Porfyrin rundt begge øynene

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Porfyrin rundt begge øynene

Post by Christi »

Vi overtok en voksen rottejente på ca 1 år i helga, stor og rund jente på ca 380 gram. Hun er en veldig fadet husky(helt hvit unntatt noen få grå hår på ryggen) så det er veldig tydelig at hun har en del porfyrin rundt begge øynene. Veterinæren undersøkte henne rett før vi fikk henne; hun sa at det mest sannsynligvis var pga stress og fordi rotta har bodd ute en stund og i et bur med granspon i en dårlig isolert utebod. Tøffe omgivelser altså! Hun har ingen mistenkelige nese-eller lungelyder, bare denne røde væsken som danner litt skorper rundt øynene. Jeg har i samråd med veterinær vasket øynene hennes med saltvannsløsning hver dag men jeg vil ikke gjøre det for ofte i tilfelle hun blir sår. Vi fikk henne på lørdag (4 dager siden altså) og jeg synes hun har blitt bedre. Hvor lenge skal jeg fortsette å hjelpe henne med å vaske bort skorpene ? Noen som har peiling på hvor lenge det tar før hun stresser ned og slipper porfyrinen ? Hun er veldig sosial og kosete, ikke redd eller nervøs i det hele tatt.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply