Nedsatt kontroll over forben.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Nedsatt kontroll over forben.

Post by Mocka »

Hei hei alle sammen

Min kjære Samba har begynt å oppføre seg rart i det siste. Hun klarer ikke holde maten sin med armene lenger. Hva kan dtte komme av? Hun er en smule overvektig, men tror ikke at det kommer fra det. Tar imot alle slags råd og svar med takk:D

Mvh Monica

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

hun går også rart. virker som at det er noe med fingrene+

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Kan rotter ha leddgikt tro? :hm:

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

aner ikke :?

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Skader i fingrene??
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det første du kan gjøre for å snevre inn diagnosen, er å finne ut om forbena er vonde eller ikke. Hvis de er hovne og smertefulle, er det ikke usannsynlig at det dreier seg om leddgikt. Hun kan selvsagt ha vondt i labbene eller bena av andre årsaker. Men leddgikt er ikke en helt uvanlig sykdom hos rotter, spesielt ikke etter 18 måneders alder.

Hvis den har vondt i øvre del av ryggraden eller i overarmene, kan det også være vanskelig å få i seg mat.

Ellers kan både infeksjoner på sentralnervesystemet og svulster gi koordinasjonsproblemer. Da har den sannsynligvis ikke vondt i potene., men den kan få andre symptomer fra nervesystemet.

Foreslår at du sjekker om den har vondt, skjemmer bort rotta med mat den ikke trenger å holde i hendene (grøt og mos), plasserer den slik at den ikke trenger klatre - og kontakter veterinær senest mandag (hvis du ikke ser bedring).

Inger

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

tusen takk. Det virker ikke som at hun er hoven eller har noe vondt i labbene. Jeg har allerede sjekket etter svulster på jenta mi og fant ingen ting på overflaten. Hun er 2 år i juli. Hun er også generelt slapp, øynene er smale og pelsen er litt pjuskete. når hun spiser bruker hun ikke potene men "albuene" og "underarmen". Eller så trykker hun hodet ned i underlaget for å fa tak på det. Selvfølgelig skal dyrlegen kontaktes, men det er dessverre få dyrleger som er oppe i helgene her i nærheten. Skal ringe på mandag og bestille time.

margrethe

Post by margrethe »

Huff dette hørtes ikke bra ut. Dette minner litt om en rotte jeg hadde som fikk hypofysesvulst. Han klarte ikke bruke forbena når han spiste. Han fikk også litt balanseproblemer. Har din det? Rotter med hypofysesvulster blir ofte stive i forbena. Men selvfølgelig kan det være noe annet.
Jeg avlivet en rotte i forrige uke, pga slapphet, pjusk pels og problemer med og spise og smale øyne. Hun var gammel og jeg følte at her var det noe alvorlig, så jeg lot henne slippe.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Tommy hadde noe av de samme symptomene, og det var hypofysesvulst (berører nervene).

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Hun går iltt rart. litt til siden liksom, så det kan godt være at hun har en sånn svulst. Kjenner man det utenpå? Skal til dyrlegen i kveld.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hypofysen er en bitteliten sak godt beskyttet i hjernen, så du vil ikke kunne se noen fysisk svulst og jeg tror dessverre ikke at det finnes noen måte å fjerne den på. Les Eirin sitt innlegg her: viewtopic.php?p=27032#27032

Lykke til i kveld, håper det går bra.

Post Reply