Rottebitt igjen da..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Taz
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 02 Dec 2007, 14:29

Rottebitt igjen da..

Post by Taz »

Beklager at jeg sikkert spør om noe som jeg kunne finne informasjon om på siden her ved litt søking, men jeg blir litt stressa. 4åringen ble bitt i dag av en av rotten våre. :( Også her som det gikk så bra. Sukk. Uansett da, jeg ringte legevakten og de var ikke særlig hjelpsomme men fikk da nummeret til legen på vakt i kommunen. Han mente at stivkrampa var god nok osv osv.Så leser jeg her inne da om rottebittfeber og blir nervøs. Jeg vil ha penecilin til henne nå. Kan noen peke meg i riktig retning for å finne noe info om dette?

:( :(
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

:hm: det har ikke jeg lest noe sted her, men jeg ble bitt i førsten 2 ganger av min ene, pga stress å reddsel fra henne men jeg har ikke fått noen feber av den grunn :hm: men stivkrampe sprøyten skal ta seg av det viktigeste når det gjelder sånne bitt fra dyr osv å den varer i flere år.
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

Jeg tror ikke du trenger å bekymre det så veldig når han ble bitt av en tamrotte! Hadde det vært en vill rotte hadde du hatt grunn til uro!
Selv har jeg blitt bitt flere ganger av alle slags gnagere, men har "tilgode" å bli syk!
Stivkrampen varer i 10 år og den får de vel som spebarn? (Så der er han hvertfall helt safe)
Av dyr kan man få masse rart, men sjelden vi får noe som helst!
Hunder og katter legger fra seg e-coli i hele huset.
Gnagere kan ha musesyken i avføringen som kan gi kvalme, feber ol.
Hamster unger kan bære på smittsom hjernehinnebetennelse. Reptiler og sånn kan bære salmonella. Men jeg har tilgode å høre at noen har blitt syke!
Om lege vakten mener du kan ta det med ro, så går det nok helt fint!
Men jeg skjønner så klart du er urolig, men pencilin tror ikke jeg er nødvendig. Følg med sønnen, men det går nok helt fint skal du se.
Lykke til
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Taz
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 02 Dec 2007, 14:29

Post by Taz »

hej hej.

takk for alle svar. nå er jeg en urolig hønemor, så jeg ringte legevakten i oslo isteden. ble satt over til såravdelingen og fikk beskjed om at antibiotika skulle gies i 5 dager ved rottebitt uansett ville eller tamme. Og spesielt i fingrene. (?) Så da ringte jeg likesågodt opp igjen til den kommunale legevakten her og insisterte på å få det. Det gikk fint det gitt. :oops: Fikk komme inn på flekken, han inspiserte såret og fikk antibiotika. Jaja. Rottebittfeber er ikke noe jeg ønsker at lille skal få.. Håper jeg ikke har fått feil type medisin bare nå. Trall.
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Tamrotte eller villrotte er ett fett - best å være på den sikre siden.
Tilfellet jeg kjenner til med rottebitt-feber kom fra en tamrotte.
Lykke til! :rottehode:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Taz
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 02 Dec 2007, 14:29

Post by Taz »

ja, intet. har lest litt rundt her og fant også ut at det var riktig. Dessuten fant jeg en artikkel på norsk folkehelse institutt som også var fra en tamrotte. Jaja. Vi får satse på at det går bra.

:rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode:
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

Har kanskje bare vært heldig jeg da :hm:
Jeg merker vel det.. Det er store muligheter for tygg i fingrene når man daglig jobber med dyr og har egne!
Blir jeg bitt, passer jeg på å la det blø skikkelig! Mer gjør jeg ikke
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Taz
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 02 Dec 2007, 14:29

Post by Taz »

ja, de fleste er nok heldige og jeg vet ikke helt om jeg hadde reist til legen med min egen finger heller. hehe. Har jo fått et nipp eller to når rottegutta våre var helt ferske jeg å, men siden det er barnet mitt blir man kanskje litt ekstra påpasselig.

:oops:
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg ble bitt i dyrebutikk for noen uker siden, men jeg tenkte ikke noe mer på det. Kan skjønne at det er noe annet når det er snakk om en liten unge.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

i en dyre butikk her jeg bor har de som jobber der skrevet på lapp med store bokstaverh,,PASS FINGRENE, tror den stakkars rotte jenta som er igjen der har snappet til seg noen finger tupper, det eneste jeg gjør når jeg blir bitt er at jeg lar det blø litt å så renser jeg det med rense vann å setter på plaster :)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Uff, ingen burde kjøpe rotter som biter. At de må sette opp en advarsel i dyrebutikken er ganske ille.

Atferd som biting er kontrollert av gener og ved å kjøpe rotter som biter, holde dem som kjæreldyr og la dem reprodusere beholder vi disse genene i tamrottene våre istedenfor å gjøre som vi burde - bli kvitt dem.

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

tore wrote:Uff, ingen burde kjøpe rotter som biter. At de må sette opp en advarsel i dyrebutikken er ganske ille.
Det er ikke ille i det hele tatt! Det er folk som er ille!
Hvordan reagerer et dyr på en barne fing full av bolle eller annen mat, jo de tror det er snack! Så de skal ta med seg godisen de har funnet kjappest mulig og ungen blir bitt!
Mange folk er totalt blåst rett og slett! Ta et eksempel:
En voksen mann med en sønn på ca 10 år slapp ut en tarantell- Jeg ba han la hver å åpne dørene og sa at å slippe ut dyr ikke var lov! Svaret jeg fikk var at burenen måtte være låst, ellers var det fritt frem å åpne burene og slippe dem ut! :shock: Vi hadde lås, men noen narkiser ødela dem i et forsøk på tyveri! Så for denne voksne mannen var det greit å slippe ut dyr fordi det ikke var lås! Gnager burene har lås, men skuffene kan trekkes ut, hva gjør de, jo, trekker ut skuffene og slipper løs dyr! "jammen vi skulle jo bare holde".
Så at folk må lese på en plakat at de ikke må åpne burene, stikke fingrene inn, ta ut dyrene osv er helt normalt, for ellers er de fritatt for å tenke! Amerikanske tilstander.. :evil:
Det er ikke dyrene det er noe galt med, men folkene!
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Ja. Det er en av tingene som var så ille med den dyrebutikken jeg skrev om. De hadde jo rottebabyfabrikk, og hun ene moren bet meg så jeg blødde. De virket som de hadde funnet ut at det var billigere å avle på dem de hadde inne. Vet ikke hvor foreldrene kom fra, men de burde ikke avles videre på. Ungene var livredde pga mangel på kontakt fra mennesker, men de bet i hvert fall ikke, selv om jeg tok dem opp.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

De rottene som biter er vel kanskje de som aller mest trenger et godt og kjærlig hjem, tenker nå jeg...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

:thu:

Post Reply