Hvor langt skal jeg la det gå?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Tiannina »

Buster er nå nærmere 3 år og har blitt dårlig til bens og begynner å se dårligere.
Han og Henry bor nå i en lavt stort kaninbur. Han går rundt og ligger i hengekøyer, men han har ikke igjen så mye muskler i bakbeina sine.

Han spiser og drikker og er sosial. Det er vondt at han begynner å bli gammel, men vi prøver å gjøre det beste ut av det. Vi passer på å klippe klørne hans ofte, vasker buret og skifter bunnmateriale ofte. Og han blir badet innimellom, siden han ikke klarer å vaske seg så bra lenger.

Hver eneste morgen jeg ser inn i buret er jeg redd for at jeg skal finne ham død. Jeg har aldri hatt en så gammel rotte før, siden alle mine har blitt avlivet pga sykdom, eller dødd helt brått. Buster var veldig slapp pga lus og hadde mye porfyrin for noen mnd siden, men nå er han ferdig behandlet og han er mer opplagt. Jeg lurer på hvor langt det er forsvarlig å la det gå? Så lenge han spiser og drikker og er sosial, så kan han vel ikke ha det så ille?

Jeg tenker også på at siden vi ikke skal ha igjen rotter her vi bor nå, så må jeg omplassere Henry når Buster dør, og det vil jeg ikke :sorry: Han er super sosial og snill, så det hadde nok gått bra.. Men jeg er litt egoistisk der, og vil ha ham for meg selv :aww: Og hvis det går så langt at jeg må omplassere ham, kommer jeg til å være veldig kritisk. Omplasserer ikke gogutten min til hvem som helst :suspicious:

Ble mye babling her nå kanskje.. Men hva synes dere om Buster? Hvor ofte kan jeg bade ham? Er det noe mat jeg kan bruke for å fete opp den gamle rottekroppen litt? (Han har ikke gått ned noe særlig, men vil passe på)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Larm »

Det kan være lurt å gi en del bløtfòr til gamle rotter. Det gjør det lettere for de å ta opp næring :cheer:

Så lenge han kommer seg rundt omkring, spiser, drikker og er sosial, så ville jeg ikke avlivet. Så lenge du ser at han har livskvalitet, så er det det som teller :cheerful:

Jeg har Jubba hjemme på 2 år og 5 mnd. Han er ganske skral i bakbena, men han luffer rundt omkring, eter som en hest (selv om han er veldig tynn) og virker tydelig livsglad. Så lenge han er slik så skal han få leve så lenge han vil :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Tiannina »

Takk for svar :cheer:

Hva slags bløtfor kan jeg gi ham? :cheerful:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Larm »

Barnemat på glass.f.eks. Mine er veldig glade i Kalops/Lapskaus og i kylling med... husker ikke helt, men det er oransje glass :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Tiannina »

Okei :cheerful:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by tantepose »

Eggerøre er også godt.Du kan mellom badingen vaske ham med en varm våt klut.Syns det høres ut som du steller veldig bra med ham. :cheerful: Tobente blir jo også ofte skral i bena. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Hvor langt skal jeg la det gå?

Post by Tiannina »

Takk :cheerful: Ja, de blir jo det=)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply