Redigert tittel: livmorbetennelse

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Redigert tittel: livmorbetennelse

Post by Slovene »

Jeg har en nydelig jente som jeg var sikkker på skulle ha unger. Gått sammen med en evnt. papparotte, magen vokste og hun bygget rede. Nå har hun gått noen dager over termin, så jeg tok henne med til dyrelegen. Mime (rotten) var litt slapp og har sovet mye. Dyrlegen tok røntgen, men så ingen babyer inni magen. Hun er fortsatt hos dyrlegen, de skal ta ultralyd og se om det kanskje er en betennelse eller noe annet som kan være galt.

Må bare legge til at jeg føler meg som en skikkelig kronidiot som ikke tok henne til dyrlegen for lenge siden og sjekket at hun i det hele tatt skulle ha babyer. Har virelig lært til en annen gang.

Jeg ønsker å gjøre det så bra som mulig for henne når hun kommer tilbake fra dyrlegen (hun skal være der over natten), så lurte på om det er noen som har erfaring med innbilt svangerskap, hva dette innebærer for henne psykisk og fysisk. Eller om det er noen som har vært borti lignende og har en idè om hva annet det eventuelt kan være eller litt erfaring de kunne delt med meg? :(
Last edited by Slovene on 06 Oct 2009, 08:46, edited 2 times in total.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: innbilt svangerskap?

Post by Larm »

Rotter kan også få dette ja.
Vil anbefale deg å gå til Thomas Øyo på Stend dyklinikk.
De er den eneste autoriserte klinikken på slike dyr i Bergen (tror også i Norge). Det er han som har aller mest kunnskap om rotter.

Han har tatt ultralyd av mine flere ganger, samt perert bort svulster, livmor og døde fostre.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: innbilt svangerskap?

Post by Slovene »

Tusen takk for rådet! Hvis de ikke finner noe på henne i morgen, skal jeg ta henne med til Stend, mulig jeg gjør det uansett.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: innbilt svangerskap?

Post by Larm »

Jeg har vært innom mange dyreklinikker, og det har flere andre jeg kjenner ogs, men de som har begynt å gå til Thomas, har fortsatt å gå hos han.
Han har fullt i morgen, men jeg har time på onsdag kl. 16.45, så dersom du ikke kommer til før det, så kan du henge deg på meg.
Har du mob nr mitt fremdeles?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: innbilt svangerskap?

Post by renya »

hrhr, eg skal til Thomas onsdag klokka fem. ;)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: innbilt svangerskap?

Post by Larm »

Hvis du går f.eks. på Bergen Smådyrklinikk, så betyr smådyr hund og katt, og IKKE gnagere.
Det er mange som tror at dette betyr at de er flinke på gnagere, men som sagt så betyr dette hund og katt.

Veldig få som er flinke med gnagere i Bergen og som finner ut av ting du ikke vet hva er på forhånd. Flinkeste er Thomas, på "andreplass" kommer Eva-Heldal Monsen (også på Stend). :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: innbilt svangerskap?

Post by Slovene »

Jeg har gått til Bergen smådyrklinikk, fordi det er 4 min fra der jeg bor, men skal begynne å bruke stend, siden jeg har hørt så mye bra om de. Var og hentet Mime i dag, hun har fått et langtidsvirkende antibiotika (10 dager) og diagnosen livmorsbetennelse. :(

Jeg spurte om operasjon, men det var tydelig ikke akktuelt hos dem iallefall. Hva bør jeg gjøre nå? Bør jeg reise til stend så fort som mulig eller vente til de 10 dagene er gått? Dyrlegen på Bergen smådyrklinikk sa at hvis de prøver å operere nå, så dør hun. Magen hennes er enorm, men det er på grunn av betennelsen, "under" er hun veldig slank.

Setter virkelig pris på tilbudet om å henge meg på, Larm, vil gjerne ha nummeret ditt! :) Men spørsmålet er når jeg skal dra? Nå eller etter at antibiotikaen har virket? De sa det var liten sjanse for at hun ble frisk av seg selv. Er så glad i henne, vil så gjerne at hun skal bli frisk!

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: innbilt svangerskap?

Post by Slovene »

Ringte til Stend. Thomas hadde ikke mulighet før på mandag kl 12, så fikk time for operasjon da. Blir lenge å vente både for henne og for meg... :(

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: innbilt svangerskap?

Post by renya »

Dersom du har mulighet så ta gjerne turen innom på onsdag, du kan henge på min time og. Sjølv om det ikkje blir aktuelt å gjør noko meir for ho akkutt, så er det nok veldig greit å få Thomas til å sjå på ho og vurdere tilstanden. Det høyrest ikkje ut som om ho har det så kjekt, stakar.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: innbilt svangerskap?

Post by Slovene »

Så snille dere er! Vil gjerne henge meg på på onsdag, hvis det er greit! Det er i morgen sant? Sikkert greit for han å få sett på ho, ja. Som sagt er hun ganske så slank, så er litt bekymret for narkosen. Dyrlegen på smådyrklinikken sa at hun ikke hadde det vondt, men ser neimen ikke ut som om hun har det bra heller :cry:

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Re: innbilt svangerskap?(EDIT: livmorsbetennelse)

Post by Morgaine »

Hurra nå ble jeg glad! :bravo:
Har sittet og hatt så store problemmer med taushetsplikten på jobb i dag når jeg så at det hadde vært rotter over natten. Var rett før jeg ringte deg opp for å høre hvordan det gikk med stakkar Mime.
Jeg er kjempeglad i jobben min på Smådyrklinikken, men for en rotte elsker som meg er det ikke lett å la være å blande meg inn i slike saker. :hm:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: innbilt svangerskap?(EDIT: livmorsbetennelse)

Post by Radney »

Håper det ordner seg for jenten din. Synnøve Sanden fra Bergen smådyrklinikk opererte Pepsi for svulst og vi føler at hun er veldig flink med rotter, men er nok ingen tvil om at kompentansen hos endel av de på Stend er stor på rotter.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: innbilt svangerskap?(EDIT: livmorsbetennelse)

Post by Slovene »

Da blir det tur til dyrlegen i dag! Jeg fikk smertestillende til Mime av Larm i går, så hun har nok ikke vondt nå, håper jeg. Gleder meg til å få dette overstått! Skal foresten ta med to av guttene mine til Stend i dag også. Var på Bergen smådyrklinikk med de, syns de var så slappe dessuten gikk de ned i vekt. På smådyrklinikken fant de ikke noe spesielt, så fikk et tips om å ta de med på stend, de også.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: innbilt svangerskap?(EDIT: livmorsbetennelse)

Post by renya »

Slovene wrote:Da blir det tur til dyrlegen i dag! Jeg fikk smertestillende til Mime av Larm i går, så hun har nok ikke vondt nå, håper jeg. Gleder meg til å få dette overstått! Skal foresten ta med to av guttene mine til Stend i dag også. Var på Bergen smådyrklinikk med de, syns de var så slappe dessuten gikk de ned i vekt. På smådyrklinikken fant de ikke noe spesielt, så fikk et tips om å ta de med på stend, de også.

Så bra! Snille Larm.

Då går eg ut ifra at dikke har ein slags avtale om i dag, og lar være å blande meg inn. Reknar igrunn med at det vert eit lite rottetreff på venterommet. :)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Slovene
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 24 Jul 2008, 15:58
Location: Bergen

Re: innbilt svangerskap?(EDIT: livmorsbetennelse)

Post by Slovene »

Da har vi vært på Stend. Tusen tusen takk til Larm som delte timen sin med meg og til Renya, siden hennes time ble forsinket fordi jeg kom og sneik meg innimellom! :bravo:
Mime har fått en dose smertestillende igjen, hun virker livlig; drikker og spiser. De to hannene mine; Edgar og Lille Bø, fant de ikke noe feil på, men skal ta de med på mandag for å ta blodprøver. Kan hende at de bare er gamle... :( Har uansett satt de i et eget bur for en liten periode, sånn at jeg kan følge godt med på hva de spiser og drikker.

Post Reply