Kastrering

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Kastrering

Post by anita »

En tråd om kastrering kan høre hjemme under de fleste kategorier alt etter som; sykdom og helse, atferd og aktivisering, genetikk og avl og introduksjoner. Jeg legger den under generelle, fordi det er den generelle holdningen jeg egentlig er ute etter her. Kastrering av medisinske årsaker gir seg gjerne selv - fysiske som psykiske + de med begge deler. Men hvilke holdninger har vi utover dette - er det mulig å enes om noen?

Dette er et utgangspunkt; gå inn på Utalelser - Kastrasjon.
http://org.nlh.no/etikkutvalget/

Ved fri flyt av kastreringer kan vi redde noen ekstra liv i et knipetak; enhver hann vil kunne plasseres i enhver flokk - de med hunner inkludert. Det er jo positivt - er det andre fordeler?
Men hva med å bruke det preventivt; som argument mot uønskete kull - er det gangbart?
Kan bekvemmelighetskastrasjoner ha noen negative konsekvenser, utover at det kan være risikabelt for selve individet? Kan de endre våre og andres holdninger til avl og oppdrett?
Anita
Last edited by anita on 27 Nov 2005, 16:46, edited 1 time in total.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Kan bekvemmelighetskastraksjoner ha noen negative konsekvenser, utover at det kan være risikabelt for selve individet?
En ting jeg synes er litt betenkelig med ideen om bekvemmelighetskastraksjoner, er hvordan vi mennesker generelt griper inn og endrer dyr. Ja, der det er fysiske eller psykiske "defekter" (i mangel på bedre ord i øyeblikket) er kastrering mest sannsynlig den beste løsningen, men er det riktig av oss å kastrere et dyr bare for å tilpasse det til våre ønsker? Er det riktig å kjøpe en hannrotte hvis jeg må kastrere den for å kunne sette den inn til hunnrotter? Er det riktig å kastrere en hannrotte fordi den markerer sitt territorium? Min personlige mening er at dette ikke er greit. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg vil kalle en bekvemmelighetskastraksjon potensielt dyreplageri. Hvorfor? Jo, fordi man lar et dyr gjennomgå en operasjon (risiko for komplikasjoner, derunder også dødsfall) og etterfølgende rekonvalesens (potensielt smertefull og langvarig), uten annen begrunnelse enn at "det passer meg best". Det er rottens beste som skal være i fokus! Som dyreeier har man et ansvar for å være dyrets/dyrenes talsperson, omsorgsyter, kokk, hjemmehjelp (om nødvendig), mor/far/venn/kompis og hushjelp (om ikke mer). Jeg liker ikke spesielt godt å bli tisset på, heller ikke å ha huset fullt av bæsj og lyden av knasende listverk får meg til å ville grine. Jeg kan jo kastrere hannrottene, pakke huset inn i plast og la rottene sitte inne i buret hele dagen, men er det rottenes beste?

Kort og godt synes jeg dyrenes beste skal være førsteprioritet, ikke våre ønsker. Vi mennesker har en tendens til å ville forme alt rundt oss etter en illusjon vi har om en perfekt verden. JA til kastrering av aggressive rotter, NEI til bekvemmelighetskastrering!

Ingrid

PS:"Neineinei til kastrering av staute karer med store behov.

Hilsen Spinus"
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er et interessant tema du tar opp, og det er sikkert like mange meninger som det er rotteeiere på når det er greit å kastrere, og når det ikke er. Jeg vil i utgangspunktet si at kastrering kun bør gjøres når det er helt klare fordelaktige grunner til det, som vil medføre at rottens liv forbedres. At samtidig rotteeierens liv blir lettere skal være en bonus, ikke en avgjørende årsak. Men det finnes så mange forskjellige tilfeller at det blir vanskelig å sette en klar regel på det. Hvert enkelt tilfelle må vurderes først og fremst på bakgrunn av hva som er riktig for dyret, og dernest hva som er praktisk for oss.

Jeg har selv fått tre hanner kastrert. Den første er nok den eneste jeg kanskje burde ha valgt annerledes løsning på, hvor kjøpet av en hann (når jeg i forveien hadde en hunn) kanskje ikke var helt gjennomtenkt. Planen var å avle, men "heldigvis" ble hunnen ikke drektig ved første forsøk, og jeg rakk å lære at det ikke var lurt å avle på en så ung hann som han var. Jeg hadde ingen planer om å la de to bo separat i et år fremover, så da ble løsningen kastrering. Selvfølgelig er ikke dette en akseptabel plan, og ikke noe jeg vil anbefale som vanlig fremgangsmåte.

Ukastrerte, normale hannrotter plages ikke spesielt av sine seksuelle instinkter, selv ikke om de bor vegg i vegg med fertile hunrotter. Jeg har tre hele hanner boende ti cm fra hunnene, og de stresser ikke et sekund selv om hunnene er i løpetid. Hunnene på sin side stresser heller ikke når de er i løpetid, selv om de har hannene så nær men likevel så uoppnåelig fjernt. Situasjonen hadde vært helt annerledes om jeg så at hannene hang i sprinklene og ville over til hunnene, eller omvendt, 24 timer i døgnet. Også dersom det gikk ut over matvaner, eller om de sloss mer innbyrdes hver gang en hunn var i løpetid. Da ville jeg nok heller valgt å ha kun ett kjønn.

Det hender at folk spør om det er ok å kjøpe en hann og få han kastrert for å slippe å ha to flokker, hvis de allerede har hunner. Dette synes jeg blir helt feil, fordi da planlegger man å kastrere en ellers velfungerende hann kun for sine egne praktiske hensyn. Det er veldig sjelden at dette er siste utvei for rottene, omplassering til en annen hannflokk vil i de aller fleste tilfeller være en bedre løsning.

Jeg vil også nevne en annen negativ side ved å kastrere velfungerende hanner: Dette vil skjule eventuelle omvendinger i hannens temperament. Du vil ikke oppdage om han plutselig skulle bli aggressiv, og dermed vil du skjule eventuelle problemer i linjen. Dette er spesielt viktig for avlere å tenke på dersom noen av deres unger skal kastreres.

En positiv side kan trekkes frem med hensyn på kastrasjon: Vi slipper kanskje å se den store mengden med uplanlagte kull som vi har sett den siste tiden. Likevel vil jeg heller anbefale å bare ha ett kjønn, enn å bruke dette som sikkerhetsnett.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg så nettopp tråden om to dumbogutter, og tenkte bare å kommentere litt på det med at Dyrebeskyttelsen kastrerer hannrotter som kommer inn. Ja, det tror jeg som regel de gjør, ene og alene for å forhindre at de formerer seg når de kommer til nye eiere. Dyrebeskyttelsen vet at folk kan være veldig uansvarlige når det kommer til kjæledyr! Og ved å forhindre at de rottene de får inn kan formere seg uansett hvor de havner hen, forhindrer de kanskje at neste generasjon havner hos Dyrebeskyttelsen til omplassering.

Men jeg velger å tro at vi rotteeiere kan klare å unngå uplanlagte kull eller omplassering av uønskede rotter i større grad enn det kan se ut som, uten å måtte ty til kastrering. Det er en holdningsendring som skal til - vi må slutte å legge ting til rette for å mislykkes, og heller begynne å tenke litt mer på konsekvensene av våre handlinger, slik at våre feilgrep ikke går ut over dyrenes helse.

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Trodde ikke rotter hadde brunst jeg....da de får eggløsning under akten...At det var særegent for de, dette gjaldt rotter, mus og kaniner...Var også derfor det oppstod museår og at eneklte steder i england er plaget av ville kaniner, siden de formerte seg i en enorm fart....Dette var det om et program på tv for en god stund siden, der det var forskere som bl.a snakket.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Kan ikke si meg mer enig i det dere har skrevet. :akt: Vi mennesker glemmer så alt for fort å sette dyrets behov framfor vårt eget. Når du har et dyr så er det ditt valg, det er du som har valgt å ha dyret, og da har du valg å gjøre det som trengs for dyret, etter dyrets behov. Sånn er det bare. Kan man ikke fylle ut behovene dyret har, så bør man ikke ha det.

Fint_Lite: Hunnrotter har løpetid hver fjerde dag ca. Og kan komme i brunst ved nærkontakt av en hannrotte.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Men jeg velger å tro at vi rotteeiere kan klare å unngå uplanlagte kull eller omplassering av uønskede rotter i større grad enn det kan se ut som, uten å måtte ty til kastrering. Det er en holdningsendring som skal til - vi må slutte å legge ting til rette for å mislykkes, og heller begynne å tenke litt mer på konsekvensene av våre handlinger, slik at våre feilgrep ikke går ut over dyrenes helse.
:thu: :thu: :thu: Hør, hør!!!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Heidi wrote:Jeg så nettopp tråden om to dumbogutter, og tenkte bare å kommentere litt på det med at Dyrebeskyttelsen kastrerer hannrotter som kommer inn. Ja, det tror jeg som regel de gjør, ene og alene for å forhindre at de formerer seg når de kommer til nye eiere.
Dyrebeskyttelsen kastrerer ikke alle rotter. Jeg er ikke helt sikker hva som er avgjørende, mulig de må være over en viss alder. Gutten jeg har fra Dyrebeskyttelsen er hvertfall ikke kastrert, men han var ung da jeg fikk ham (6-7 uker). Så de har ingen krav om kastrering. Nå kan jeg bare snakke i forhold til Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus da, siden det er de eneste jeg har noe med å gjøre.
Hvil i fred Rudy::.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Min gutt som kom fra Dyrebeskyttelsen var heller ikke kastrert. Måtte skrive under en 'ikke avls' kontrakt.

Ville bare si at jeg gjennom årene har mistet 3 av 4 hanner som skulle kastreres på grunn av adferdsproblemer. Finn for all del en egnet veterinær til inngrepet!!!!!
Hilsen!
Rose

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Jeg vil også si meg enig i det som allerede er sagt. Som dyreeiere mener jeg vi må påta oss ansvaret for å unngå ups-kull uten å kastrere hannrottene. Det er såpass uproblematisk å unngå ikke-planlagte parringer at det alene ikke er et godt nok argument for kastrering.

Når det gjelder aggressive rotter er jeg enig i at kastrering er et alternativ. Da er hovedargumentet å skape et bedre liv for rotta der den kan leve i flokk og ikke alene. Men jeg kan problematisere dette også med å fortelle om vår Zhantee. Han ble kastrert fordi han var aggressiv både mot andre rotter og mot oss og vi ønsket ikke at han skulle leve alene resten av livet. Det er nå gått seks måneder og vi har fremdeles ikke klart å få han inn i en flokk - hverken hos jentene eller guttene - han havner i slosskamp med alle fremdeles... Det eneste vi har oppnådd med denne kastreringen (i hver fall foreløbig) er at han får mer kontakt med oss fordi han har sluttet å bite oss. Hadde jeg visst dette på forhånd (som selvfølgelig er umulig) ville jeg valgt å ikke gjennomføre kastreringen fordi jeg mener hans livskvalitet ikke er forbedret nok til å forsvare en kastrering.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Uff da! :(

Virkelig merkelig at han ikke liker seg hos jentene heller.. Min eneste kastrerte gutt som overlevde inngrepet bor hos jentene som kongen på haugen..
Hilsen!
Rose

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Morgan's wrote:Min gutt som kom fra Dyrebeskyttelsen var heller ikke kastrert. Måtte skrive under en 'ikke avls' kontrakt.
Det må man jo uansett hos Dyrebeskyttelsen, _ingen_ av dyrene som omplasseres der kan brukes i avl, heldigvis :D
Hvil i fred Rudy::.

Locked