Skvetten rotte!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Matmor wrote:Rotter med kalde føtter kan ha dårlig blodsirkulasjon, men når halen er kald, tyder det på at hun rett og slett føler seg for kjølig (eventuellt akkurat passe varm) slik at hun ikke vil kaste bort energi via halen. Halen brukes nemlig til å regulere kroppstemperaturen hos rotter. Hvis den er varm prøver rotta å kvitte seg med overskuddsenergi. Hvordan står buret hennes i forhold til trekk og romtemperatur, og har hun noen lune filler å krype inn i hvis hun blir kald?
:rat:
Oi, har glemt å svare det der jeg... De står på soverommet mitt. Har bare døra til rommet åpent, ikke vinnduet, så det blir ikke noe kaldt der inne. De har masse stoff og hus i buret :| Hva kan gjøre med at hun har dårlig blodsirkulasjon?
Takk for svar forresten :mrgreen:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har ikke noen god løsning på dårlig blodsirkulasjon hos rotter - annet enn å sørge for mosjon :) Eldre rotter får ofte dårlig blodsirkulasjon i bena. Dem er det veldig vanskelig å mosjonere. Det går an å massere føttene, men det har begrenset effekt og koster mye innsats.

Hvis rotta ellers virker sunn og frisk ville jeg tatt de kalde føttene med ro ;)

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Mye morsjon får de, nesten hele dagen, men hun er ikke så aktiv ;) Hun var hos dyrlegen for noen uker siden for å skjekke om alt var bra med henne, jeg glemte jo selvfølgelig å si det med de kalde føttene, men dyrlegen sa i hvertfall att hun var helt frisk :mrgreen:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Tengte jeg kunne oppdatere litt;
Amelie har blitt til en utrolig kosete rotte. Hun har nå byttet pelsfarge fra svart til svart med brun rumpe. Amelie er fremdeles litt skvetten med lyder og brå bevegelser, men mye mindre en det hun var før :mrgreen:

Amelie og Stella har begynt å krangle litt. Har aldri sett at de har gjort det inne i buret, bare når de er ute. Amelie løper etter Stella og "parrer" henne. Har også sett at de har stått på to bein og slått hverandre. For noen dager siden hadde også Stella et lite sår på ryggen. De har jo aldri gjort det før, så de prøver vel bare å finne ut hvem som er sjefen i buret!?

Har også foresten bestilt det bunnstrøet som man får kjøpt her på NTF :D
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

så bra at hun har kommet seg såpass fint :bravo: , der kan du se, det hjelper med tålmodighet å kjærlighet :D

jeg jobber fortsatt med min skvettene roxy, men hun har oxo kommet seg veldig bra :D
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Tror at Amelie prøver å være sjefen litt bare! Det er jo sånn med rang og sånt ;) Når mine er sammen med dine er det jo alltid sånn at Amelie bosser over Pim og Stella over Cilla! Vet ikke om at det har noe med at de er yngre enn mine eller noe? :hm: Jaja, mine holdt også på sånn når de var små men det gikk jo over etter hvert! Cilla har halltid vært og er fortstatt sjefen i buret, men det er jo sånn det er :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply