Klipping av negler

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Klipping av negler

Post by § RatGirl § »

Har merket at neglene til Chiquita har blitt ganske lange nå. Noen ganger henger hun fast i genseren min og sånt. Jeg er vant med og klippe klør på kaniner, så jeg vet hvordan jeg gjør det. Men det blir veldig vanskelig på rotter! De nekter og holde seg rolig. Pluss at neglene er jo så små! er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre det? Dyrlegen viste hvordan jeg holdt hun, men det husker jeg ikke.. :?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg pleier som regel ikke å klippe mine rotters klør da de fleste av mine ordner opp i dette selv, men når jeg gjør det, bruker jeg en negleklipper, og det er jo utrolig fint hvis man kan være to om jobben. Da kan den ene tilby rotta litt snacks mens den andre klipper i vei! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det går an å venne rotta til at under klipping SKAL de sitte i ro, og så får de godbit etterpå. Rotter er flinke til å assosiere sine egne handlinger med hva som gir dem belønninger og hva som ikke gjør det. Start med å klippe EN klo hver dag, og gi deg ikke før rotta sitter i ro! Når den så gjør det får den masse ros, og et yoghurtdrops el.l. Men hvis rotta skjønner at dersom den bare vrir seg og hyler så lar du den gå... ja da hjelper det ikke! Ikke gi deg, men still veldig små krav i begynnelsen. En klo om dagen, eller tilogmned en klo annenhver dag, er nok.

Eva

Post by Eva »

vet ikke om dette kan hjelpe, for jeg har aldri prøvd det til rottene mine.
men det kanhende at å ha en murstein i buret kan hjelpe, hvis rotta blir interessert i den og kvesser sine klør på den, da kan neglene bli kortere. fungerer på kanin, marsvin og ilder, dog har ikke prøvd på rotter. og er ikke ofte det fungerer på bakbeina.
mvh Eva

kriztin

Post by kriztin »

Når vi klipper rottenegler, er vi en som holder rotta og en som klipper. det nytter ikke å være bare en, ihvertfall ikke når det gjelder de!

Kristin

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det med murstein "virker" bare på Tequila ser det ut som... :? Har en krukke inne i buret som er av grov materiale, (ligner på murstein) som de kan kvesse klørene på.

Har prøvd og holde Chiquita men hun nekter helt og sitte stille... :roll:
Syntes det med å venne den til det med en klo dagen kunne vært noe å prøve, men det spørs om det går.

Men er det noen som vet hvordan dyrlegen kan ha vist meg hvordan jeg skulle holde henne sånn at hun ikke kunne trekke bort beinet el. l? Tror det var noe med hoften eller noe sånt..husker ikke..men det så så smart ut :)

kriztin

Post by kriztin »

Jeg holder de ved for- og bakbena, og holder de inntil meg. Christer holder foten og klipper. Når jeg holder de, legger jeg dem på ryggen. Det er veldig viktig å holde godt, hvis ikke kan du plutselig klippe på nervene! Vi bytter gjerne på å holde de, to føtter hver, liksom :) fordi rotta blir veldig utålmodig! Så snakker jeg gjerne litt til de, og gir de en godbit etterpå :)

Kristin

Maria L

Post by Maria L »

I början brukar de tycka att det är ganska läskigt att få klorna klippt. Då får man ha mycket tålamod. Ge godis till råttan hela tiden. Och itne klippa alla klor på en gång. Ta hellre en tass om dagen. Annars finns det risk att råttan blir rädd för det för all framtid. Till sist lär sig de flesta råttor att om man sitter still så är klippningen avklarad fortare.

Locked