Skadet hale

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Skadet hale

Post by jennpenn »

Hei! Hadde jentene mine ute på gulvet en tur på lørdagskveld, og jeg la plutselig merke til at halen til Mimse så kortere ut enn vanlig. Når jeg tok en nærmere kikk, oppdaget jeg at 2-3 cm av huden på haletippen var borte, og at det bare var beinstumper igjen! Jeg aner ikke hva som har skjedd. En kollega av meg mente kanskje at de kan ha begynt å sloss, og at de to andre jentene har gjort dette. Men jeg synes det virker merkelig, siden de har gått sammen nå i nesten ett år uten problemer. Kan hun ha fått halen i klem noen plass? Jeg så dessuten senere at hun satt å styrte veldig med halen sin selv. Kan det være noe som irriterer henne på halen, så hun kan ha gjort dette selv?
Det virker ikke som hun plages av det, hun fungerer normalt og er faktisk mer sosial enn vanlig (hun har alltid vært engstelig og lite glad i å bli håndtert). Det har forøvrig grodd pent, selv om det må ha skjedd nylig. Det er kommet skorpe på halen, og det virker som det går helt fint. Bør jeg ta henne til veterinæren, eller fikser hun dette selv? Må man amputere beinstumpen, eller vokser det hud over igjen?
Jeg har sett rundt i buret etter blodrester, i tilfelle det har vært slossing eller at hun har fått den i klem, men har ikke funnet noe.Det ble mange spørsmål her, men håper jeg får raskt svar. som sagt virker det ikke som det er kommet noe i såret, det ser rent og pent grodd ut.

:)
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skadet hale

Post by wollf »

min erfaring er at benstumpen faller av rett og slett.

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: Skadet hale

Post by jennpenn »

Så du mener jeg bare skal la det være så lenge, å se om det gror av seg selv?
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Skadet hale

Post by Stine »

Ja, benstompen pleier å falle av av seg selv :cheer:

Som du sier så kan det komme av at hun har klemt seg eller at en av de andre rottene har bitt den av.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Skadet hale

Post by Lyngrottene »

Når min første gjorde dette, tok jeg med henne til dyrlegen etter noen dager, for det var en liten bestump igjen som ikke ville av, men den ble bare klippet av med en lite "negle-saks", smerte fritt vel og merke ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

jennpenn
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 19 Dec 2009, 03:06
Location: Bardu, Troms

Re: Skadet hale

Post by jennpenn »

Det var veldig godt å høre, Mimse har nemlig dyrlegeskrekk! (og er egentlig veldig engstelig for alt her i verden, alt er veldig skummelt.) Så det hadde nok blitt kjempestressende for henne hvis jeg måtte ha tatt henne til dyrlegen for å fjerne stumpene.
Da regner jeg med at hun har det som plommen i egget, bare med en litt kortere hale :smile2:
For hun virker merkelig pigg ellers :happy:
Jenny, Mimse, Illona og Jossi:)

Post Reply