Kul på magen...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Kul på magen...

Post by Maxtine »

Den 2 år og 2 mnd gamle rotta vår har fått en kul på magen... Har bestilt time hos veterinæren imorgen kl 17, men sitter her med helt angst i hele kroppen....
Trenger litt fakta på bordet... En venninne av meg driver å sier at det er liten sannsynlighet han vil overleve narkose og sånt.. Er ikke spesielt betryggende å høre... :(

Tenker på alt mulig rart, fettkul, kreftbyll, svulst... Elsker dette dyret mer enn noe annet, er villig til å strekke meg langt å betale ganske mye for at han skal bli bra igjen..

Kunne jeg få noen andres erfaringer her med kuler og operasjoner på rottene sine? :bleh:
Dette blir første operasjonen til Hallis... Aner ikke hvordan det går til eller hva dyrlegen gjør..
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kul på magen...

Post by Matmor »

Hvis han ellers er i fin form uten luftveisinfeksjon og han får mest mulig skånsom narkose har han brukbare sjanser til å tåle en operasjon. Jeg håper han har noe opererbart! Men du bør også forhøre deg om hva slags erfaring veterinæren du bruker har med operasjoner på eldre rotter, og hva slags narkose h*n gir. Vi krysser poter og fingre :rat:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kul på magen...

Post by wollf »

gass er bedre enn sprøyte

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Kul på magen...

Post by Maxtine »

Han har hatt mange opp og nedturer med pusten, mange antibiotika kurer. Hører ingen piping i pusten hans nå, så håper det går... Skal be om gass istedenfor sprøyte. Kulen er ganske myk, som et slags organ.

Vi har en fast dyrlege vi bruker, Hanne Kure i Rygge, men har aldri operert noen dyr hos henne før. Virker som om hun har god peiling på kirurgi hvertfall.
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Kul på magen...

Post by Radney »

En myk kul tyder vel på jursvulst mens en knudrete kul kanskje er kreft om jeg ikke tar helt feil. Vil på det sterkeste anbefale gass ved operasjon.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Kul på magen...

Post by Jasmin »

Har fulgt med her :goofy: Og vil bare ønske deg og den lille tassen din lykke til.Får håpe alt går bra :cheer:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Kul på magen...

Post by Maxtine »

Dro til vetrinæren idag istedenfor pga jobb. Han har visst lungebetennelse, så det må fikses først før vi tenker på noe operasjon.

Hun så veldig kjapt på kulen og sa det var kreftsvulst (eller byll, husker ikke helt, hadde så mye tanker i huet), og at om den fjernes kommer den mest sannsynlig tilbake igjen. Hun skulle også ta røntgen av han før operasjon for å sjekke om det hadde spredd seg til lunger. Men operasjonen kom ikke til å koste mer enn 600 kr, så jeg er mer enn villig til å gi det en sjanse og håpe på det beste... Så lenge han ikke har noen smerter eller plager bare, og det ser hvertfall ut nå som om han har det helt fint. Hopper, løper, spiser, drikker og sover.
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Kul på magen...

Post by Radney »

Håper alt går bra og at han blir kvitt lungebetennelsen fort. Lykke til.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Kul på magen...

Post by Maxtine »

Da har vi vært gjevnlig hos dyrlegen og fikk høre idag at lungene hans er helt bra igjen! :cheerful: Han fikk siste antibiotikasprøyta idag.

Vi har avtalt operasjon til onsdag så vi får fjerna kulen. Hun er visst veldig erfaren på akkurat det punktet. Hadde visst fjerna kuler som nesten var større enn rottene, og det hadde gått uten problemer ifølge henne. (Hallis sin er på størrelsen med en liten klinkekule) Forhørte meg også om bedøvningsmetoder hun bruker og hun bruker en miks av både sprøyte og gass siden de aller fleste smådyr holder pusten når de får gass.
Vet ikke hvordan dette er med rotter, noen innvendinger og erfaringer fra andre her hadde vært greit! :)


Jeg har også opplevd veldig mange positive opplevelser med Hanne Kure mens jeg har vært der. Det er tydelig hun er veldig glad i rotter og bryr seg masse. Jeg føler meg ekstremt trygg med dyrene mine når jeg er der. :)
Men størst var overraskelsen da jeg spurte henne om smitte fra mennesker til dyr, siden jeg er så forkjøla for øyeblikket. Da forklarte hun og ga meg et hefte fra NTF for mer informasjon. :giggle: Opplevde jeg som veldig positivt!!
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Kul på magen...

Post by Radney »

Så flott at lungene er bra. Når det gjelder narkose i form av sprøyte eller gass så vil jeg aldri la mine rotter få sprøyte da rotter er så små dyr at du ikke er garantert at de vil våkne igjen. Det er vel forsåvidt ingen garanti med gass heller, men det er en mer skånsom måte for rotten. Tiden den bruker for å komme seg etter narkose er også betydelig kortere enn med sprøyte.

Utrolig bra at vetrinæren har brosjyre fra NTF liggende :jepp:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kul på magen...

Post by tantepose »

Veldig enig!!!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Kul på magen...

Post by Maxtine »

Hva er deres tanker med det at de kan holde pusten for gassen? Kan rotter også gjøre det?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Kul på magen...

Post by tantepose »

Det forsøker de kanskje,men det er jo begrenset hvor lenge. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Kul på magen...

Post by Maxtine »

Tenkte at siden Halvorsen jo er så rolig og slapper av så fort man stryker han over hodet eller ryggen burde han ikke trenge stresse så mye.. Får man være med når rottene bedøves?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Kul på magen...

Post by Lyngrottene »

Jeg har operert både rotter og hund hos Kure, og det har alltid gått bra iallefall ;-) bare be om og få en "oppvåkningssprøyte" etterpå, eller så er de gråggy lenge :-D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Post Reply