Sende med fly

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Mar
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 26 Aug 2007, 03:00
Location: Alta, Finnmark
Contact:

Sende med fly

Post by Mar »

Jeg skal reise hjem til Ulsteinvik i jula, og må ta fly (er i Alta nå). Jeg lurte på om det var noen spesielle hensyn jeg må ta i forhold til buret og slikt siden de stakkars små må være i lasterommet (heter det det??). Fleecepledd, vann og mat og noe snacks er det jeg har tenkt ut hittil.

Jeg kom også til å tenke på at det er jo mulig å sende rotter med fly, om da noen oppdrettere gjør dette når det er umulig for kjøper å hente ellers. For eksempel meg da, som bor i Finnmark og ikke vet om noen oppdrettere her er tvunget til å kjøpe hos dyrebutikk siden jeg ikke har tid eller penger til å ta en kjøretur sørover..

Øystein
Omegarotte
Posts: 127
Joined: 19 Sep 2005, 11:48
Location: Oslo

Post by Øystein »

Du bør i alle fall tenke på hvordan du fester vannflaska til buret, sånn at den ikke faller av, eller kan komme til å lekke vann inn i buret.

Jeg mener det er sånn passe varmt i lasterommet, men noe ekstra å gjemme seg under er sikkert lurt.

Jeg har heldigvis bare vært nødt til å sende ei rotte med fly en gang, og da tok jeg i tillegg et par runder med hyssing rundt lokket på reiseburet for å være helt sikker på at det ikke skulle åpne seg underveis.

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

ja, det er lurt å sikre og dobbeltsjekke at lokket ikke kan sprette opp. en liten flaske kan teipes på innsiden..og våt frukt med mye væske kan legges neddi... ren ull holder godt på varmen hvis man skal ha noe de kan krype i, de kan selfølgelig ikke sendes uten noe å kose seg i og holde varmen med=)

Hvis en oppdretter skal sende rotter så må de stå på noens bilett, man kan ikke sende dyr alene, det fikk ihvertfall jeg beskjed om da jeg ringte SAS
Anne-Mette og 5 små

Mar
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 26 Aug 2007, 03:00
Location: Alta, Finnmark
Contact:

Post by Mar »

Takk for svar :)

Synd de må sendes på noens billett..

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

ja..det er jo på en måte det, det blir mye dyrere.. men det jeg syns er enda tåpeligere, er at man ikke kan ha dem kabinen, mellom føttene i dørken i det minste, små katter og hunder får jo lov...!! det er jeg litt fornerma over!
Anne-Mette og 5 små

Mar
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 26 Aug 2007, 03:00
Location: Alta, Finnmark
Contact:

Post by Mar »

Ja, jeg er helt enig! Men jeg tror det er fordi flyselskapene er redd for at de skal komme seg løs og gnage over viktige ledninger og slikt. Har hørt at det kun er SAS som har denne reglen, og at andre flyselskaper tillater også gnagere inn i kabinen. Men det har jeg ikke sjekket, dessverre.

Jeg fant også ut at det er mulig å sende dyr (og annet) som flyfrakt uten å måtte ha billett. SAS ordner dette via TrustForwarding http://www.trustforwarding.no/default.asp?NavID=1156.

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

det har jeg skjekket, og det er ingen som tillater gnagere i kabinen..desverre=(
Anne-Mette og 5 små

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

Mar wrote:Ja, jeg er helt enig! Men jeg tror det er fordi flyselskapene er redd for at de skal komme seg løs og gnage over viktige ledninger og slikt. Har hørt at det kun er SAS som har denne reglen, og at andre flyselskaper tillater også gnagere inn i kabinen. Men det har jeg ikke sjekket, dessverre.

Jeg fant også ut at det er mulig å sende dyr (og annet) som flyfrakt uten å måtte ha billett. SAS ordner dette via TrustForwarding http://www.trustforwarding.no/default.asp?NavID=1156.
trustforwarding ja..men er det dyrt?? da jeg ringte sentralbordet hos SAS fikk jeg beskjed om at de måtte stå på noens bilett..fikk ikkenoe tilbud om det du jar funnet frem til her :shock:
Anne-Mette og 5 små

Mar
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 26 Aug 2007, 03:00
Location: Alta, Finnmark
Contact:

Post by Mar »

Jeg tror kanskje man må ta direkte kontakt med TrustForwarding da? Priser og slikt har jeg ikke sjekket. Jeg falt bare over det når jeg leste om å reise med kjæledyr og annen last som må stå i lasterommet.

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

ja det er mulig...de gidder vel ikke opplyse om det, sånn at de skal tjene mere penger kansje? sleipinger :?
Anne-Mette og 5 små

Mar
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 26 Aug 2007, 03:00
Location: Alta, Finnmark
Contact:

Post by Mar »

de gidder vel ikke opplyse om det, sånn at de skal tjene mere penger kansje? sleipinger :?
Det er SAS i ett nøtteskall... :-x

Kjeksen

Post by Kjeksen »

SAS skryter av servicen sin i hytt og pine. Si ifra om noen opplever den a? :konge:

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Fant dette et transportbur som er laget spesielt for å passe inn under flysetene, og det står at de brukes av SAS. Burde jo være det samme for dem hva som er inni buret :roll:
Netbutikken med buret: http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... lias=4bent
Klikk på hardplast-bur, så kommer "Cabin Kennel Solid Top" opp. Hadde vært en stor lettelse hvis det gikk an å fly med rottene :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

Maja wrote:Fant dette et transportbur som er laget spesielt for å passe inn under flysetene, og det står at de brukes av SAS. Burde jo være det samme for dem hva som er inni buret :roll:
Netbutikken med buret: http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... lias=4bent
Klikk på hardplast-bur, så kommer "Cabin Kennel Solid Top" opp. Hadde vært en stor lettelse hvis det gikk an å fly med rottene :D
oisann..det så faktisk ut som et veldig bra bur for flyreiser, men det er bare sånn at andre dyr enn hunder og katter ikke får være med inn på flyet :(

jeg skal bruke et perplast aladino medium, og jeg tror nå det skal gå bra! jeg opplyste bare mål og vekt, det var visst det de trengte. jeg blir sinna om jeg kommer på flyplassen og de sier at jeg ikke kan bruke det. men de sa nå ingenting på telefonen.
Anne-Mette og 5 små

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

jeg ble faktisk så usikker på om jeg kunne bruke ferplast aladino at jeg måtte ringe SAS, så nå har jeg gitt henne link til bilde av buret, hun skulle ringe meg opp om jeg ikke kunne bruke det, så nå krysser jeg fingrene.
Anne-Mette og 5 små

Post Reply