rottene er så små at jeg har bitt meg merke i at 50mm er en større utfordring å bruke da det gir så mye mer bokeh og det er vanskelig å finne rett fokus på en liten og rask rottekropp. Jeg bruker alltid helt manuelle innstillinger. Altså stiller ISO, lukker og blender selv.

Oppsettet jeg har funnet ut at jeg foretrekker er å sette opp pappeske med tre sider og kle denne med tøy. Med babyene har jeg ofte bare lagt noe fleecepledd på et bord og over burkanten, sånn at de ikke er for langt unna "hjemme" når de er pittesmå. Jeg liker ikke å bruke blitz selv, og skikkelige lamper har jeg ikke råd til, så jeg har bare lånt arbeidslampene til samboeren min. De er gode nok til mitt amatørbruk. :)
DSC_6610 kopier (500x357).jpg
DSC_6610 kopier (500x357).jpg (104.78 KiB) Viewed 5481 times
DSC_6319 kopier2 (500x357).jpg
DSC_6319 kopier2 (500x357).jpg (155.93 KiB) Viewed 5481 times
DSC_6099 kopier (1024x731) (500x357).jpg
DSC_6099 kopier (1024x731) (500x357).jpg (124.79 KiB) Viewed 5481 times
På de to siste her har jeg ikke fått til godt nok lys, og det resulterer i kornete og dårligere bilder.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Photo shooting oppsett

Post by Sara Syversen »

Ååh tusen hjertelig takk for forklaring. Tre pappesker skal jeg ihvertfall klare å få tak i. Hehe. Skal prøve meg.
Da kan dem jo også føle litt trygghet på bordet. Kanskje prøve en gang etter en utetid så dem kan falle mer til ro eventuelt.

Ser du er flink til å sette opp enkelte elementer også i bilde som gjør at det blir en fin helhet ;) Nyyydelige bilder altså. Vakre søte små. Smart med et bur bak duken uansett da. Også om noen rotter ikke er vant til å være på bordet kan dem løpe tilbake i trygghet.

Jeg skaffet meg et ordentlig kamera i fjor. Meeen har bare brukt den automatiske delen nesten. Må nok sette meg inn i hva Iso er osv. Skulle nesten gått på fotokurs for å lære å bruke kameraet mitt. Sony A 58 tror jeg den heter.


Hva synes du er mest viktig å lære til å begynne med ? Er det Iso ? Jeg er veeeldig newbie på fancy tec.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Photo shooting oppsett

Post by Vimsy »

Jeg bruker ikke tre pappesker, men tre sider av én :)
Pleier å sette noe frem også ja, så de skal ha noe å gjemme seg i eller bak om de vil.

Tusen takk!

Tja... hva startet jeg med da? Å lese bruksanvisningen? Haha... Men finnes veldig mange bra youtubevideoer om hvordan man skal bruke innstillinger også. Tror jeg ville satt kameraet til A (dersom du har en slik knapp - ikke auto!) og startet å lære meg blender først. :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply