Forskjellig oppførsel på rotter fra forskjellige land?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Forskjellig oppførsel på rotter fra forskjellige land?

Post by Larm »

Er det noen av dere som har henter rotter fra Sverige og Danmark som har merket om de oppfører seg annerledes enn de rottene dere har fra Norge?

Jeg har hatt mange rotter fra Norge tidligere, og så kjøpte jeg Grevlus og Fnys som kommer fra Sverige. De har alltid vært ganske annerledes på flere måter. F.eks. så går de alltid mellom føttene og klarer alltid å komme seg innimellom føttene våre hver gang de er ute. Når vi går fra ett rom til ett annet og stopper opp, så sitter de mellom føttene våre hver gang. De har heller aldri vært redd for å hoppe ned fra sofaen eller andre høye steder. De bare går rett frem. De virker heller ikke lur og utspekulert som våre andre rotter. Det betyr ikke at de virker dumme. Fnys ser hver gang vi ikke har lukket igjen burdøren ordentlig og åpner denne med en gang. Vanskelig å beskrive, men de bare løper rundt over alt "vi går rett frem" og kommer opp til oss hele tiden.

Våre norske, flere av de, gjemmer seg når de skjønner at vi skal ta de inn igjen. De vil ikke bli fanget. Hvis vi har noe stående på bordet som de har lysst på hopper de opp og stjeler det med en gang vi går ut av rommet selv om de ikke har vist antydning til at de vil ha det når vi er der (spesielt guttene). De er også glad i mat og vil ha av oss hele tiden, men de gir seg etter en stund dersom de ikke får noe. Grevlus (og Fnys) gir seg ALDRI.

Bilal og Bethari fra Danmark har en annen oppførsel igjen. De vil overhodet ikke bli "fanget" når de går ute. Vi brukte lang tid på å lokke Bilal til oss, og hver gang vi fikk løfte og kose med ham, så fikk han en hasselnøtt (som han løp og hamstret). Han ble et "nøttemonster". Men han er ikke redd/skvetten for lyder eller høyder.
Bethari spurter over alt og har nå blitt en mellomting av norsk og svensk rotte.

Lurer på om det er en tilfeldighet at rottene mine har forskjellige særtrekk som er annerledes enn de andre avhengig av hvilket land de kommer fra, eller om det er noen av dere aandre som har merket forskjeller.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Søppel er jo fra Sverige, og hun har alltid vært mer modig enn Boss når det gjelder å hoppe fra buret til hyllen (langt), fra sofaen til bordet osv. Slik tørr ikke Boss med mindre det står nærmt hverandre.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg hadde enten Søppel eller søsteren hennes hjemme hos meg for å kurere en liten forkjølelse i ca 1 uke. (tror det var søsteren, men er ikke sikker). Hun fikk da gå i sofaen mens jeg hentet medisin. Det tok henne da under 3 sekunder å hoppe ned på gulvet :shock: . Alle andre rotter har brukt MYE lenger tid på å tørre dette, men hun bare hoppet rett ned uten å nøle, akkurat som Fnys og Grevlus. (Svensker :D )
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Litt OT, men hver gang jeg leser setninger hvor Søppel er involvert så tolker jeg det feil med en gang... :oops:

FEKS setningen: Søppel er jo fra Sverige :shock: :lol:
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hvis ikke jeg tar helt feil nå, så er det Imazo dere mener når dere nevner Sverige? Tror en da skal se på forholdene i stedet for land :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Ja, men de fra Danmark (Vanillarats) er også ganske annerledes enn alle de jeg har hatt før :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Men det er vel ikke fordi de er fra Danmark eller Sverige, må jo ha noe med genenen og sånt å gjøre? :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja det er nok mer sannsynlig, og de forskjellige oppdretterne :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja, det var det jeg tenkte. Om det er "proffe" oppdrettere eller ikke.. :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Karen--- wrote:Ja, det var det jeg tenkte. Om det er "proffe" oppdrettere eller ikke.. :)
Var ikke det jeg mente. Jeg mente at man sosialiserer jo rottene sine forskjellig.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja, selvfølgelig! Er jo det jeg mener, og om man har hatt kull før eller driver med avl og oppdrett profesjonelt. Jeg mente også at hvis det er trygge, gode rotter fra f.eks Sverige og Danmark(hvor det er ganske mange flinke oppdrettere, spesielt i Danmark som jeg vet om), da rotta muligens har en god stamtavle osv. Men har selvfølgelig veldig mye å gjøre med på hvordan man sosialiserer rottene også!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Kirameki
Stjeler mat
Posts: 79
Joined: 24 Mar 2008, 19:27
Location: Oslo

Post by Kirameki »

Jeg merker ingen større førskjell på rottene mine, har 4 fra sverige (ingen fra dyrebutikk da) og 2 fra norge. Selvfølgelig har de alla ulike personligheter, men bortsett fra det så er de like :)
Vega, Kummin, Timian og bruktrotten Stina <3

† Luna 13/11-2007 - 05/08-2009 <3
† Minerva 13/11-2008 - 05/11-2009 <3
† Manti 25/04-2008 - 19/02-2010 <3
† Karla 9/1-2008 - 5/3-2010 <3
† Bellatrix 13/11-2008 - 25/5-2010 <3

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Jeg tror ikke noe på det 8)

Derimot kan en merke forskjell på rotter fra forskjellige flokker.
Noen rotter har litt mer spesiell oppförsel, er töffere, mer nyskjerrige og flinkere til å klatre/hoppe. De andre rottene i flokken lärer seg fort å herme oppförselen.
Jeg husker godt et par gutter jeg fikk hjem, ca. 6 mnd. gamle, de var skikkelige akrobater sammenlignet med det jeg hadde. De hadde sikkert hatt en bra läremester i sitt tidligere hjem...
Min hunrotte Candella var en skikkelig cirkusakrobat og klattret på alt, de andre fulgte etter men skulle aldri ha funnet på det helt selv.
Når det gjelder å komme frem til en når de er ute så syns jeg det er helt individuelt, noen syns at jeg er morsommere enn å gjemme seg under sofan....andre syns tvert om.
Mange forskjellige personligheter, rottene i et nötteskall :D
Mvh. Ann E.

Post Reply