Diverse spm. øyerusk, ha rotter utendørs

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Gjeva
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Jun 2009, 06:42
Location: Bærum

Diverse spm. øyerusk, ha rotter utendørs

Post by Gjeva »

Har et par generelle spørsmål ang. mine to hanrotter på et sted mellom 2 og 5 mnd som jeg har hatt i 3 mnd eller noe.

Den ene av de blør (?) plutselig ut av øynene, litt.. Ikke alltid, men plutselig så har tenkt kanskje den klorer seg eller noe? Lagt merke til dette nå i det siste. Skylte øynene med noe øyebad til hund og katt de gav med i dyrebutikken

Og når det gjelder den samme, er det noe spesielt man bør gjøre med nakenrotter eller noe? Sånn... Smøre dem inn med fuktighetskrem eller noe :p

Den andre av rottene er tilsynelatende helt blind (albino). Noen erfaring med blinde rotter? Har merket den er litt forsiktig av seg, men ikke noe mer.

Den ene (nakne) hadde diare.. Det er vel ikke noe spesielt dersom det ikke vedvarer?

også siste.. De er utrolig tamme disse to, så har begynt og ta dem med ut i gresset og la dem løpe rundt mens jeg sitter med andre ting, men passer på. Enten så bare snuser de rundt eller så løper de mot meg og skal klatre oppover beinet mitt liksom... Er dette av frykt, liker de ikke være ute på åpen slette? Hvordan er det med å la dem gå fritt med andre ord, utendørs...

Gjeva
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Jun 2009, 06:42
Location: Bærum

Post by Gjeva »

Å ja, jeg har hatt rotter tidligere i ca 4 år for 2 år siden. Hadde ikke noe problem med 4 stk da, så tenkte ikke på allergi når jeg skaffet de jeg har nå, men nå er jeg faktisk allergisk mot rottene.

Siden jeg merket det så fort bestemte jeg meg å fortrenge det litt og "leve" med det. Det er sånn at jeg kan få litt tette luftveier (tror det er rottene hvertfall), rennende nese og øyne og slike hvite blemmer der klørne deres har herjet så vidt.. En gang etter jeg hadde tatt på dem og deretter i øyet mitt hovnet det rett og slett opp! :smack:

Har jo hatt dem i 3 mnd, så det har jo funket og jeg har virkelig ikke lyst til og gi dem fra meg siden jeg aldri har hatt sånne hundelignene rotter :P

Finnes det noe allergimedisin? Legen min sa liksom ikke noe konkret da jeg spurte... Og hvordan funker dette i såfall? Ville dere gitt vekk rottene pga dette?

Midnight-Galaxy
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 25 Jan 2009, 23:52
Location: Kongsberg

Post by Midnight-Galaxy »

kjøp deg zyrtec eller cetrizin ;) jeg er allergisk mot støv og det meste annet. 1 tablett om dagen holder dette i sjakk :D jeg får de på blå resept da, så får 100 av gangen ;)
*Linda*


Image

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Den rotta som "blør" ut av øyet blør nok bare phorphyrin. Det er et stoff som ligner på blod, siden det blir rødt i kontakt med oksygenet i luften. De kan utskille dette stoffet ved stress, forkjølelese eller annen sykdom. Det kan også være noe med hår som gror innover på fuzz rotter. Fuzz rotter blir nesten helt nakne, men de har værhår. Nakenrotter er helt nakne, og litt mer uvanlige.

Nakenrotter har mye lettere for å få sår og for å fryse. Du må være ekstra påpasselig hvis nakenrotta får sår, og kanskje passe spesielt på at den andre ikke har så skarpe klør. Hvis nakenrotta får harde skorper, kan du kanskje smøre den inn med en mild fuktigskrem.
Du må også være ekstra påpasselig med at det er varmt nok for den rotta. Helst mellom 20-22 grader, og plasser den kan legge seg inni og varme seg som feks. en hengekøye med lommer.

Albinoer har som oftest veldig dårlig syn, uten at de trenger å være blinde. Blinde rotter kan ofte klare seg nesten like godt som seende, da lukt, følelse og lyder er viktigere for rotten enn synet.

Som du sier, diare er ikke farlig så lenge det ikke vedvarer lenge. Du kan evt. gi den en teskje biola i noen dager fremmover, da det balanserer bakteriefloraen i mage og tarm.

Når rotten hopper opp å benet ditt kan det godt være fordi de er redde for å gå på åpne steder, men da betyr det jo også at de er trygge på deg
:D
Husk at når du tar med rottene ute bør det være over 20 grader, vindstille og du bør ha de i skyggen :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Albinorotter (de med røde øyne) er ekstremt vare for lys, jeg tror ikke jeg ville tatt min albino med ut. I eksperimenter med rotter, der dyra kunne velge selv hvor mørkt de likte å ha det i rommet, så valgte de en lysstyrke som tilsvarer "tussmørke", altså så mørkt at et menneske ikke ville klart å f.eks lese en bok i den lysstyrken. Rotter er nattdyr og de fleste av dem føler seg utrygge utendørs i dagslys, spesielt i åpne områder. Hvis du på død og liv må ha de med ut; putt de innenfor gensern din.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det burde ikke være noe problem å ta med en albino rotte ut så lenge den får skygge, har et mørkt sted å trekke seg tilbake til, og temperaturen er passe. Rotta velger jo selv om den vil ut av sovehuset med hodet i mer eller mindre mørke, eller sitte slik at den kan ta inn mer av verden.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Matmor wrote:Det burde ikke være noe problem å ta med en albino rotte ut så lenge den får skygge, har et mørkt sted å trekke seg tilbake til, og temperaturen er passe. Rotta velger jo selv om den vil ut av sovehuset med hodet i mer eller mindre mørke, eller sitte slik at den kan ta inn mer av verden.
Det var det jeg mente med å stikke den innenfor genseren ;) Jeg gjør det samme med mine rotter; de får sitte innenfor en halvveis åpnet hettegenserjakke, og velge selv om de vil bare stikke hodet ut, klatre opp på skuldra eller trekke seg helt tilbake inn i genseren. Siden vi ikke helt kan vite hvordan dyra oppfatter verden rundt seg synes jeg det er viktig å gi dem et valg.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply