katt og rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Cathrine

katt og rotter

Post by Cathrine »

Hei, Jeg har to litt engstelige jenterotter på 8 måneder. Jeg fikk de 3 måneder gamle. De har hele tiden bodd sammen med hunden vår og har aldri vært redde for han,selvom han er en rottehund og har vært ganske interressert i rottene til tider.
Forrige lørdag kjøpte jeg en bengalkatt på snart 5 måneder. Jeg satte rotteburet på gulvet og lot katten hilse på rottene slik jeg hadde gjort med hunden og rottene da de traff hverandre første gang.
Det skulle jeg aldri gjort, for nå er de så redde! De spiste ikke på et halvt døgn selvom jeg flyttet buret til et annet rom.
Jeg satte de da over i et dunaplast bur i et helt nytt rom og da slappet de mer av og spiste igjen.
Jeg ble så lei meg for at de ble så redde og lurer på hvordan jeg skal venne de til katten.
Er det noen som har erfaring med katt og rotte som kan gi meg noen tips? Er rotter instinktivt reddere for katter enn hunder?
Håper noen kan hjelpe oss.

Cathrine

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Bengal katter er vel ganske ville av seg også. Jeg mener å ha hørt et sted at bengal katter er ville katter og ikke er noen kosedyr liksom. men.. Det kan jo hende jeg har hørt feil da.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Katter er smågnagernes naturlige fiender, mens hunder som regel ikke er. Mange rotter reagerer spontant på kattelukt, jeg har opplevd det selv med mine rotter hvis jeg har vært på besøk hos folk med katt - da er de veldig mistenksomme når jeg kommer hjem. Det er ikke sikkert du klarer å venne dem til det heller - noen roer seg etterhvert, andre gjør ikke. Rotter kan bli skikkelig stresset av å måtte bo i hus med katter, og det kan ende med at enten rottene eller katten må ut. Stress er ikke bra.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jeg har både rotter og katter. Det kan som Heidi sier by på problemer, men kan også gå greit.
Når de nå har blitt redde, vil jeg anbefale deg å plassere rottene i et kattefritt rom inntil de har roet seg ned. Så kan du ta det derfra.
Du kan også gjerne sende meg en mail.
mvh Julie

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Hos moren min så har jeg en katt, og da noen av rottene mine bodde der så kunne de gå fritt sammen uten at katten gjorde dem noe. Men dette var en inne katt, og hun var ganske liten og rottene store. Var hannrotter! ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Vennina mi hadde to unge katter med et kattungekull og en rotte gående løs. Den rotta var ikke redd for kattene i det heletatt og satte dem på plass. Mine 2 rottejenter er kjemperedde for kattene. Det kommer an på rotta.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jeg kjenner ikke hverken rasen eller akkurat din katt, men ut fra alderen på katten, vil jeg vært veldig forsiktig med omgang med rotter i det hele tatt. Våre voksne katter har et helt avslappet forhold til rottene. De er faktisk loitt redde for dem. (mer og mindre) Bittesmå kattunger kan ofte leke med rotter, og det går helt greit. Plutselig ser du sult i blikket til katten når han/hun er sammen med rotter. 3 av våre katter er ungkatter, to er 3-4 mnd gamle og ei er 8-9 mnd gammel. Den sistnevnte startet med å leke med rotter, via å være bare sulten, til nå vise en slags begynnende aksept for rotter igjen. Jeg tror det handler noe om en slags forståelse for hva som hører husstanden til. Aner egentlig ikke om jeg nå tillegger kattenn egenskaper den ikke har, men en katt som nærmer seg voksen ser ut til å i større grad forstå hva som er noe den skal jage4 og hva som ikke er. (så er det jo mange bakenforliggende3 årsaker til det)
Jeg tror dette handler aller mest om å få katten til å forstå at du faktisk ikke aksepterer at han skal jage akkurat disse gnagerne, og etter min erfaring forstår de det etter hvert. Selv om du selvfølgelig ikke noen gang skal stole på katten i forhold til rottene. Men denne katten din er midt i den værste JAGE rotter-perioden. Det avhenger jo mye av hvordan du bor, om du har anledning til det, men er det mulig for deg, hold katter/rotter borte fra hverandre e3n god studn fremover. Tida går og katten blir klokere. Rottene vet nå at det bor katt hos deg, dessuten lukter det katt av deg. Det gir dem mer enn nok å tenke på en god stund fremover.
Dette at rottene dine nå er så redde, vil nok ordne seg, men har du mulighet til å holde rotter og katt adskilt en stund, så gjør det! Adskikt i samme hus, altså. Om rottene er på et kattefritt rom, duger det fint.
Lykke til!
Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

jeg har vært gjennom det samme som deg!! Rotene mine brøy seg ikke om hund, den var de heller mere nysgjerrig på...katten der brøy seg minimalt...men så flyttet jeg, tok med rottene og kjøpte meg en abyssiner katt på ett år og fikk en skogskatt på 14 uker. Aby'n er ganske snill mot rottene. MEN den lille er litt mere på!
buret mitt står på gulvet i stua og kattene har fri tilgang til bad, stue, gang og soverom....Etter første natten våknet vi opp til to sjokkerte rotter. Trodde hun ene var død, hun var helt stiv! Så hun pustet så vidt bare, fikk henne inn i sovehuset sammen med den andre forskrekka rotta, så lot vi buret stå på badet et døgn så de fikk roet seg. De kviknet til gradvis, flyttet så buret tibake til stua...de var jo bare nødt til å venne seg til dette! Tok noen dager før alt var som normalt i rotteburet!

De to andre jentene mine bryr seg mindre om kattene og skal helst oppå dem å hilse!!

Men hun som var mest sjokkert blir litt stiv i kroppen om jeg lar katten få lukte på henne, det liker hun ikke. Men så lenge hun er i buret er det greit..

Kattene sitter mye foran buret og bare ser på de,men er ikke like spennende lenger!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Jeg passer jo to katter nå, og har rottene på badet. Har hittil stengt kattene inne på stua(soverommet) om natten, og latt døra til badet være åpen så det ikke blir for tett luft på badet, men i natt klarte de på en eller annen måte å få åpnet døra fra stua. Guttene mine var helt rolige, men tror det også er fordi de har så stort bur, at de kan sitte helt oppe. Kattene virker heller ikke som de bryr seg så mye med rottene, de vil bare inn på badet fordi de er vant til å gå hvor som helst i leiligheten. Så her går det bra.
Sjasmin(den ene katten) er uansett så sofistikert og 'innekatt' at jeg tror ikke hun vet om at det går an å spise rotter, hehe! Storm(den andre katten) er jeg litt mer usikker på, men han virker veldig uintressert.

Men, den største grunnen til at jeg har stengt kattene ute fra badet, er fordi jeg er redd rottene skal bite dem dersom de stikker potene inn i buret.. :?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Cathrine

Post by Cathrine »

Tusen takk for mange hyggelige svar.
Bengalkatten er en hybrid blanding av katt og asiatisk leopardkatt. De første generasjonene er nok litt sky, men min er 6 generasjon og er en som en vanlig katt, snill og kosete.

Rottene har jeg nå satt tilbake i sitt store sprinkelbur. Jeg har plassert det på et bord og satt det inn på kjøkkenet. Døren holdes lukket og katten har ingen adgang, men av og til smetter den inn i det jeg åpner døren. Da løfter jeg den rett ut igjen.
Rottene virker litt roligere nå. De tør hente litt mat i matskålen og den ene sover i hengekøyen nå. Før satt de skrekkslagne bak sovehuset.
I utgangspunktet var de nok ikke så redde for kattelukten, for de første dagene merket jeg ingen forkjell på rottene , det var når jeg satte buret på gulvet,og katten satt med et svært interressert blikk, at rottene ble så redde.

Jeg er litt usikker på om jeg heller burde sette dem ned i kjellerstuen, litt lenger unna katten,(men der er også vi mye mindre)for å gi de helt ro, eller skal jeg la de bli på kjøkkenet nå som de virker litt roligere.

Jeg har så vondt av rottene mine som ble så redde, håper det snart ordner seg.Jeg er jo så glad i rotter! Det er veldig hyggelig å lese at andre har vært igjennom det samme og at det nå går bra. Jeg tar gjerne i mot flere tips.
Cathrine

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Det jeg fant ut er at det som det ikke er tilgang til blir å enda mere spennende! men står buret tilgjengelig blir det ikke like spennende men heller litt kjedelig da det ikke skjer så mye spennende der!! Da buret her stod på badet ble kattende enda villere rundt med buret, nå som det står i stua sitter de bare foran og ser noen minutter så går de...

jeg paser på at kattene har leker tilgjengelig, har kjøpt inn div leker men favoritten er da pabir baller! ikke de jeg har kjøpt! :hm:
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Cathrine

Post by Cathrine »

Det er sikkert sant at katten mister interressen for rottene hvis de er i samme rom, men foreløpig tror jeg rottene trenger litt fred.
Jeg har også mus. De er ikke redde for katten, de forsøker å hilse, spiser og leker som før,selvom katten ser på. Jeg har merket at katten er mindre interressert i de nå..
Jeg var inne på hjemmesiden din og tok en titt. Så fine rotter og katter du har! Når bengalkatten ble lagd, brukte de blant annet abyssiner.
Cathrine

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

rottene her er litt mere spennende da de er aktive, da sitter det to katter foran buret...du så sikkert bildet på hjemmesiden min av de!

men litt off topic, har du hatt eller har planer om å ha katten din på utstiling? Vi skal på vår første til sommeren. *Spennende*

Abyn min er veldig snill mot rottene kan fint la han ligge oppå buret da jeg ordner inni der, tutta kommer som regel opp og går rundt katten. Katten bare flytter på seg så tutta skal få komme frem!! søte atte! Kattungen har å hilst, han vet ikke helt hva han skal gjøre....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Ta den siste diskusjonen der på PM dere, er dere snille. ;)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Nemo wrote:Ta den siste diskusjonen der på PM dere, er dere snille. ;)
hvem diskusjon? mitt lille ja eller nei svar spm på utstilling?? hmm....ellers holdt jeg meg veldig til tråden, var snakk om katt og rotter, hun har rasekatt, jeg snakket om min rasekatt, hvordan han er med mine rotter.....hmm...Raskekatter oppfører seg ikke som huskatter, så her følte jeg at jeg hadde endel og bidra med!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Locked