kastrest hann med hunner?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

kastrest hann med hunner?

Post by Mocka »

Hei hei.

Jeg lurte på om det er noen av dere som han noen erfaring med en kastrert han med flere hunrotter.. Jeg har ikke tengt til å kastrere noen eller noe, men det kan jo hende det er en kastrert han engang som gjerne vil hjem til meg :P Jeg hadde nettopp to gutter hjemme hos meg som jeg hadde tatt på meg oppgaven å omplassere, og jeg ble bare sååå forelska :) Men dessverre har jeg ikke plass til 2 bur hjemme. Må man ha 2 kastrerte hanner sammen med jenter, eller kan man bara ha en? Noe jeg la merke til hos hannene mens de bodde hos meg var at de stinka.. Lukter kastrerte hanner mindre? Det kan jo hende de markerte seg ekstra mye forde de var på et helt nytt sted da.. Gjerne noen erfaringer og råd hvis noen har :)

Mvh Monica

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt til å kastrere en bare for å få en gutt, men ofte kastrerer dyrebeskyttelsen hanrottene og jeg tenkte at kanskje det er en som trenger et nytt hjem :)

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Hei!

Jeg har en kastrert hann som bor sammen med jentene og han har det som kongen på haugen :) Så jeg har gode erfaringer med å sette en kastrert hann sammen med jentene. Jeg har ikke erfaring med å sette to kastrerte hanner i en hunnflokk, men jeg tror ikke det skal by på problemer. Vil bare minne deg om en viss dødsrisiko ved et inngrep som krever narkose, så tenk deg godt om før du bestemmer deg for noe :wink:
Hilsen!
Rose

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Jeg skal ikke karstrere en gutt bare for å få en gutt i flokken da.. Jeg skal kanskje ta imot en omplasseringsrotte... :)

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

De både lukter og markerer mindre etter en kastering. Men de vil fortsatt tisse litt på deg;)
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Rattus Norvegicus

Post by Rattus Norvegicus »

Jeg har et bur med 10 hunrotter samt 1 kastrat (Wolfie)... det fungerer fint :wink:

Han blev kastreret da han sammme dag, som jeg havde hentet ham og et par andre hanner hos deres tidligere ejere, havde skam-bidt en anden han (Monty) i hovedet (lige ved øjet)...
Øjenlåget var flækket så man kunne se ned på den del af øjet der normalt skal være skjult, og det krævede en tur til dyrlægen kl. 22 en lørdag aften :cry:
Skal lige siges at Wolfie havde gået alene i næsten 1 år (mener jeg det var), da han ikke kunne enes med den tidligere ejers andre hanrotter :(

Efter at Monty var blevet syet sammen, kørte vi tilbage til den hende jeg havde hentet Wolfie hos og afleverede ham igen...
Senere samme uge blev vi enige om at gøre et nyt forsøg på at få ham omplaceret til mig, ved at vi aftalte at hun fik Wolfie kastreret og at vi delte udgiften til dette... og næsten 2 måneder senere kunne jeg hente Wolfie igen, og efter ca. 4 uger hvor han gik i et meget lille marsvinebur pga. behandling mod både lus og mider, flyttede han ind i mit pigebur... og da han havde været alene alt for lang tid, gik der lige et par uger før han begyndte at opsøge kontakt hos damerne... og hvis de kom for tæt på ham, gik han sin vej :wink:
Men nu elsker han at ligge og putte med alle sine veninder, og det er en rar følelse at jeg har kunne give ham en god pensionist tilværelse i mit pigebur sammen med andre rotter... har nu haft ham i 2½ måned og har IKKE fortrudt at jeg skulle betale halvdelen af kastrationen :P

...han bliver 2 år her den 25/12 :mrgreen:

Nemi

hann med hunner

Post by Nemi »

jeg hadde 4 jenter, og tok til meg en rottegutt som ikke hadde noe sted å gjøre av seg (i mai '05) ... tenkte at kastrering var verdt å prøve, og det gikk kjempefint (det må selvfølgelig gjøres av spesialister, ikke hvilken som helst dyrlege....). han flyttet sammen med de med en gang (han kunne) etter operasjonen, og det går kjempefint! han er supersnill og koser seg med 4 jenter... de parret seg jo mye den første mnd, men detter hvert gav han seg, og jentene fortsatte.... men nå er alle "normale" igjen.

synes ikke han lukter noe i det hele tatt, og tisser heller ikke mer enn jentene...

ukastrerte hannrotter ellers vet jeg lite om, jeg fikk han dagen før kastreringen....

Locked