Fått meg to rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
me_myself

Fått meg to rotter

Post by me_myself »

Hei hei :P
Nå har jeg og samboeren fått oss to rotter :P
Har aldri hatt rotte før...
Har noen råd på hvordan vi skal gå fram for at de skal bli trygge på oss?Har lest mye bøker men vil gjerne ha råd fra noen her :D
Og mat så er vel rottepellets best?! Er det jeg kjøpte ihvertfall.

Reagerte på en ting i dyrebutikken(kjøpte de der ja) Han som jobba der løfta rotta i halen. Dette er vel ikek bra!?

Jeg har ihvertfall innredet buret med hus, klatrestang, høyder++ og med sånn pelletslignende greier i bunn ;)

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Først; gratulerer :) :rottehode:

Det er mange forskjellige råd om hvordan få rotter tamme. Du kan evt bruke søkefunksjonen så finner du masse ;)
Selv har jeg valgt å gå fram ved å ta det i rottenes tempo. Jeg satt meg forran buret den første dagen, med burdøra åpen,
og satt å pratet med rottene med en rolig stemme. Etter bare noen minutter kom de ut og hilste på meg, men gikk ikke langt fra hverken meg eller buret.
Når de ble usikker sprang de inn i buret og satt seg ved hånden min (som lå inni buret) og luktet litt, og smakte litt (= bet ikke).
Dagen etter var de så tamme at jeg kunne ta de med meg ut på skulderen, dette var stas, men samtidig skummelt, så de kravlet rundt i genseren og i håret for å føle seg tryggere, da skjønte de nok at de kunne være trygg når de var sammen med meg :)
De to andre rottene jeg nå har, ble også fort tam. :)

Det er en del dyrebutikker som ikke vet at rotter ikke skal løftes etter halen, derimot, tror de at det er sånn rotter skal løftes. Selv når jeg kjøpte mine to rotter fra dyrebutikk, løftet damen rottene etter halen. Det er ikke bra å løfte rotter etter halen, da det ytterste "skinnet" kan revne fra halen, og dessuten, gjør det nok veldig vondt for rottene.

Ang. fôr til rotter, mener jeg, som sikkert en god del andre, at RM fôret, som kjøpes her i NTF`s nettbutikk er best. Det er spesielt tilpasset rotter og mus, og alle bitene inneholder det samme, så rottene ikke kan velge ut sine favorittbiter, og dermed slipper du å kaste halve posen, fordi rottene ikke liker mer. Dessuten er det billig! :D
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Mogwai
Sofaspiser
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2006, 23:03
Location: Ski

Post by Mogwai »

Velkommen!

Og gratulerer!

Ja som sagt hvis du bruker søkefunksjonen her på forumet så kan du få svar på mye av det du kanskje lurer på.

Tar meg friheten til og skrive inn linken til Heidi`s Rotte FAQ:
http://awas.nvg.org/faq/index.html

Et veldig godt sted og begynne etter min mening :)
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Aase

Post by Aase »

Gratulerer med rottene!!! :bravo:
Mine tips:
Rotter er veldig glade i og sitte inne i genseren!....Til å begynne med ville jeg ikke hatt de der så lenge av gangen,- greit å venne de til at du ikke skal brukes som "do",- og at dèt gjøres inne i buret! :D (Ellers tror jeg det er en fin måte å la rottene bli kjent med deg på,- å kravle rundt på deg!...Er du kilen er det greit å ha en tynn langermet polo med høy hals under en romslig genser! :lol: )
Å gi godbiter er også en fin måte å bli kjent!...Jeg klapper ofte forsiktig på mine småttinger når de sitter og "gomler" på noe godt!...Prøv det, -etterhvert!
....Snakk til dem!..godlyder osv!...
Ellers så vil dere nok merke hva de liker - og ikke!...Ta det i rottenes tempo :D

...Bæres etter halen da,- au... :?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Enig med deg :D ¨Rotter er som andre barn,de liker kropsvarme og hjertebank! :D Kos dere! :spise: :rottehode: :rottehode: :rottehode:

me_myself

Post by me_myself »

Tusen takk for alle svar :lol:

En ting til..virker som at begge to nyser veldig mye...hva kan det være?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Kan være av strøet de gjikk på.Hold dem varme og følg med.Min Blue gjode det en stund etter hun kom fra dyrebutikken men er helt fin nå. :D :rottehode: :rottehode: :rottehode:

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Pelletsen du bruker kan støve, = rotter er veldig følsomme for fenoler som er i noen typer strø. Hvis du bytter strøet til eks beekay bedding, som selges i NTF`s nettbutikk, eller Yesterday News, som kjøpes hos noen vetrinærer, eller Alspån som kjøpes hos dyrebutikker (som jeg bruker), så vil de nok bli bedre. Hvis de ikke blir bedre ville jeg dratt til dyrlegen for sjekke.
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Jeg har aldri kjöpt pellets til mine rotter, for det förste så er det ofte samme sort som de selger til alle gnagere...og som vi vet så er rotter spesielle i kostholdet om man sammenligner med f.eks. kanin og marsvin.
For det andre så går det bra å gjöre egen! Jeg blander eget törrfór til mine og det fungerer veldig bra! Siden jeg har hund som spiser Nutro så består stor del av rottene sitt törrfór av det....jeg blander in litt solsikkefrö (bare litt siden det er ganske fett) og ganske mye sokkefri müsli.
Vi skal ikke glemme att rotter spiser det meste og at törrfór ikke er nok! Matrester er bra men jeg pleier også koke sammen pasta(eller ris), grönnsaker (spinat, erter, mais mm.), kött eller fisk, egg og litt margarin. Dette fryser jeg in i mange plastbokser så jeg bare kan ta ut en ny når den i kjöleskapet er tom!

Lykke til med rottene!
Mvh. Ann E.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

me_myself wrote:Tusen takk for alle svar :lol:

En ting til..virker som at begge to nyser veldig mye...hva kan det være?
De kan jo väre forkjölte...ellers kan det väre om de har sagspon i bunn av buret. De skal helst ha flis som ikke stöver!
Mvh. Ann E.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Luftveisinfeksjon er nok mest sannsynlig.
Du burde ta dem med til dyrlegen og få sjekket det da ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

darkstar

Post by darkstar »

Jeg leste på internett at man helst ikke skal gi rottene bare for fra butikken, men at du skal mikse din egen blandig.
Jeg leste også at hvis du skulle kjøpe deg rotte, ville det være en god ide å sette honden din ned i buret og ta opp den som kommer til deg først:D

Det kan jo hende at den personen som jobbet der ikke hadde mye peiling på rotter:?

Gratulere med nyr rotter da :bravo:

Post Reply