Design av gnagerbur!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Solveig B. Sørum

Design av gnagerbur!

Post by Solveig B. Sørum »

Hei!

Jeg er en dyreglad jente som studerer produktdesign på høyskolen i Akershus. Jeg har ikke gnager selv, men har lagt merke til hvor lite dekorative burene er. Jeg mener det må være marked for gnagerbur som har et mer spennende design, ikke bare de i plast og knalle farger, men bur med romslig plass, enkel og elegant utforming og praktiske løsninger. Kanskje det til og med kan bli et fint "møbel" å ha mer synlig i stua!

Så da spør jeg dere som eier en gnager eller flere - Er dagens gnagerbur fine nok, eller mener dere det er rom for å forbedre utseendet på bur??

Tusen takk for alle tilbakemeldinger jeg får!!! Jeg kommer kanskje med flere spørsmål underveis!

Solveig

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

GI OSS PENERE BUR! Herregud, jeg skjønner ikke hvem som fant på å ha knæsj blå/røde/grønne/gule bur, de er jo absolutt ikke fine å se på. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan man kan få burene til å se bra ut, det skulle jeg likt å se :hm:

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jeg vil tro det er fult ut realistisk å lage finere rottebur med et bra design og funksjon. Vil anta det første en må gjøre er å poengtere hvilke funksjoner vi rotte eiere trenger og prioriterer før man så blir kreativ med designet. Bare se på design vi finner i for eks pappegøyebur...jeg finner dem finere design messig, men de er ofte upraktiske for rotter med tanke på sprinkelavstand pluss at prisen blir fort høy. Som den en insperasjon kan man f.eks ha noe som dette Image Fullstendig upraktisk for en rotte pga av treverket men det kan se veldig fint ut.

Torunn
Pinky
Posts: 5
Joined: 23 Aug 2008, 19:50
Location: Hokksund

Post by Torunn »

Tar gjerne imot finere og bedre bur, men problemet blir vel ofte prisen?

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Hadde vært kjempegøy med finere bur! :bravo: (jeg har ett med knall blå plastbunn og ett med knall oransj (veivesenfarger :D ). Skrekkelig!
Førsteprioritet for min del har vært at de skal:
1. være store, høye (god plass til å klatre)
2. lette å vaske
3. helst kunne tas fra hverandre uten for mye styr slik at de er lette å stue bort når man ikke trenger dem, eller putte i bagasjerommet på bilen.
4. og så er det veldig greit viss det er et par store luker og gjerne flere små, slik at en kan komme lett til når en skal vaske eller løfte ut en rotte.
Men blir det ikke fort veldig dyrt da, å lage fine bur? Store bur er jo ikke akkurat billige (selv ikke gresselige i veivesenfarger...)

Jeg synest det hadde vært gøy med en "serie" med bur som kunne settes sammen og kombineres, slik som en kan med en del hamsterbur (ikke at hamsterburene er så fine, men det ser gøy ut). Med tuneller og diverse rom med ulik utforming. Så kunne en kjøpt og bygd ut etter hvert som en hadde penger til det :D
Sånn som det her f. eks.: http://mfrost.typepad.com/photos/uncate ... 7a81_o.jpg
Kanskje ikke så lett å vaske, da...men, men.

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Store bur, gjerne mest på høyden! Hadde vært kult sånn som Nelly sier med deler man kan sette sammen. :D Trenger alltid nye og kreative bur!
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Artig, jeg går produktdesign på vidregående.

Er en del flotte ilder bur man får kjøpt i USA, men svært lite/ingenting å få tak på her i Norge. Nå er jeg mer opptatt av at et bur er praktisk enn at designet er fancy, men et godt praktisk bur med et fancy utseende hadde vært noe :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg synes også det er vanskelig å finne det perfekte bur nå, med både fint design, stor plass og lett og rengjøre! Det hadde vært kult som Nelly sa, med sånn at man kunne kjøpe det størret :bravo: Med rør og sånt, bare mye større enn det på bildet for rotter da :geek:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Fantasifullt og stilig hadde vært hyggelig, men her er en rask praktisk ønskeliste fra rotteier:

* sprinkelavstand ca. 1 cm (11 mm er visst standard for en del riller?) siden dette kan brukes av rotter i alle størrelser
* store nok dører i front til at man kan sette inn STORE sovehus (type kaninhus) uten problemer, hvis buret er beregnet på mer enn to rotter
*sidedører i tillegg, store nok til å få inn 2 hender med en stor hanrotte i (mini-dør inne i en større dør har jeg aldri brukt...)
* toppdør hvis buret er så lavt at man kan bøye seg over det
* mulig å nå fra frontluker og helt inn til innerste hjørner av buret uten å leke slangemenneske inn gjennom luken
* dører som feller ned
* gitter horisontalt hele veien rundt
* flatt tak, helst med sprinkler
* avtagbare sprosser til å sette på tvers av buret (letter oppsetting av hengekøyer! Kan også brukes for å sette opp hyller)
* mulighet til å dele av store bur i høyden (med avtagbar hylle som kan ha åpning hvis man i stedet ønsker seg en ekstra etasje)
* hyller som faktisk går an å koble av uten å bruke en halvtime ekstra på burvasken (plast OK)
* bunnskuff 10 cm i stedet for lav bunnskuff + høye plastvanger
* større bur opp fra gulvet, hylleplass til 3 kg-poser med fór (luksusvarianten har låsbart skap med plass til rottemedisiner!)
* bunnskuff i metall
* pulverlakkert stål, men gjerne i brunt, grått eller sort
* tenk gjennom låseanordning for burdørene. Noen typer bli slappe med årene, slik at rottene kan presse opp døren innenfra...

Prøtte
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 18 Feb 2007, 14:01
Location: Fauske
Contact:

Post by Prøtte »

En perfekt kopi av Taj Mahal i naturlig størrelse. Vil ha!
Min hjemmeside: http://dimjumper.deviantart.com/

Hilsen Prøtte :rottehode:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Ferret Nation-burene er pene, synes jeg:
http://www.midwesthomes4pets.com/images ... /142wr.jpg

De er enkle og "elegante", og uten grelle plastbunner og slikt. Det negative med dem er for stor sprinkelavstand, og at man er nødt til å bruke fleece o.l. i bunnen i stedet for strø, ettersom det ikke er høye kanter rundt bunnen.

Venezia og Regina-burene er også pene, etter min mening.
http://img.photobucket.com/albums/v65/b ... nezia2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v65/b ... Regina.jpg
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja jeg synes Nation burene er fine, men dumt at det er lav kant og at sprinklene ikke er vannrette :|
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

MiljamJenta wrote:Ja jeg synes Nation burene er fine, men dumt at det er lav kant og at sprinklene ikke er vannrette :|
Ja, det er også dumt! Gir jo ikke like gode muligheter for klatring og innredning :S
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Tonje! wrote:Venezia og Regina-burene er også pene, etter min mening.
http://img.photobucket.com/albums/v65/b ... nezia2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v65/b ... Regina.jpg
Ja, veldig enig der! :) Har Regina buret selv, og er kjempe fornøyd med det meste! Enkelt og greit utseende, uten masse jalla farger og stæsj som ikke glir inn!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Jeg liker combiburene, men også de kunne vært utviklet i en mer praktisk rettning.

Combi buret har riktig sprinkelvidde og størrelse etter min smak. Men kunne med fordel hatt et par ekstra luker på sidene, gjerne litt større type. Samt en tanke større i lukene forran.

Burene til smågnagere må og bør ha behandlede sprinkler, gjærne med lakk, men da i farger som ikke skriker "knus meg!!". For meg ville sort, grå og en kombinasjon av jordfarger være flott. Ubehandlede sprinkler tar så mye lukt etterhvert at det setter seg permanent :x :spy:

Jeg kunne tenke meg en løsning hvor man enkelt kunne feste gjenger i hjørnene og sette inn en plate med god kant, for å dele av buret i to separate bur om det er ønskelig. Jeg gjør det med combien pr i dag, men det er mer "pompel og pilt" løsning. Dog jeg har hatt stor glede av den muligheten. Ikke alltid har man mange rotter, som krever så stor plass, eller så har man flokker som bør deles for husfredens skyld, da er det en super løsning og mulighet.

Jeg kunne også, som Matmor, tenke meg å få en skuff under, med plass til utstyr, strø og en egen medisinskuff med lås. Da slipper man å ha plastboks ved siden av til alle "nupperellene" sine.

Noen enkle avtagbare plasthyller ala jennytypen, bare en enklere patent med et enkelt klipse på system. Også firkantede plasthyller som kunne dekket 1/3 del av burflaten ville vært flott med klipspå system. Enkle å rengjøre.

Med andre ord, mange ønsker her. Kjærnen for min del er å komme til skikkelig, forhindre lukt, at det har bra fungsjonalitet, og til sist en farge til å leve med.

Lykke til, håper vi får se/bli fortalt om videre planer for super buret :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Post Reply