Overvektig?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Overvektig?

Post by SunShine:) »

Hei.
En venninne av meg sier hele tiden at hun synes James er overvektig, men at jeg ikke ser det pga at jeg ser han jo hele tiden. OI! jeg fikk litt sjokk nå.. ehm.. han veier 700g, det er kanskje litt mye?

Image

Image

Image
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Overvektig?

Post by wollf »

han har nok en god del for mye på kroppen ja :goofy: ville nok slanket han :cheerful:

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Uff da, .. hva gjør jeg da?
Jeg har en gammel tott på litt over 2 år som går bare mer og mer ned i vekt med alderen.. så jeg liker å vite at han har nok av mat tilgjengelig.. men så kommer denne spreke tullingen og spiser alt! :eating:

What to do? :hmmm:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Overvektig?

Post by wollf »

er det Ailanis Light's Hope Chapel ?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Overvektig?

Post by wollf »

ikke gi han annet enn tørr for og vei hvor mye mat han får om dagen. har han blitt så stor av bare tørrfor eller har han fått noe ekstra? er det mye overvekt i slekten hans?

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Det er Light som er 2 år ja, men han som er overvektig er James Brown fra et annet kull.

Nei, de får både tørrför og annet.. men da får jeg vel begynne å gi de bare tørrför og kanskje bytte til at annet merke? Jeg gir de Rat Nature, har hørt det er mye fett i den.. men siden de hovedsaklig får ferske grønnsaker/frukt/litt kjøtt/ris osvosv har jeg satset på at de egentlig ikke spiser så mye av det tørre.. noe de ikke gjør. Men jeg har vel vært helt ut på jordet jeg da. uff..

Hvor mye skal de ha om dagen da? Og hvordan hindrer jeg at James spiser opp alt slik at Light ikke får?

Uffameg, jeg viste at han var litt lubben... men tenkte at han er jo en hann rotte med fin alder, så tenkte ikke så mye over det. Jaja, da er det vel bare å begynne med slanking. Selv om jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal få til at James ikke spiser opp alt... :hmmm:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Jeg vet faktisk ikke om det er mye overvekt i slekten.. men har en følelse av at det er min feil. Mest fordi de kaster seg etter maten når jeg gir det til de.. så jeg tenker at de er sultne.. men de er vel bare veldig matglad :bleh:

Blir bare veldig satt i tvil når det gjelder dette med Light.. Han er gammel, sover mye, begynner å gå litt ned i vekt osv. Også har han fått bittelitt infeksjon i luftveiene så han begynner på antibiotika kur rett etter jul. Jeg vil ikke involvere han i slankingen, han kan få spise så mye han bare vil..
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Overvektig?

Post by Stine »

Du bør nok gå over til et annet for ja, feks selective, det har ikke så mye kalorier pga det er lite fett og proteiner i det. MEN jeg ville ikke ha oppmålte mengder, men la de spise fritt, ettersom han som er gammel ikke bør gå ned i vekt.
Om du vil passe ekstra godt på at Light ikke blir tynn, kan du gi ham næringsrik mat som banan, fisk, kylling, babygrøt osv. Men ta ham med ut alene, hvis ikke er det nok James som spiser det meste før gamlefar rekker å få i seg noe :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Overvektig?

Post by wollf »

ikke gi han annet enn tørr for, anbefaler Regal Rat (Oxbow) det er lite fett og proteiner. eller er jeg på jordet nå. dere som er litt bedre på mat enn meg?
ingen ris eller namme, bare tørrfor.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Overvektig?

Post by Stine »

Regal Rat er også kalori"fattig" ja :cheer: Det inneholder 14 % proteiner og 4 % fett, som også Supreme Science gjør :cheesy:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Men da satser jeg på Regal Rat tror jeg, siden jeg tror de selger den på dyreklinikken her nede!(:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overvektig?

Post by Matmor »

Light trenger nok tilleggsfóring for å holde på vekten - hvis ikke blir han fort vel "light".
Myk mat med langsomme karbohydrater, ikke så mye fett og proteiner er det beste for gamlinger som ikke spiser nok. Grøt, kokt fullkornsmakaroni, oppbløtt grovbrød er fine saker. Hvis du tar ham ut av buret alene for å få godbiter klarer heller ikke James Brown å stikke av med det :wink:

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Høres bra ut! :) Heldigvis har han fortsatt veldig matlyst.. han spiser bare ikke like mye, men det er vel bare fordi han er gammel :)

Dette skal nok gå fint :D
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

MissGuardian

Re: Overvektig?

Post by MissGuardian »

Regal rat har lite proteiner og fett ja, men det er veldig mange rotter som blir fort lei det i perioder(deriblant mine) :bleh:
Men det er et veldig bra for som jeg har brukt selv tidligere :cheerful:

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Å herreminhatt!!
Jeg er og feirer jul i england, også fant jeg selective til 25 kr pr pose! Det er SÅ billig her!! så jeg hamstrer for harde livet! haha :D :D
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Post Reply