Rotta som aldri blir 100% frisk..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Rotta som aldri blir 100% frisk..

Post by Cams »

Ene hannrotta mi (2 år gammel) har lenge hatt problemer med øyet. Vi har tatt ham til dyrlegen i sommer, fikk renset såret, pencilin...
Og nå er vi på'n igjen. Han fikk en klump med væske over øyet på fredag, og nå som han har klort det opp, så ser man et dypt kutt. Akkurat sånn som det var før.

Og jeg skjønner ikke hva dette kan være.. Dyrlegen sa bare at det var et lite sår som ikke har leget seg, men når det skjer om igjen og om igjen, samme sted?


så nå lurer jeg på hvor mye "vits i" det er å bruke 400 kr på dyrlegebesøk i fremtiden, og pøse inn masse pencilin annenhver måned. Han er tydeligvis plaget av dette og vasker seg hele tiden.


Men så kommer det andre dilemmaet - jeg har jo broren hans også. Han vil jo bli helt alene, ettersom det ikke er et tema å kjøpe fler rotter nå.
Broren har også fått en liten kul på siden av magen som jeg mistenker for å være en byll av noe slag. Den har ikke vokst på flere måneder, og han virker ikke plaget av det, derfor har jeg ikke brydd meg noe om det. ( men jeg holder øye med ham fordet.)

Så hva skal jeg gjøre? Nå drar jeg til Irland på onsdag, og jeg setter over dyra til dyrepasseren på tirsdag kveld. Om rotta blir dårligere mens jeg er borte, så har egentlig ikke han som passer dem noe mulighet til å ta dem til dyrlegen.

Begynner å haste litt nå. =/

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg ville egentlig avlivd dem .
Men det kommer ann på om du tror helsen vil skrante iløpet av de dagene/ukene .
Hvor lenge blir de passet ?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

De blir passet 6 dager. Og mye kan jo igrunn skje på en uke..

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Vel,da syns jeg du skal finne en annen rottevakt som har mulighet til å dra til dyrlege så legger du igjen penger eller gir tilbake om noe skulle skje!
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

En av mine tidligere rotter fikk også et sår på øyet en gang. Da fikk jeg noe som heter Fucithalmic. Dette var øyedråper og kostet ikke mer enn rundt 80 kr.
Det tok lang tid før øyet ble bedre igjen. Så fort det ble dannet en "skorpe", så klarte rotta å klore den bort slik som du beskriver.

Men om begge rottene er gamle og litt skrantne, så er det vel kanskje best med avlivning. :(

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

Rottene er ikke oldis-aktige. De er ellers friske og raske.

Og nei, har rett og slett ikke muligheten for å finne en annen rottevakt, fordi jeg har ingen venner som er noe særlig glad i rotter, og foreldrene mine skal IKKE ha dem i hus. ( de står hos kjæresten.)
Moren til kjæresten er likedan, og den dag hun ville tatt en av mine rotter til dyrlegen, er den dagen jeg bor på antarktis. :P

Tror jeg har bestemt meg for å se ann, og jeg har gitt beskjed til rottepasseren om det, så får vi ta det deretter.

Men hva kan det være for noe? Såret er rett ved siden av øyet.. han har "blødd" fra øyet siden tidlig Juni, og fikk plutselig en væskebyll i slutten av August. Fikk det renset godt hos dyrlegen og han gikk på pencilin i ti dager.
Og nå er det tilbake igjen på nøyaktig samme sted? Finnes det noe som heter kronisk sår? aldri vært borti noe sånt her før.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

han er vel ikke rex? kan være inngrodd hår :hm: ?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Dersom han ble bra etter rensing og penisilin sist,må du vel til med det nå også.Høres ut som guttene dine duger noen mil til.... ;)

Post Reply