Overvektig?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Ikke for å velge sider nå, bare for å få frem det jeg mener.. Men jeg må si at jeg er ganske enig med wolf.. de er rotter.. i naturen lever de på søppel og alt mulig annet dritt. De er ikke som hester, som kun spiser grønnt og kraftfor. De er dyr som varierer kostholdet, og spiser det de kommer over. Jeg tror egentlig at det er bedre med forskjellige biter i, fordi de får mer variasjon.

Men i denne diskusjonen tror jeg folk må bli enig om å være uenig. Folk kommer alltid til ha ha sin egen mening :) Tenk så kjedelig om alle hadde hatt samme ide om alt.
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Overvektig?

Post by Stine »

Ja, det er helt greit å si seg enig om å være uenig :)

Men rotter, som mennesker, har fra naturen av instinktivt lyst på kalloririk mat(dvs fett, sukker og proteiner), da dette måtte til for å overleve i steinalderen(og senere) og det samme for rotter i det ville: de overlever ved å spise kaloririk mat, fremfor kalorifattig mat. I naturen og steinalderen lever ikke rotter og mennesker så lenge uansett, så da er det viktigste bare å få overlevd til de har formert seg og avkommet er store nok til å klare seg selv. Dette var/er også fordi det var begrensede mengder med kaloririk mat, og derfor var det ikke noe problem at de skulle få seg seg for mye.

Men i den moderne verden for mennensker er det omvendt: det er overflod av mat, og ikke noe problem med å få i seg nok mat for de fleste. De som da følger sine instinkter og bare spiser kaloririk mat, vil leve kortere enn side medmennesker som spiser et godt næringsammensatt kosthold med alle vitaminer og mineraler som trengs. De vil bli overvektige, få mangelsykdommer og få hjerteproblemer.
Det samme gjelder for rotter. Tamrotter trenger ikke lenger instinktene med å spise den mest kalorrike maten når de er inne hos mennesker som gir dem all den maten de har bruk for, men de har fortsatt de samme instinktene. Og i mot setning til oss, kan ikke rotter lese om hva som er sundt, og ingen kan fortelle dem det. De velger bare å spise det som instinktene deres sier at de skal spise. Derfor vil nesten alltid rotter velge det som i vår tidsalder er usunn mat.


Og vi som har rotter som kjæledyr, vi vil jo ikke at de akkurat skal overleve, vi vil jo at de skal leve så lenge som mulig!
Jeg sier jo heller ikke at rotter bare skal få labblokker, det ville jo vært et svært kjedelig liv! Men jeg mener at et for med like biter og godt næringsinnhold, er det beste grunnlaget for et sundt kosthold.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Overvektig?

Post by wollf »

men hva om rotta di da spiser alle bitene i den blandingen? da er det jo ikke noe problem
er vel opp til hver enkelt rotte. å si at det enten er slik eller slik, sort eller hvit blir litt dumt synes jeg.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Overvektig?

Post by Stine »

Jeg sier ikke at det er enten eller, men det er ikke sånn at det er lik andel av alle bitene i blandingen, og rotten har veldig lite sansynelighet for å spise akkurat den andelen av biter som skal til for at det blir næringsinnholdet på pakken! Jeg sier ikke at det alltid er sånn eller sånn, det har jeg aldri sagt! Jeg sier bare at sjansen for at næringsinnholdet blir skeivfordelt er stor!


La oss si det slik at på pakken står det at det er 20 % protein og 5 % fett i foret. Foret inneholder 10 forskjellige type biter, hvor 4 av dem er "proteinbitene", 1 er "fettbitene" og de 5 resterende er karbohydrater. Vitaminer, mineraler og fiber tar jeg ikke med nå, det kompliserer det veldig.

La oss si at man har 2 rotter. Den ene rotta er rask og rekker og spise flere av de beste bitene enn den andre, som kanskje er protein bitene. Den spiser i gjennomsnitt 6 proteinbiter, 2 fettbiter og 2 karbohydratbiter, hvert måltid i gjennomsnitt. Det vil si at dens kosthold inneholder 30 % protein og 10 % fett . Denne rotta har stor risiko for nyreproblemer og overvekt!

Den andre rotta må spise det resterende i skåla, som da blir 10 % protein og 0 % fett! (i gjennomsnitt) Om dette er rotte i vekst er dette for lite protein og mangel på fett er heller ikke bra.


Forskjellen trenger jo ikke å være så stor som dette eksemplet, men kan også være større. Og i en ekte situasjon må man huske på at alt det andre essensielle også blir skeivfordelt(fiber, vitaminer, mineraler osv)



Dette ble kanskje litt vanskelig og overkill, men jeg vil bare prøve å gjøre det slik at dere ser mitt synspunkt ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Re: Overvektig?

Post by SunShine:) »

Jeg skjønner godt hva du mener :)

Personlig synes jeg bare at det blir ekstremt pirkete å skulle tenke sånn.. for jeg tviler sterkt på at det virkelig har noe å si for rotta. Akk som at hver familie i verden har forskjellige rutiner på hva de spiser. Du og jeg for eksempel spiser nok veldig annerledes enn folk i kina.. men de i kina satser nok også på å bli hvertfall 80 - 90 år gammel slik vi gjør. Men alle med hver sin smak! :)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Overvektig?

Post by Stine »

I Kina er den forventede levealderen mye lavere enn I Norge(dette har nok ikke bare med kosthold å gjøre men også krybbedød, dårligere sykehjelp osv).
Forskjellige rutiner i forskjellige familier og land, er jo også en grund til at folk har forskjellig helse. Arv er jo også en del, men de fleste sykdommer kan faktisk forhindres eller utsettes ved et sundt kosthold. For mennesker er det faktisk kosthold som utgjør 2/3 av helsen og kun 1/3 arv!

De landene med høyest levealder er ofte land med godt kosthold. Norge er et land med relativt sundt kosthold og vi har en foventet levealder på 80,7 i 2008. USA er kjent for et dårlig kosthold i vår generasjon, så det er forventet at levealderen vil gå ned rundt 5 år de kommende årene! (i 2008 var forventet levealder 78,4 år)


Så det er jo et klart forhold mellom helse og kosthold, men det er vell ikke noe nytt. De fleste som har rotter vil vell at de skal leve så lenge som mulig og være friske.

"Alle" er kjempenøye på feks og ikke gi hanrottene sine sitrusfrukter pga dette kan gi testikkelkreft, mens et dårlig basiskosthold gir mye større sjans for alle andre mulige sykdommer.

Jeg sier jo ikke at alle må gå over til labblokker, men jeg sier bare at det er bedre og forklarer hvorfor.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Overvektig?

Post by oliver;) »

Oi, lenge siden jeg har vært inne her nå, men våre rotter spiser hverken selective eller oxebow(?) De gikk ikke opp i vekt og skåla ble aldri tom. Mine liker blandet for bedre, selvsagt får de agurk, paprika, mais etc. ved siden av, men de gikk ned i vekt av det foret med like biter. Og vektoppgangen ble jevn etter at de fikk blandingsfor. Jeg prøvde i to mnd med like biter men turte ikke mer da de nesten ikke spiste. :sad:
Både samboeren min og jeg følger med når de spiser og de er ikke selektive i det heletatt. Nå er alle rottene våre oppe på en normal vekt for alderen sin, bortsett fra axe man som er litt stor, men det er for at han ligger og spiser i hengekøya si og er "litt" lat :crazybonk:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Overvektig?

Post by Itchigo »

Bittelitt gammelt emne, men jeg vil bare dele mine erfaringer.

Før syntes jeg at foret med mange forskjellige biter var best, fordi det var mer spennende. Jeg hadde egentlig ikke noe problem med rotter som gikk opp i vekt eller var underernært.

Så kjøpte jeg RM1 og merket noen store forskjeller.
- Mye mindre gris i buret
- En mye mindre ekkel lukt fra rottebæsjen
- Mye mindre ekstraavfall så foret varer mye lengre
- Rottene virket friskere, men dette gikk veldig opp og ned. Den gangen de virket friskest var når de fikk hjemmelagd for av 4korn, frø, nøtter og pasta :)

Jeg tror det er mer økonomisk og enkelt å gi like biter, gjerne litt store biter. Merket ingen forskjell i vekt. Kanskje det kunne gått an å ha et slags eksperiment med forskjellige fortyper og sett om det var noe forskjell?
Aurora

Post Reply