matos

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Monster

matos

Post by Monster »

var hos dyrlegen med Jaken i dag fordi jeg var litt bekymret for nysingen hans, hun sa at han var helt fin, men ettersom jeg selv har mycoplasma, og han har nyst såpass lenge så skulle jeg skille ham fra kompis Haku, ta ham inn i dusjen etter at jeg har dusjet for at han skal få damp og passe på at han drikker. problemet er bare at det eneste stedet jeg har å sette det ganske lille ekstraburet er oppå kjøleskapet, rett ved siden komfyren. bare lurte på om dette kunne være skadelig for ham eller ikke... :hm:
bortsett fra nysinga (som har vart mer eller mindre siden jeg fikk ham i oktober, men blitt litt verre i det siste) er han frisk og rask.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

da er det sikkert de øvreluftbeiene det er noe galt med ;) hvordan strø går de på? mulig han bare har fått trekk på seg og blitt forskjøla?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Monster

Post by Monster »

de går på yesterdays news. kan godt hende at de har fått trekk på seg, for yndlingspalssen er i vinduet. gjerne det stedet på vinduet det trekker mest... første stedet han løper til når han er ute :?

Monster

Post by Monster »

lurer på hva jeg skal gjøre nå... har Jaken i det lille buret på kjøleskapet, og han virker egentlig frisk, drikker normalt og når jeg tar ham bort i sofaen løper og herjer han. har bare hørt et nys siden jeg kom hjem i dag, og lurer på om jeg skal sette ham inn i det store buret igjen snart, de virker ensomme begge to, og han kan ikke bo så veldig mye lenger i det lille buret synes jeg... men jeg vil jo ikke at Haku skal bli smittet, selv om om det er smittefare har han nok fått det allerede... med mindre jaken nyser veldig mye til i morgen tror jeg jeg setter dem sammen igjen etter at jeg har byttet i buret.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hva er det du/dyrlegen er redd han skal smittes av? Myco? I så fall skal du ikke bekymre deg, for det har så og si alle rotter naturlig en liten stamme av i lungene, det er bare det at hos noen får de bedre leveforhold ved litt svekket immunforsvar e.l., og da blomstrer det opp. Tror ikke du skal bekymre deg for det.

Men har han fått medisiner? Antibiotika(vibramycin eller baytril) pleier jo ta knekken på mycoen ganske fort? :)

Håper iallefall alt går fint med tassen, dersom det bare er nysing, og kun lyder i øvre luftveier, så kan det hende at han fint kan leve med det resten av livet. Men, det må jo selvfølgelig dyrlegen si mer om, det kan jo ikke jeg vite. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Monster

Post by Monster »

det er myco ja, siden jeg og har det. hun ville ikke gi ham antibiotika, for hun sa det kunne være farlig for ham å ta hvis han ikke absolutt trengte det. men da setter jeg dem sammen i morgen og ringer heller til dyrlegen om det skjer noe mer enn litt nysing nå og da.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, jeg regnet med det egentlig. Men er det noen forbindelse mellom din myco og hans myco da? :P Ekke så inne i disse mycoplasmagreiene, men rotter har vel bare mycoplasma pulmonis?

Men tror iallefall ikke det skal være noen fare for å sette dem sammen. Det jeg har fått vite, er iallefall at det er best å ta det tidligst mulig, før mycoen utvikler seg slik at det blir vanskeligere å ta knekken på alt. Men jeg vet ikke. Hør litt med andre her som har mye mer erfaring enn meg også, f.eks Heidi, Anita og Ingrid.

Ellers, så masse lykke til! :) Håper han blir kvitt nysingen og slikt! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ja, sett dem sammen igjen - det den ene har har den andre også - og det er ikke det samme som du har, vær trygg. Nysing er en irritasjon helt øverst i luftveiene, i nesen. Det kan være noe i miljøet som irriterer, eller det kan være noe på gang nedenfra - uansett er det ikke veldig vanlig å få antibiotika for nysing alene. Hold ham heller unna trekk og matos og hold bur og soveinstallasjoner rene og pene. I løpet av noen tid kommer nok nysingen enten til å forsvinne eller utvikle seg til noe mer - det tar du som det kommer når det kommer og veterinær har du jo. God bedring selv - vemmelig sykdom det der...
Anita

Post Reply