Vanskelig =(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Vanskelig =(

Post by § RatGirl § »

Uff, nå merker jeg at det går nedover for Tequila :( Hun har gått ned i vekt og har nå to "klumper", hun har oppført seg helt fint og har ikke vært plaget eller hatt det vondt før, men nå tror jeg hun begynner å få luftveisinfeksjon også :( Det er så vanskelig og vite at jeg må gå til dyrlegen med henne å aldri få henne hjem igjen.. :cry: Tørr på en måte ikke, men vet jo at jeg må.. :cry: Tequila er den rotten jeg har fått mest kontakt med og som har delt 2 år med meg. Problemet er jo nå at da blir lille Diddi helt alene :(
Når burde jeg gå med henne? Når jeg ser at hun ikke har det bra i det hele tatt? Får hun har det ganske bra ennå, spiser og drikker og er ute av buret. Men hun er jo 2 år og har to "klumper".... vanskelig :cry:

Guest

Post by Guest »

Du kjenner jo henne best, så det må være opp til deg å avgjøre når det ser ut som om hun lider. Dersom hun fortsatt er oppvakt og nysgjerrig, spiser godt, og ikke ser ut til å ha vondt, så synes jeg det er feil å avlive henne...

Men jeg vet ikke selv hvor flinke/villige rotter er til å skjule smerte og om det er sannsynlig at hun har det verre enn hun gir inntrykk av, noen andre kan kanskje svare på det?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

de fleste rotter går ned i vekt med alderen, men hvis du vil rotta det beste syns jeg du skal ta henne med til dyrlegen og i samråd med ham avgjøre om det er nok, eller om hun skal få bli med hjem en stund til.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Hvis du kjenner rotta di godt, vet du nok egentlig innerst inne om hun har det vondt eller ei. Skal ikke uttale meg om hva du skal gjøre med din rotte, for det tror jeg du egentlig vet best selv. Du kjenner hennes vaner, hennes lyder, hennes måte å være på når rotta er frisk. Du ser forskjellen om det da er en forskjell fra slik hun pleier å fremstå og slik hun er nå. Hvis du vurdere dette sammen med matinntak og drikkebehov og vekttap, så har du svaret på om du trenger et dyrlegebesøk.
I tillegg til dette tror jeg at man må være veldig bevisst på at det kan gå så veldig veldig fort med slike smådyr. Ei rotte kan ha det helt fint nå i kveld, men i morgen være veldig dårlig. Ikke for åvære ubehagelig eller skremme, men det er mange som har opplevd hvor fort ting kan gå. Samtidig kan jeg også fortelle at vår eldste rotte, snart 3 år, har nettopp vært forkjølet. Pustet tungt og var ganske sliten et døgns tid. Så var hun frisk igjen.
Konklusjon: Følg godt med hele tiden! Kanskje behøver du ikke gjøre noe akkurat nå, men plutselig må du! Kos deg kraftig med henne så lenge du kan! Lykke til!
mvh

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Takk for gode råd! Jeg tror jeg får ta henne med til dyrlegen hvis vi skal med hunden vår denne uken. Uansett hvis hun blir dårligere så tar jeg jo henne med uavhengig av hunden vår. :wink: Det er jo ikke helt sikkert at hun må avlives heller. Så jeg får følge med å se hvordan det går! :(
En ting: Hvordan merker man at rotta er blind eller ser dårlig? Har en lite følelse at Tequila ser dårligere kanskje til og med blind?! Rotter har jo så mange sanser, så er det ikke sånn at det er ikke sikkert at du merker at rotten er blind? Eller er jeg helt ute å kjører? :wink:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har hatt det samme problemet, jeg synes det er vanskelig å bli sikker på om en rotte ser dårlig eller ikke, for de er så flinke til å lure oss ved å bruke de andre sansene sine til å "se" med. Jeg tror den beste måten å avgjøre det på er å sammenligne hvordan hun har vært før, med hvordan hun er nå. Beveger hun ser mer forsiktig, virker hun mer usikker, bruker hun lengre tid på å vurdere ukjente objekter? På den annen side - alle slike tegn kan jo også bare tyde på at hun generelt er blitt gammel.

Når det gjelder avlivning eller ikke så synes jeg faktisk det er bedre å ta dem litt for tidlig enn litt for sent, når du ser at det går bare en vei. Jeg har ventet litt for lenge med et par av mine, og det er ikke en god følelse å sitte igjen med etterpå. Problemet er at vi sjelden innser at det har gått for langt før det faktisk har gått for langt, fordi vi er jo så glade i disse små, og vil så gjerne håpe og ønske det beste. Vi sitter vel ofte og venter på et lite mirakel. Dessverre kommer det sjelden.

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Enig i dette med avliving, Heidi. Det handler om å erkjenne hvordan ting EGENTLIG er.
mvh

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Heidi wrote:Jeg har hatt det samme problemet, jeg synes det er vanskelig å bli sikker på om en rotte ser dårlig eller ikke, for de er så flinke til å lure oss ved å bruke de andre sansene sine til å "se" med. Jeg tror den beste måten å avgjøre det på er å sammenligne hvordan hun har vært før, med hvordan hun er nå. Beveger hun ser mer forsiktig, virker hun mer usikker, bruker hun lengre tid på å vurdere ukjente objekter? På den annen side - alle slike tegn kan jo også bare tyde på at hun generelt er blitt gammel.
Jeg har lest et sted at rotter begynner å 'vugge' med hodet når de ser dårlig for å kunne fokusere bedre. Har hatt rotter som har gjørt det og la tidlig merke til at de hadde dårlig syn. Ble lett skremte når jeg ville løfte de fordi de ikke såg hendene mine før jeg rørte de.
Hilsen!
Rose

B.L,

Post by B.L, »

De vugger også med hodet for å avgjøre avstand.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Godt poeng der Heidi. Jeg får ta henne med denne uken og se hva som skjer. :( Det håpet for et lite mirakel er her ja.
Jeg tror ikke Tequila er blind, men det kan godt være at hun ser dårligere! Skal studere henne nærmere idag. Jeg studerte henne litt i går og da så jeg at hun beveger seg ganske tungt og sakte, og hun er bare en runde på gulvet før hun går inn i buret og sover igjen. Finner flere og flere ting som veier får et vetrinær besøk. Så jeg for vel innstille meg på å la henne slippe snart. :cry: Da får hun iallefall det bedre oppe i regnbuebroa på de evige ostemarker sammen med Chiquita og alle andre savnede rotter. :leftrat: :sol: :rightrat:

Nemi

gjør vondt!

Post by Nemi »

det er ikke noe godt å måtte avlive en rotte! forrige min blei syk i en helg, så det gikk alt for lang tid før jeg fikk avlivet henne... sliter med det enda...

og nå er min andre rotte (har fått to nye i mellomtiden da) gammel og skranten... hun er blind (dette merker jeg ved at hun ikke løper rundt, bråstopper foran ting og ser meg ikke. men de klarer seg fint hvis de bare er blinde)og har nok litt igjen etter mellomørebetennelse. og i forrige uke merket jeg luftveisinfeksjon-lyd da hun pustet.. ringte dyrlegen i går, og har time i kveld.

har ikke hørt noe til luftveisinfeksjonen i dag, men det er mye bedre å gjøre det tidligere enn å vente for lenge. tenk på at det er bedre for rotta å ha et godt liv. ikke lide på slutten. du har vært flink med din, og det er fint for henne å slippe mer. som det blei sagt, de blir plutselig veldig dårlige, og det er ikke noe godt for de.

men det er Nemi som er den første rotta mi, jeg har best forhold til henne og jeg har hatt henne i 1,5 år. hun hadde det ikke noe særlig bra før jeg fikk henne. det gjør kjempevondt å måtte avlive henne, men det er jo det beste nå...

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg føler veldig med deg Nemi :cry: Jeg skal til dyrlegen på fredag :cry: Men det er godt å vite at hun har levd et langt og flott liv og at for henne så er det bare deilig å sove, hun får det jo mye bedre. Men så er det vi som sitter igjen da.. :cry: Håper det går bra med deg.

Nemi

ratgirl

Post by Nemi »

hvordan går det med deg nå da? jeg har det da greit.. men var helt jævelig å være hos dyrlegen! hun fikk bedøvelse først da, og det likte hun ikke. så sovnet hun, og dyrlegen skulle sette giftsprøyta... satte den i hjertet da. og da protesterte Nemi, enda hun "sov".. så blei magen da. leser du dette før du er hos dyrlegen, krev bedøvelse og ikke noe i hjertet!

det er jo bedre for henne å få slippe ikke sant. og du har gitt henne et veldig fint liv med masse kjærlighet! men det er så utroooolig trist! er jo såååå glad i disse smådyra! jeg satt og strigråt hos dyrlegen...

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg skal dra nå snart :cry: Sist jeg var der så avlivet jeg Chiquita, så vet akkuratt hvor jævlig det er! :cry: Uff, jeg må gjøre istand reiseburet og sånt nå. Men det hjelper og tenke at det er bedre for henne å slppe nå enn å lide mer. Hun får det bedre enn meg iallefall! :cry: Er helt skjelven nå, virker helt uvirkelig! Nå vet jeg det på forhånd, det gjorde jeg ikke sist. :cry: :cry: Det værste er når de er helt slappe og du holder dem i hånden, men jeg syntes det er fint å kjenne hjerte mot hånden min. Sist var jeg der ikke når hun avlivet, og vet ikke om jeg gjør det nå heller. Hun dyrlegen setter heldigvis ikke i hjerte! Nei nå må jeg gjøre meg istand :cry: :cry:

Locked