Laboriatorierotter.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Takk, Inger, det var akkurat et slikt innspill jeg ventet på. Med de prosentene der, vil jeg si det er verdt å prøve å ha labrotter hjemme, og se hvordan de utvikler seg, for så å se om man evt vil vurdere å bruke dem i avl. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Når man sammenligner levealder er det viktig å huske på at det kan være en forskjell hvis rotter blir avlivet på grunn av sykdom, kontra hvis de ikke blir det og lever til de dør av sykdommen. Gjennomsnittlig levealder hos mine rotter kunne sikkert også ha vært høyere hvis jeg aldri avlivet syke rotter.

margrethe

Post by margrethe »

Men hypofysesvulst forekomsten er mye høyere, og det kan ikke helbredes. Blant Wistar rottene fikk 27.7% av hannene og 55.0% av hunnene slik tumor. Blant kjælerottene til Debbie Ducommun var det 16%.

Du spør hvorfor jeg er så imot labrotter. Jeg er vel ikke så imot, men bare prøver å vise at dere mister helsefordelene med disse rottene når de settes sammen med kjælerottene. Dere kjøper rotter frie for mange microorganismer og blander de inn i det vanlige rottemiljøet, og vips er alle labrottene på lik linje med kjælerottene.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Hoyst_87 wrote:Hvordan har Adyssas rotter lenger levetid enn labrottene? Var ikke Wistar-linjens(er det det den heter? glemsk) levetid 2 år?
Frågar du mig om det? Jag gör bara som alla andra. Är snäll mot de och går till veterinär när det behövs. Lagar god mat åt de. Vi pratar också mycket med varandra. De får lov att vara sunda/osunda hos mig.

:bravo:

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Var egentlig ikke det jeg spurte om, jeg lurte på hva forskjellen var på levetid, da jeg trodde Wistrlinjen også levde i snitt 2 år, og fikk svar på det. Men takk for dette svaret også, er jo godt å vite! :D
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Post Reply