rotter i sele?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

rotter i sele?

Post by macgyver »

er det noen her som bruker sele på rottene sine?

jeg har prøvd mye rart, i et forsøk på å finne en sele de trives med så jeg har kontroll på dem og kan la dem gå fritt ute i f eks parker og sånn.
Men det jeg har prøvd av rotteseler har ikke vært det helt store...
jeg begynte med en liten hamstersele, som fungerte veldig bra og ikke plaget rottene i det hele tatt, men den vokste de jo kjapt ut av.
så avanserte jeg til en sele som er beregnet på rotter, men den var helt forferdelig. alt for bred, for langt ryggstykke, dårlig passform og for store spenner. Rottene pep da jeg prøvde å sette den på, og de var tydelig utilpass så den selen ga vi kjapt opp...
nå nylig prøvde jeg noen fine nye fra Ferplast, jogging seler heter de. Forsåvidt fine seler, som er ment å skulle sitte nesten som en vest og såpass kroppsnært at den ikke blir plagsom, men den fungerte heller ikke helt bra dessverre, da det var for mye av den rundt halsen. og en unødvendig klips som var veldig i veien for mine rotter.

har rottefolket generelt et behov for seler, eller går rottusene stort sett fritt? Noen som eventuelt har noen gode erfaringer med hva man kan bruke som sele?
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

mine har ikke behov for sele når de er ute, de løper stort sett bare noen meter vekk for så å komme tilbake :)

blir vanskligere når heges tupper kommer på besøk da, men en kan jo ikke ha 10 stykk i bånn heller :lol:

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

hehe :D Ja, jeg håper ikke du lar noen av dem stikke av... Bånd på ti stk synes jeg høres lurt ut ;)
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

:hm: jeg har tenkt å kjøpe en sele til mine to jenter her nå, men har selv lurt på hva for sele som er best å bruke, tenkte på en hamster sele men den kan jo ble noe liten :hm: så lurte jeg på en som er beregnet til marsvin, om det går an å bruke jeg er ikke helt sikker, jeg tørr jaffal ikke slippe mine på bakken de vil garantert stikke av... så hva er best i grunn
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hmm, sånn sele med en metall ring midt på så det blir to løkker er flott å bruke.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

kikky wrote:hmm, sånn sele med en metall ring midt på så det blir to løkker er flott å bruke.
hvor får man tak i det :hm:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

husker ikke, men utstillingsbånn til små hunder har samme funksjon :lol: men de er kanskje litt dyre :hm:

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

kikky wrote:husker ikke, men utstillingsbånn til små hunder har samme funksjon :lol: men de er kanskje litt dyre :hm:
:hm: ja de koster nok noe mere, men utstillings bånd til små hunder det er jo sånne som de bare har rundt halsen da å som strammer seg når de drar i det tror jeg :hm: er i hvertfall bare det jeg ar sett, men mulig det finnes flere typer
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg lager mine egene, de funker kjempe bra :bravo: Rottene plages ikke ved dem, heller ikke når det skal av og på :) Jeg lager det av en tynn tråd med "stearin"(ser ut som det) utenpå, tråden er egentli til å lage halssmykker av. Man kjøper den tråden på hobby butikker :D
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

MiljamJenta wrote:Jeg lager mine egene, de funker kjempe bra :bravo: Rottene plages ikke ved dem, heller ikke når det skal av og på :) Jeg lager det av en tynn tråd med "stearin"(ser ut som det) utenpå, tråden er egentli til å lage halssmykker av. Man kjøper den tråden på hobby butikker :D
:hm: ja det høres jo ut som en god ide :P
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

jeg har kommet fram til at utstillingsbånd til hund nok er det beste, ja.
De finnes i flere varianter, men typen med metallring og to løkker som kikky foreslår er den beste. Utstillingsbånd er ikke dyre heller, i butikken der jeg jobber koster de 80 kr. Det er faktisk billigere enn de selene som er beregnet på rotter og marsvin og sånn :)
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Mange svensker lager rotteselene selv:
http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=41

Men jeg kan jo også nevne at et er noen som er kritisk til å bruke sele på rotte. For det først så kan et føre til en falsk trygghet, rotta kan nok få seg løs hvis den blir livredd og at rotta da eventuelt kan skade seg. Jeg vet ikke helt hva jeg mener, men tenkte at det var greit å nevne det. :)

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

hmm jeg har akkurat bstilt en sele som er beregnet på rotter, den kom ca 160 kr, dyrt, heldigvis har jeg ikke betalt for den ennå, de i dyre butikken bestilte den for meg, er ikke sikker på hvordan den ser ut :hm: jeg får den til torsdag, jeg kjøpte først en hamster sele men den klarer hun å vikle seg ut av når hun kryper inn i genser ermen min :roll:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg bruker ikke sele,guttene mine springer aller helst oppå meg når vi er ute.
Det er som om de er redd jeg skal bli borte :D
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

Post by Lilly-Marie »

jeg har prøvd sele men de kom seg alltid ut av den, så fant andre løsninger :)
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Post Reply