bebisåpe

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

S-T-B
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jan 2009, 20:59

bebisåpe

Post by S-T-B »

hei
i butikken har jeg sett sånn Natursan ekstra mild bebi såpe (flytende) og jeg lurer på om man kan bruke det på rottene
:?:
mvh

sondre 13 ÅR, Tarzan, Balder og lucky

min hjemmeside: (under oppbygging)

www.afokkaitryne.piczo.com

S-T-B
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jan 2009, 20:59

Post by S-T-B »

ingen som vet?
mvh

sondre 13 ÅR, Tarzan, Balder og lucky

min hjemmeside: (under oppbygging)

www.afokkaitryne.piczo.com

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja den kan du bruke, vis den er mild uten parfyme ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

S-T-B
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jan 2009, 20:59

Post by S-T-B »

ja den var uten parefyme :D
mvh

sondre 13 ÅR, Tarzan, Balder og lucky

min hjemmeside: (under oppbygging)

www.afokkaitryne.piczo.com

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Da kan du bruke den, men pass på så de ikke får noe i øynene og ørene, ikke vask hode dems ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Jeg syns nesten at da jeg har brukt såpe på rottene har de luktet mere senere (dvs. 1-2 dager senere), enn når jeg ikke har brukt det! Kanskje tilfeldigheter, men det har liksom skjedd hver gang... :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Også må du huske å vaske ut såpen godt! ;)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Vet at på ildere så blir det i hvertfall sånn om du vasker dem... Akkurat som om de overkompenserer for å få igjen sin egen lukt..
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Jeg har prövd både vanlig schampo, hundeschampo og grönnsåpe.
Har ikke merket noen forskjell på rottene...

Nå bruker jeg bare grönnsåpe, den må blandes ut om en vasker de under kranen og tar såpen rett på rotten.
Har en badekar så er det greit å ta vann i det og helle i litt grönnsåpe.
Husk at rottene er varmere enn oss så lunka vann kan bli for kaldt!
Jeg fyller i med litt varmere enn lunka vann, ikke mer enn at de kan stå på bakbeina....og la de "svömme" rundt i ca. 10 min.
Etterpå skyller jeg de godt under kranen og "vrir" av de litt vann. Så blir det frottétörking og smöring av halen! Glem ikke halen etter et bad, den blir lett törr!
Mvh. Ann E.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Grønnsåpe har helt feil pH for huden deres. Den er basisk i stedet for sur. Mange dyr vil tåle det, men rotter med sensitiv hud kan reagere på det, selv om man skyller godt av. To ting kan skje: den ene er at rottene blir mer utsatt for hudinfeksjoner, den andre er at de kompenserer med å produsere talg for å smøre huden.

Siden de fleste har såpe hjemme med mye gunstigere pH enn grønnsåpe ville jeg anbefale å bruke noe med pH lavere enn 5.
:rat:

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Matmor wrote:Grønnsåpe har helt feil pH for huden deres. Den er basisk i stedet for sur. Mange dyr vil tåle det, men rotter med sensitiv hud kan reagere på det, selv om man skyller godt av. To ting kan skje: den ene er at rottene blir mer utsatt for hudinfeksjoner, den andre er at de kompenserer med å produsere talg for å smøre huden.

Siden de fleste har såpe hjemme med mye gunstigere pH enn grønnsåpe ville jeg anbefale å bruke noe med pH lavere enn 5.
:rat:
Jeg har alltid fått höre at grönnsåpe er så gunstig om de f.eks har eksem, sår eller lignende.. (brukte det mye på hunder da jeg jobbet med det, mot f.eks eksem).
Jeg har fått bort ett sår på en hannrotte (Brage, bror til Mimer) med å bade han i grönnsåpevann. Ingenting annet har hjelpt... Det kom tilbake da jeg var på juleferie og nå etter noen omganger med grönnsåpen så er det på vei i rett retning igjen :D

Men du har sikkert rett, hva bruker du til dine "rottebad"?
Mvh. Ann E.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg tenkte jeg skulle finne et skikkelig svar på dette i steden for å bare repetere hva en av kollegaene mine som ble sendt på smådyrkurs fortalte da hun kom tilbake. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort, og svaret ble ikke helt som jeg hadde tenkt - men da lærte jeg noe i dag også :sol:

* Kollegaen min fortalte at hun hadde fått vite at hunder, katter og gnagere hadde lavere pH i huden enn mennesker, og at man burde bruke intimsåpe på dem. Derfor har jeg brukt det.
* Diverse forståsegpå-sider på internet sier noen ganger at hunder og katter har høyere pH i huden enn mennesker, og andre ganger at den er lavere! De reklamesidene jeg fant som faktisk oppga pH på produktene, sa imidlertid at pH i hundesjampo skulle ligge på ca. 7,5. Det er lett basisk.
*Om sider fant jeg en artikkel som omhandlet pH i rottehud. Den endrer seg kraftig i dagene etter fødsel, og jeg klarte ikke å finne tilsvarende målinger for voksne rotter. Men i alle fall, denne artikkelen ser ut til å vise at pH i rottehud ligger nokså midt mellom 5 og 6 hos 5 dager gamle rotter.

pH mellom 5 og 6 tilsvarer pH i mange sjampoer for mennesker, og i skånsomme håndsåper. Det er nemlig omtrent samme pH som mennesker har på huden. Uparfymert såpe eller sjampo med pH 5.5 høres da ut til å være bedre enn intimsåpen, som har pH 3,5-4.

Grønnsåpevann er bra mot enkelte bakterielle hudinfeksjoner - det brukes jo også på verkefingre hos mennesker. Men det er ikke generellt bra for huden. Ellers ville det stått grønnsåpe til håndvask på mange institusjoner rundt omkring. Det er jo billig stoff... Grønnsåpe er godt over på den basiske siden, og ikke gunstig når rotter tydeligvis har samme pH i huden som mennesker. Deres hudbakterier lever også best under normale pH-forhold. Hvis pH avviker svekker det den naturlige bakteriefloraen, som faktisk hindrer oppvekst av mindre gunstige bakterier, og eventuelt sopp. Grønnsåpe fungerer når det først er en infeksjon i et sår, fordi den svekker alle bakterier, og fordi de "slemme" bakteriene likevel har tatt over plassen til dem som skulle ha vært der. Ved å redusere bakteriemengden i såret gis bakteriene fra friske hudområder i nærheten en sjanse til å kolonisere såret og gjenopprette forsvaret. (Det er ikke noe som heter et sterilt sår.)

En del rotter har problemer med for høy fettproduksjon, som skaper grobunn for sopp. Soppen kan gi lokal irritasjon med flass og sårhet/kløe ("seborreisk eksem"). Grønnsåpe irriterer huden og kan gi enda sterkere fettproduksjon. Det er en viktig tilleggsgrunn for at jeg ikke anbefaler grønnsåpe til bading av rotter, og spesielt ikke til hanner.

Som til mennesker kan man ha nytte av grønnsåpevask av infiserte sår (men ikke bade hele rotta i det.)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har brukt grønnsåpevann (grønnsåpe utblandet i vann) til rensing av betente sår med stort hell både til rotter og hamstere. Det er også dette jeg bruker når jeg vasker burene.
Dersom jeg har hatt behov for å vaske en av rottene, noe som er svært sjeldent, har jeg enten brukt rent vann, eller Asan såpe (mild underlivssåpe til mennesker).
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kriwin
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2007, 00:47
Location: Tromsø

Post by kriwin »

Dette er en ting jeg stusser veldig over: Av og til får jeg følelsen av at noen vasker rottene sine slik de vasker unger. Rotter trenger ikke å vaskes, det klarer de fint selv. Har aldri vasket noen av rottene mine. Selvfølelig hvis de skulle få tak i en smørpakke og rulle seg rundt i den må man jo hjelpe litt til men i utgangspunktet synes jeg ikke man skal drive og vaske rotter.
R.I.P. Bianca, Dr. Jekyll, Ms. Hyde, Honey, Luna, Gaia, MayDay og Jinx

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg har aldri vasket en rotte, har bare vasket haler, for der vasker de seg ikke selv :akt:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply