Gebyrer fra Mattilsynet på import

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Gebyrer fra Mattilsynet på import

Post by Matmor »

Bakgrunnen for dette innlegget er Kikkys viderverdigheter med gebyr på import av rotte. Siden det er flere her som har importert rotter fra Danmark, via flere mattilsynkontorer, lurte jeg på om det er forskjellig praksis på de forskjellige kontorene.

Saken er at i følge lovverket (Matloven) har ikke Mattilsynet helt klart ikke hjemmel for å ta gebyr for tjenestene sine fra privatpersoner som importerer til privat "bruk". Retten til å ta gebyret gjelder bare "virksomhet" (som i praksis er kommersielle formål.) Det er både Matttilsynet og jeg enige om :) Men det det lokale Mattilsynet så sier, er at de "velger å se bort fra lovteksten og tolker Ot.prop 100 2002-2003 slik at de kan ta gebyr likevel." :?

Odelstingsproposisjonen det er snakk om uttaler seg ikke direkte om gebyrer på tjenester til privatpersoner i privat sammenheng. Det er for så vidt mulig å tolke den på samme måte som Mattilsynet gjør, men det er også rom for å tolke den i stikk motsatt retning, slik loven går.

Hvis det viser seg at det er forskjellig praksis i Norge, eller at Mattilsynet bare ganske nylig har begynt å tolke regelverket annerledes enn før - er det en sak styret i NTF burde interessere seg for?

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Nå er jo ikke dette første gangen Mattilsynet tar seg juridiske friheter og tolker lover og forskrifter dit de helst vil :roll:

Nå har jeg ikke lest nøye igjennom hele proposisjonen og dens henvisninger, men skulle det være slik at de er på juridisk tynn is, synes jeg absolutt det er en sak å gå videre med. Ikke bare for oss rotteentusiaster, men for alle andre som ønsker å importere kjæledyr.

Flott initiativ :thu:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ja, dette oppfordrer jo til at folk velger å importere ulovlig. er en skam.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

ja det er dumt....
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Nå sendte jeg i søknad til mattilsynet på mandag ang import om rotte. Ble i dag oppringt om jeg at det var i orden men at jeg da måtte ut med et gebyr på nesten 500,- for en rotte. Ble fortalt at dette var det samme uansett om det var ei rotte eller en hest. Han var også interessert i om jeg drev med avl, men det gjør jeg jo ikke. Forklarte at jeg bare foretrakk å handle fra oppdrettere og hvordan jeg nå hadde en mulighet til å få en rotte fra et bra kull i Danmark. Men dette gebyret måtte jeg altså ut med uansett. Nå jeg viste at import ble en dyr rotte...men hele 500 kroner ekstra i utgifter for en signatur fra mattilsynet hadde jeg ikke forutsett!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nei, og så i tillegg 250kr for helse attest og reisen ned dit. svindyrt!

Skal ikke heller forsøke deg på rotter fra oppdretter i norge da? er en del med dansk importerte rotter som har kull på disse.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jo blir nok til det...de andre utgiftene var jeg helt okei med. Men den 500 lappen der tippet det over. Så ikke den komme.

Men nå ser det ut til at jeg kanskje ikke har mulighet til å få ny rotte i det hele tatt. Kan være det har dukket opp sykdom her i buret så alle planer om ny rotte ble plutselig satt på vent. Det har vært økende grad av nysing denne uken og etter å ha hørt pipelyder fra brystet til han ene er de satt på en foreløbig antibiotika kur.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg fikk attesten fra Mattilsynet for ca 2 uker siden, og jeg måtte ikke betale noe gebyr. Siden jeg også bor i Bergen regner jeg med at det er samme avdeling som du ble oppringt fra. Merkelig at det er så forskjellig med bare ett par ukers mellomrom :?:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Ja jeg også reagerte på det. Regnet med at du ikke hadde trengt å betale siden du aldri nevnte det når vi pratet om søknaden men tenkte det var best å ikke si til noe om det til mattilsynet. Trenger ikke tipse dem om hvor de kan ta penger fra. Men min søknad har da blitt stoppet inntil jeg betaler.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

min første import betalte jeg ingen gebyr på, men min andre ikke så lenge etter måtte jeg betale.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply