Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by Vicky »

Jeg kommer hjem Fredag ettermiddag, og finner min kjære Loke liggende på peishylla full i blod!
Min første tanke var at noen måtte ha angrepet ham. Han var rød i nesten hele ansiktet, øynene var hovne, og hendene hans var bare gris. Det gikk ikke an å se neseborene hans engang!

Jeg ser først etter at alle rottene er tilstede, og at Pøbelen er i buret sitt (alene han). Alle viker like lykkelige som vanlig, bortsett fra Loke, som det uten tvil er noe galt med.
Jeg tar han med inn på badet, sjekker ham, og vasker bort det verste griset og han blir mer "oversiktelig".
Han er slapp, og henger i hendene mine, MEN ingen ulyder!!!

Jeg ringer vet, og får komme inn med ham med det samme. Uheldigvis er ikke "rottevet" tilstede, og han blir undersøkt av en annen.
Hyggelig kar, men kan ikke fortelle meg mer enn jeg allerede vet. Jeg får selv lytte på ham, men jeg kan ikke høre noe, bortsett fra litt snuelignende lyder ytterst i nesen hans. Puster fint, om litt tungt.

Fredag måren var han helt normal, nysgjerrig som vanlig og spiste god frokost. Pelsen var flott og han popper øyne noe han blir tatt på. Han er den som dytter hodet under hånden din for å bli strøket på.

Han går nå på Viranor (si Fredag), og ser litt bedre ut, men jeg er redd fordeom. Jeg satt ham i eget bur etter vi hadde vært hos vet, og er fremdeles alene.
Jeg ser han spiser litt, drikker mye. Vekten har gått fra 508g til 482g i dag. Håper han skal bli bedre :sadpace:

Jeg får ikke tak i vet denne uka pga kurs dager, og ferie. Har ringt land og strand rundt for å finne noen som kan si meg noe mer, men kommer ingen vei akkurat nå :trist:

Som sagt, så virker han bedre, men jeg ville så gjerne vist hva som plaget ham.
Sist Tirsdag ble han introdusert for 3 nye guttebarn, noe som har gått strålende. Det er ikke første gang han blir introdusert for nye heller, men kansje han sørger? Han var bestevenn med Pompis som døde for 13 dager siden..

Han er også alfa, en rolig og stødig en. Ellers kan jeg ikke finne noe utenom som kan ha stresset ham, han står i det samme buret som han kom til for ca 1år siden, maten, kosen, vennene hans er det samme.
Han er 16mnd gammel nå, men en sterk og stødig butikk kjøpt gutt som aldri har vært syk.
Skikkelig god gutt, som jeg hadde så lyst å avle på om noen mnd om han holdt seg frisk... der røyk den drømmen :trist:

Men uansett, lille gode Lokegutt, jeg skal gjøre mye for at han skal bli bra igjen, men jeg vil gjærne høre hva dere tenker om dette..?

Har aldri opplevd et slikt brutalt tilfelle av porfyrin, og jeg finner ikke ut hva som kan være årsaken..
Han sover mye, men blir veldig glad når jeg kommer med hånda inn i buret og han vil komme ut med det samme. Men han vasker seg ikke som før, har litt bustepels, og matinntaket må nøye observeres!

Litt messy dette her, men trenger råd. :sadpace:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by sanca »

Uff, dette høres ikke mye greit ut. Jeg har ingen erfaring overhodet, så skal ikke prøve å gi deg råd, bare lufte et par tanker som slo meg nå da jeg leste. Jeg synes det høres ut som om han har smerter. Har du lest denne? viewtopic.php?f=37&t=14260

Og når du sier han drikker mye tenker jeg muligens i retning noe med urinveiene, eller kanskje diabetes (kan rotter få det?!)
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by tantepose »

Pass på at han har en god,lun tørr sengeplass,og får nok drikke og bløt mat,som babygrøt.Agurk er lurt dersom han liker det,og kokt eggeplomme klemt med litt vann.Så er det å håpe at kuren,som jeg håper er lang nok,virker!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by Woodgirl »

Ble litt forvirret av teksten så jeg fikk ikke helt med meg om han pleier å stå alene eller om du har satt ham alene pga dårlig form? Hvis det siste er tilfelle ville jeg nok satt ham tilbake til burkameratene sine. Jeg har opplevd ofte at rottene mine sturer fælt hvis de må være alene, selv ved sykdom. At det å ikke kunne være sammen med burkompisene sine gjør de triste.
Ikke lett for en veterinær å finne ut hva som er galt når det ikke er noen lyder. Er pusten hans normal? (puster han raskt og overfladisk?)
Jeg har hatt en rotte som plutselig kunne få mengder med porfyrin. Den var ikke syk,det bare så feyktelig dramatisk ut. Akkurat som om det hopet seg opp...av en blokkering i tårekanal eller noe,forså å løsne. Da kome det myyye.
Kjøp Nestle barnegrøt. De har fått noen nye nå som er poppis. Sånn 6mnds grøt. Banan og bringebær etc.
De blander man bare med lunkent vann. Da får de i seg endel væske også.


Lykke til med gutten.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by Vicky »

han døde for 1 1/2 time siden... :sob:
kl 9 gjorde jeg som woodgirl sa...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by tantepose »

Så trist! :cry2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by Woodgirl »

Huff,så uendelig trist. :sadpace:
Håper ikke du føler han døde fordi du satte ham inn til burkameratene sine igjen. :oops:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by Tonje Lenore »

kondolerer så masse :sorry:
stor klem til deg :armeklemmer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by tantepose »

Godt han døde sammen med vennene.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by Vicky »

Nei, for all del woodgirl. Jeg vurderte det selv i går, men ventet en dag ekstra.
Jeg har gjort alt, og kan ikke si annet enn at jeg trodde og håpet at jeg gjorde alt riktig!
Veldig vanskelig situasjon dette, har aldri opplevd lignende.
Han blir sendt til obduksjon, så får vi se!

Takk til alle!

utmeldt

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by utmeldt »

Uff så trist, Kondolerer så mye :trist2:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by WillyWonka »

Kondolerer så mye...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by Jasmin »

Kodolerer :grine: :kisses:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Porfyrin... det verste tilfelle jeg har sett!!!

Post by torasrotter »

Kondolerer :(
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply