Feil kjønn :(

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
silja379

Feil kjønn :(

Post by silja379 »

Guttungen har anskaffet seg en hannrotte, etter tillatelse av hans mor. (Jeg er da stemor.) Han bor annenhver uke hos sin mamma og pappa, og jeg er nok mer dyreint. en pappaen hans.

Sa til guttungen at han burde ha 2 rotter, da de er flokkdyr og ikke liker seg alene. (Snoka litt på nettet, da jeg aldri har hatt rotter selv. Kun marsvin og hamster.) Han fikk rotte 2, og de i dyrebutikken sa at det var også en hannrotte. Nå viser det seg at de tok feil. Rottene er blitt veldig glade i hverandre, og parrer seg titt og ofte. Frykter hvor mange dette kommer til å bli etterhvert. Mammaen hans rådførte seg med butikken, (som har solgt han hamsterbur som rottebur, og gitt han feil kjønn) og dyrebutikken sa at han kunne levere alle unger der. Hva skal vi gjøre nå? Burde vi gå tilbake med hunnrotten og kreve å få en annen, eller er det greit at dyrebutikkene gjør slikt?

Synes det er rart at de anbefalte han og bare ha en rotte. De sa at den skulle bli tammere da. + at han fikk anbefalt et bur med "løperør" slik som hamstere har. Rotta satte seg jo fast etter 2 dager, da han allerede var for stor til buret!

Min erfaring så langt: synes at det virker som at butikken har lite kunnskap om rotter, og virker useriøse. Noen som kan hjelpe meg, som er ny "sterottemamma"?

Har kjøpt et nytt brukt bur. Stort kaninbur av ferplast, men jeg er usikker på om dette kan brukes til rottene. Kan de komme seg ut? Det er min største bekymring.

Håper på mange gode råd ang. spm mine. Gi meg gjerne nye tips for å hjelpe rottene til å trives bedre!

Mvh. dyrekjær stemor

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Så flott at du tar kontakt og ber om råd!

Du har helt rett, dyrebutikken rottene ble kjøpt i har ikke peiling på rotter, og tydeligvis ikke interesserte i dyras ve og vel.
Jeg skal prøve å svare på alle spørsmålene punktvis, så får de andre på forumet komme med sine råd og tips etterhvert.

- Rottemor og -far bør skilles, etterhvert som mor blir mer og mer gravid blir hun stresset av far.

Enten bør dere levere tilbake hannrotta og evn få en ny hunnrotte som kan være selskap for mamma-rotta, men siden hun snart skal føde, får hun sikkert noen døtre som dere kan beholde som selskap for henne. Rotter bør ikke være alene, og det er bare tull at de er lettere å temme når de er alene. Tvert imot, de "tør" mer og blir fortere tamme i duo enn på egenhånd.

-et hamsterbur er for lite, helt riktig. Kaninbur er i prinsipp ikke så galt, de pleier å være lave, men det er bra hvis det kanskje kommer masse rottebarn. Ellers er bur med flere etasjer bra siden rotter liker å klatre.

Det kan være at sprinkelavstanden er for stor, slik at rottebabyer kan komme seg ut. Kan du finne ut hva avstanden mellom sprinklene/sprossene er? Tror det er 2 cm som er maks avstand, men det skal stå skrevet et sted på forumet, noen andre som vet?

Til slutt; jeg synes du absolutt kan kreve at butikken tar tilbake alle rottene, de har solgt deg feil kjønn og feil utstyr, det er de som skal ta ansvaret. Det er lett å se forskjell på hanner og hunner for de som kjenner til grunnleggene rottefysiologi (hanner har et par svære testikler hengende bak!), og det burde jo dyrebutikkansatt absolutt vite. Jeg tror du til og med kan slå i bordet med kjøpsloven, pga feil informasjon osv, hvis det er nødvendig.

Får jeg spørre hvilken butikk du har handlet hos? Da kan vi kanskje legge ut en advarsel mot butikken her på forumet.

Til slutt; vordende rottemødre bør få spesialfor med ekstra protein, gi henne gjerne et hardkokt egg en gang i blandt. Det er mye informasjon om gravide rotter og kull på forumet nå, så det er lurt å lese litt rundt. Men bare fortsett å spørre!

Bonustips: Den raskeste måten å få rotter tamme på heter "gensermetoden" - ta et eller flere stk rotter, plasser under stor genser, sitt slik så lenge du orker, gjerne flere timer, så skal du se at det ikke tar lang tid før rottene blir vant til lukta di og blir trygge på deg.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

oi, det hørtes ikke ut som en butikk med mye peiling på rotter nei.
Som nevnt over, hannrotter har et par temmelig store testikler, som er lette å se fra de er ganske så små.

jeg ville nok vurdert å levere tilbake hannen og enten fått en ny hun eller beholdt en av ungene når de kommer som selskap for moren. å ha to rotter av forskjellig kjønn er jo ikke helt optimalt, i og med at du a må ha to bur og nye burkamerater til både hunnen og hannen.

når det gjelder bur er ferplast kaninburene helt ok, men har nok for stor sprinkelavstand ja. smårotter kan komme seg ut av det meste, og særlig når du får bebiser trenger du bur med tettere sprinkler.
Ferplast Jenny, Jolly eller et ilder/chinchilla-bur er fine alternativer, eller Regina eller Venezia som du får hos blant annet burexperten.no
Jeg vil absolutt anbefale et bur så stort du har plass og råd til, og jo høyere jo bedre. så er det bare å dekorere med etasjer, hengekøyer, tunneller, rør, hus, tepper, huler, klatreting og biteting!
Masse lykke til, og finn deg en ny dyrebutikk å handle rotteting i!
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

silja379

Post by silja379 »

Tusen takk for svar!

Har målt sprinkelstr og den er på 2 cm på det største. Kommer de seg ut da? Da hunnen er minst er jeg mest redd for henne.

Hvor lang drektighetsrid har rottene? De har nå gått sammen i 14 dgr. ca. Lurer på når vi kan vente et eventuelt kull. Får håpe det ikke blir så mange...

Kanskje vi får prøve å omplassere hunnen og eventuelle hunnbarn. Guttungen synes at hannrotta er mest kosete, og vil helst beholde denne. Går det eventuelt ann å kastrere hannen?

Litt fortvila over hele situasjon...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Skjønner godt at du ikke er begeistret for hvordan kjæledyrprosjektet utviklet seg...
Drektighetstiden for rotter er på litt over tre uker. Og 2 cm sprinkelavstand er i minste laget for en ung hun, akkurat slik du mistenker.

I steden for å føpe ut og kjøpe enda et bur, kunne du hørt om det er noen i nærheten som har noe å låne deg i en periode? Voksne hanner kan godt gå i et kaninbur, hvis det er hanner dere skal ha.

Jeg husker ikke hvor gamle hanner skal være før de kan kastreres, men jeg tror det er litt tidlig for deres hvis den kommer nokså rett fra butikk.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Du dør værtfall skille rottene!. Hvis ikke du vill ha en hel hærme med rotter hos deg.
Jeg trudde oxo at mine 2 var gutter men det var 2 jenter.

Mål sprinklene på buret, sett rotta inn i buret å følg med.
Hvis rotta har mulighet til å komme seg ut av buret finner nok rotta det ut fort å da er den ute på null komma niks.

Så er bare å sette inn rotta å se om han/hun går ut.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

2 cm er litt mye, ideelt sett bør det ikke være mer en ca 1,3 cm, små rottebarn klemmer seg raskt ut mellom to cm.

Alternativet er å la gutten stå alene til han er stor nok til å kastreres.

Kan være litt skummelt å skulle senda barna tilbake til butikken når de åpenbart ikke har så mye peiling.. Ikke lett den der.

Lykke til! :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Lykke til med de, håper det ordner seg for dere.
Hvis jeg var deg ville jeg lagt ut en annonse her på NTF, Finn.no og Dyrenett.no, før du ga de til dyrebutikken, så dere i hvertfall får gitt bort så mange dere klarer til folk dere vet de får det bra i. :)
Som sagt, lykke til :bravo:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg kastrerte mine hannrotter da de var ca 3-4 mnd, det er opp til dyrlegen egentlig hva han/hun synes er forsvarlig og hvor mye rotta veier (mine veide ca 350 gram da de ble kastrert).

Hvis du har mulighet til å låne et ekstra bur kan du ha hannrotta/far i kaninburet, ha mor og de små i et annet bur, og så når far er gammel/tung nok kan han kastreres, og få enten hunnrotta eller en sønn/datter til selskap(når de er gamle nok).

for å få omplassert babyrottene er det verdt å prøve å annonsere på div steder på internett, som nevnt i posten ovenfor.

Hanner har en tendens til å være mer kosete enn hunner, så det stemmer med guttungens observasjoner ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Du trenger jo ikke kasterere hannen, gi hunnen og ungene tilbake til dyrebutikken og behold en av hanungene som kompis til hannen.
2 hanne kan jo godt bo i lag uten problemer.
Hannen bør vel flytte fra hunnen før fødselen, har hørt at hunrotter er klare til å parre seg straks fødselen er over :|

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Heisann!!
Hvis det er 14 dager siden de ble satt sammen bør du få henne ut så fort som mulig.. Da er det rundt 1 uke til ungene kan komme og hun vil trenge all den roen hun kan få :) Det kan være lurt å kikke litt på Nors Ilderforenings hjemmeside da det er veldig mange der som skal byte ut de gamle burene sine nå for tiden :)
Og begynn å legge ut annonser om ungene allerede nå.. Skriv litt om mor og far, kansje et bilde av de, og litt om hvordan de er og ser ut og håp på det beste.. ;) Vet du sånn ca hvor gammel jenten er?? Hvis hun er veldig ung kan det oppstå komplikasjoner, og da kan det være lurt å ha en vet på hånden ;) Jeg ville absolutt prøve å selge ungene på nettsteder osv før de sendes rett tilbake til "konsentrasjonsleiren".. :cry:

Men masse lykke till!! og håper dere finner ut av det :)
(husk å holde oss oppdaterte på hvordan det går med rottemamma)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

har hørt at hunrotter er klare til å parre seg straks fødselen er over
- det stemmer ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply